Killzone 3 - recenze

Autor: Lukáš Slavkovský | 05.03.2011
Žánr:  PS3  | Recenze  | Akční
Multiplayer: ANO
Boj na Helghanu ještě neskončil.

Rok 2011 bude pravděpodobně dosud neúspěšnějším rokem pro PS3. Kromě chystaných multiplatformových hitů se můžeme těšit hlavně na PS3 only tituly jako například Resistance 3, Uncharted 3, nový Motorstorm, Ratchet nebo inFamous. To vše v jednom jediném roce, nemluvě o již vydaných hitech jako Little Big Planet 2 nebo Killzone 3. Právě od Killzone 3 se očekávalo hodně, ale zároveň existovali obavy, jestli dokáže přeskočit laťku, kterou nekompromisně nastavil předešlý díl.



Jestli jste hráli multiplayerovou betu nebo alespoň singleplayerové demo KZ3 tak víte, že třetí pokračování úspěšné FPS série se nemá za co stydět. Cokoliv, co bylo možné vyčítat KZ2 je pryč, hratelnost je 200% lepší, vylepšili krycí systém, přidali více vozidel, nový multiplayerový mód, podporu ovladače Move (se kterým se hra hraje báječně) a posunuli Killzone do pozice jedné z nejlepších PS3 only her, jaké si můžete dneska koupit. Zapomeňte na nepřátelské míření, neprakticky nastavené ovládaní, nebo mnohokrát nefunkční a nepraktický krycí systém. Nyní vás hra na začátku požádá o nastavení ovládání tak, aby to bylo pro vás co nejhratelnější. Navíc pokud nemáte s FPS-kami moc zkušeností, nápomocná vám bude předem nastavená nízká senzitiva míření a tutoriál, který vás v rychlosti obeznámí s pohybem prostředím, nacházením úloh, základním i přiblíženým mířením a krycím systémem. Pro zkušenější hráče půjde o záležitost na nejvíce minutu, navíc je namístě ocenit lehký přístup k úpravě ovládaní a hratelnosti v options, díky kterému si můžete upravit nejenom základní tlačítka, ale také senzitivitu nebo invertované ovládaní pro míření.



Možná, že jste slyšeli fámy o krátkém singleplayeru s fádním příběhem, není tomu tak. I když hra pro jednoho hráče netrvá déle než 6-7 hodin, jde v podstatně o průměrné trvání singleplayeru v hrách, které běžně bývá v rozmezí 6-10 hodin. Navíc i navzdory absenci skrytých collectables (v KZ2 to byli helghanské znaky a intel) vás hra motivuje k opakovanému hraní a to nejenom zvýšením obtížnosti, ale také dosáhnutím předem stanovených nepovinných cílů, za která vás hra odmění sbírkou trofejí. Samotný příběh se od začátku vyvíjí trochu jiným směrem, než byste po konci KZ2 mohli předpokládat. I když jste našli diktátora Visariho, jeho zabitím se konec války dosáhnout nedá. A jelikož vám docházejí síly a veškerá ostatní podpora bojovníků a technologii, nezbývá vám nic jiného, než se vydat na ústup. Cesta za odletem z Helghanu začíná.



Vzhledem na to, že KZ3 je FPS-ka, nejdůležitějšími prvky nejsou ani tak příběh, ale spíše hratelnost, zvuková stránka hry a arzenál zbraní. Jako jsem se už zmínil, míření bylo vylepšeno zásadním způsobem, jeho lehkost a návykovost je takřka porovnatelná s další úspěšnou FPS-kovou sérií – Call of Duty. Kromě potřebné přesnosti je také k zapotřebí být hodně hbitý a i v tomto směru je pohyb pravým analogem velice přátelský. Na efektivní vedení boje má zásadní vplyv krycí systém s pohlednu první osoby, který je teď lepší i tím pádem, že během přikrčení není potřeba držet žádné tlačítko. Navíc krytí je také o moc efektivnější, než v předešlém dílu, co hodně potěší a to hlavně když budete čelit přesile nepřátel. Zvuky bitvy vás také zcela dostanou, zbraně i výbuchy vás vtáhnou do hry, nemluvě o komunikaci mezi nepřáteli nebo vysoko kvalitním dabingem, který vás bude držet na kraji vaší sedačky až do samotného konce hry.



Výše zmíněný arzenál zbraní obsahuje především staré, ale silně vylepšené kousky zbraní, s kterými se budete cítit stejně dobře, jako s kteroukoliv jinou. Jinými slovy, žádná se zbraní se nedá již vnímat jako handicap a tedy zatím co v KZ2 jste možná raději volili například ISA assault rifle nežli tu od Helghastov, tady mezi nimi není žádny negativní rozdíl. Pokud jde o nové kousky zbraní, za zmínku stojí například jakýsi raketomet, kterým zamíříte cíl, a následně ze vzduchu přiletí několik raket, které ho rozcupují na prach. Nebo Helghastská novinka, která vymrští zelenou energii a ta následně nepřítele roztrhá na cucky. Ale asi úplně nejlepší novinkou v rámci boje nejsou ani tak nové zbraně, ale spíše brutal melee. Zatímco v jiných hrách se jako melee používá úder zbraní nebo seknutí nožem, v KZ3 se dá zneškodnit nepřítele také vypíchnutím očí, podřezáním hrdla, zaražením nože do hlavy a jinými opravdu efektními způsoby. A co je nejlepší, nefunguje to tak jenom při hře pro jednoho hráče, ale také v multiplayeru, takže vám nic nebrání v tom, aby je zakroutili krkem jednomu ze svých kamarádů (samozřejmě jen v tom dobrém slova smyslu).



