Command and Conquer: Red Alert 3 - recenze

Autor: Luděk Vostřel | 02.02.2009
Žánr:  PC  | Recenze  | Strategie
Multiplayer: ANO
Boj o nadvládu nad celou Zemí právě začíná. Na jakou stranu se přidáte vy?

Po 7 letech je konečně tady, očekáváné pokračování do té doby dvoudílné série Red Alert. Třetí díl dostal do vínku spoustu změn, samozřejmostí je úplně nová grafika, nové technologie a nová válečná strana. Nový příběh nám přináší také zpestření v podobě Císařství vycházejícího slunce, tedy Japonska. A jak je vůbec něco takového možné?


Důvod je prostý. V návaznosti na RA 2 víme, že Sovětský svaz je v rozpadu a jeho vítězství v takto velkém globálním konfliktu je takřka nemožné. Ovšem premiér Čerděnko (hraje ho Tim Cullin) si pozve k sobě generála Krukova a seznámí ho s tajným projektem, který už 12 měsíců vede. Jde o stroj času a ačkoliv jeho hlavní konstruktér, poněkud roztržitý sovětský inženýr, tvrdí že ještě není jisté, zda bude fungovat správně, premiér Čerděnko vydá rozkaz a spolu s oběma pány se kvůli záchraně rudé vlasti vydá do minulosti. Jako jediný ze všech zúčastněných ví i kam a proč se přesouvají. Naši soudruzi se přenesou do Bruselu roku 1927 na Solvayovu mezinárodní fyzikální konferenci. Ze zákulisí pozorují projev budoucího strůjce atomové bomby, Alberta Einsteina. Poté však soudruh Čerděnko stiskne Einsteinovu ruku a tím ho zabije. Plán tedy spočíval v jeho smrti a tudíž nevynalezení nukleárních zbraní. Všichni pánové se vrátí zpět do přítomnosti a nestačí se divit. Místo zbědovalého a slabého Sovětského svazu je přivítá moderní kolos tyčící se skoro nad celou Asií a Evropou. Spojenci na tom nejsou zrovna růžově a tak se vše vyvíjí dobře. Ovšem jen do té doby, než pánové zjistí, že bez atomových bomb američané nikdy nezničili Japonce a jejich císařství s moderní, futuristickou a velmi silnou armádou se jalo role třetího do party zemí usilujících o nadvládu celé Země.

Hra nás tedy uvádí do něčeho zcela nového. V souboji o světovou moc jsou najednou hned tři hráči a Vy se můžete rozhdnout zda jsou vám více po chuti komunisté ze SSSR, liberálové z USA a západní Evropy nebo zásadoví císařští ostrované. Každá z těchto velmocí má samozřejmě svoje specifika, ať už se jedná o politické a vojenské záměry a především jsou to pak specifika v jednotkách všech zúčastněných. Samozřejmě nikdo nemůže použít (bohužel) atomové bomby, ovšem je tu spousta skvělých náhrad. Vědci totiž opravdu nezaháleli a vytvořili nám spoustu nových zbraní a dopravních prostředků. U zbraní hrají prim ty na bázi různých elektrických výbojů a podobných principů. Vozítka, letadla, lodě a obojživelníci pak nejsou žádným překvapením, existuje vždy několik druhů v závislosti na využití - nákladní, dopravní nebo bojové. Novinkou jsou pak pro nás tajné protokoly. V pravém dolním rohu obrazovky vidíme počet námi využitelných speciálních zbraní. Tyto zbraně můžeme používat velmi omezeně, mají svou čekací lhůtu po jednom použití. Například u Sovětů se jednalo o orbitální magnety, které vytahovaly z určeného místa soupeřovy dopravní prostředky do dalekého vesmíru nebo pád vesmírné stanice na určené místo. Tyto zbraně je dobré využívat s rozvahou a neplýtvat s nimi na jedno osamělé vozítko útočící na Vaši strážnou věž.

Command and Conquer: Red Alert 3

Na boj proti soupeřům, ať už hrajete za kohokoliv, nejste nikdy sami. Můžete si totiž vybrat ze dvou módů - Co-op nebo Solo. Pokud si vyberete kooperativní mód, bojujete se svým živým kolegou ze sítě společně proti AI soupeři. Každý máte svou základnu, svou pozici, ovšem společného nepřítele a tak si musíte pomáhat, aby jste mohli zvítězit. Toto je snad tím nejlepším co ve hře je. Přes hlasovou komunikaci se domlouváte na budoucích postupech, žádáte o pomoc nebo informujete svého kolegu o čemkoliv, co uznáte za vhodné. Pokud si snad myslíte, že v režimu Solo zůstanete na vše sami, mýlíte se. I zde na to budete dva, ovšem skutečného spoluhráče nahradí ten s umělou inteligencí. A i když je dobré, že Vám někdo pomáhá, kooperativní režim je bezpochyby mnohem lepší volbou. AI kolega zrovna moc inteligence a citu pro boj a strategii nepobral. Ačkoliv mě někdy jeho přítomnost v podstatě zachránila od krachu, tak většinu času zbrojí a zaútočí v době, kdy už máte skoro dobojováno. Někdy se i stane, že vy získáte soupeřovu základnu a než na ní dojede Vaše rozbalitelná hlavní budova, tak se tam nakýblují Vaši "přátelé", začnou těžit suroviny, postaví rafinerii atd., štěstím tedy je, že suroviny jsou společné. A pak že ta dělba majetku nemůže fungovat, že soudruzi ? :-D

Command and Conquer: Red Alert 3
Grafická podoba hry se od druhého dílu samozřejmě podstatně zlepšila. Hra jede na enginu použitém již na CQ 3, ovšem upraveném speciálně na potřeby Red Alertu. Oproti obyčejnému CQ3 je grafika pestřejší, barevnější, no prostě taková, jaká má u této hry být. RA 3 vypadá opravdu velmi dobře, ať už je to zásluhou všech těch barev, skvělých detailů, nebo perfektně zpracované vody. Voda je vůbec samostatnou kapitolou. Nejen, že vypadá velmi dobře, především pak získala mnohem větší význam pro celou hru. Nyní můžete skoro všechny budovy kromě kasáren a továrny na pozemní vozdila stavět právě na vodní ploše. Můžete tam těžit suroviny i si postavit armádu, která soupeře vyřídí útoky ze vzduchu a vody. Tato nová možnost se docela hodí, protože nejednou je třeba se probojovat k soupeři nejříve přes vodu. A proč pak dělat nějak velkou invazi na souš, když ho můžete vyřídit nálety svých bombardérů.




Mám-li zhodnotit tuto hru a sdělit Vám své hodnocení, je to pro mě velmi příjemné. Je to snad nejpozitivnější recenze, jakou jsem kdy na gamesportu dělal, což samo o sobě znamená palec nahoru. Povedené grafické zpracování, nová zápletka, zbraně, kooperativní mód, to vše mi opravdu učarovalo a i přes některé chybičky jako například intelignece  AI spoluhráčů, dostává hra velmi dobrou známku.

Detaily

Platforma: PC
Multiplayer: ANO
Doporučená konfigurace: OS XP a Vista, procesor 2GHz pro XP a 2,2 GHz pro Vistu, 1GB RAM, DicectX 9.0, Graf. karta min. 128 MB, 6 GB na HDD

Chcete vidět další Recenze platformy PC? Přejděte na stránku PC Recenze.