Jestli se vám v minulosti občas stalo, že vám došli náboje do vaší oblíbené zbraně, v KZ3 to v podstatě nějak silně nepocítíte. Kromě faktu, že můžete mít při sobě najednou tři zbraně (lehkou, střední a těžkou), přičemž do té nejlehčí máte nekonečnou munici (jde o různé druhy pistolí), všude po levelech se povalují krabice s municí, kde si doplníte nejenom zásobníky do zbraní, ale taky granáty. Mezi silné stránky KZ2 však nepatřili jenom zbraně, ale také vozidla, kterých bylo bohužel opravdu málo. V KZ3 jsou některé levely zasvěceny různým druhům dopravním prostředků, mezi kterými asi nejvíce a nejpozitivněji vyznívá jet pack. Ten vám na malý moment umožní vzlétnou do vzduchu a přeletět v něm jistou vzdálenost, plus věcička má v sobě zabudovaný vlastní kulomet, který nepotřebuje nabíjet a ani hledat novou munici. V rámci singleplayeru narazíte zhruba na dva levely používající jet pack, najít se však dá i v multiplayeru. Mimo jet packu se však budete moci s kamarády utkat v boji s mechem zvaným Exoskeleton, který avšak zdobí jenom jedinou multiplayerovou mapu.



Posledním velkým pozitivem singleplayeru je možnost hrát ve dvou, bohužel ne online. Tudíž pokud nemáte po ruce kamaráda, v boji se budete muset spolehnout na umělou inteligenci, která vás však bude schopná případně i oživit když padnete v boji, nepovede se jí to však vždy. Oživení v boji je velice příjemné, ušetří vám to hodně checkpointů, ale oživovat své spolubojovníky budete muset i vy. Tolik k pozitivům, teď několik negativ, které jsem v rámci singleplayeru prostě nedokázal přehlédnout. V tomto stádiu je KZ3 celkem zabugovaný, od nepřátel běžících do stěny, přes neschopnost AI mě oživit v boji když stojí 5 centimetrů ode mne, některé neodmluvené dialogy, až po dveře, které se rozpadnou 1,5 sekundy poté, co jsem do nich kopnul. V podstatě nejde o nic, co by dělalo hru nehratelnou, ale jde o opravdu velice hloupé chyby, které by se měli odstranit rychlým updatem.



Jak vyplývá z bety, multiplayer je velice silnou stránkou KZ3. I když základní set map je krutě malý, bohatě postačuje na výtečnou zábavu. Hledáni matchů je relativně rychlé a i když je maximální počet hráčů omezen na 24, o akci není nouze. Mimo známých módů jako je například Warfare, vás hra rozhodně dokáže zaujmout modem Operations. Jedni hráči se tu chopí (jak jinak) role Helghastů, opační tým jsou ISA. ISA na začátku přiletí na mapu a mají za úkol odbojovat tři úlohy, pěkně jednu za druhou. Helghasti jim v tom mají zabránit. Pokud úkol není splněn do konce časového limitu, ISA pohrávají. Celé je to propojené a doprovázené in-game videami, ve kterých jsou hlavními protagonistmi hráči. Postavy těch nejlepších (teda jejich jména) se ocitnou v každé animované sekvenci odrážející úspěch nebo neúspěch vašeho týmu. Podle mého jde o ten nejzábavnější mód, jakým KZ3 disponuje a udrží vás nacucnutých na obrazovce hodně dlouho. Tedy pokud vám nevadí campeři. Některé mapy doslova podporují campování, protože jsem jakživ neviděl, aby centimetr od spawnu byl výhled z dalekého okna pro snipera, aby vám totálně zkazil hru spawn killmi. Tyto situace nastávají hlavně tehdy, když je na jedné straně více hráčů než na té druhé. Tam nezbývá nic jiného, nežli protrpět jedno kolo a doufat, že v tom dalším to už bude lepší.



Za multiplayerové matche získáváte zkušenostné body, ty následně proměníte na vychytávky pro jedno z povolání, které můžete vykonávat. Můžete být léčící  medic, opravující engineer, maskujíci se infiltrator nebo kdokoliv jiný. Čím více hrajete, tím víc nových zbraní a schopností pro svou postavu získáte. Je skutečně velikou výhodou mít v týmu lidi s různým povoláním, abyste byli dostatečně vyváženi v každém směru (bylo by nepraktické mít tým plný sniperů). Celkově je Killzone 3 nejenom nejlepším Killzonem série, ale taky pravděpodobně tou nejlepší FPS-kou pro PS3. Skvělé grafické zpracování, kinematické momenty, výtečná zvuková stránka i dabing, vylepšená hratelnost jako i skvělý multiplayer z něj dělají hru, kterou jednoducho musíte mít.


Detaily

Platforma: PS3
Multiplayer: ANO

Chcete vidět další Recenze platformy PS3? Přejděte na stránku PS3 Recenze.