Street Fighter IV - preview

Autor: Vojta Uher | 08.02.2009
Žánr:  PC  | Preview  | Akční
Multiplayer: ANO
Klasická mlátička japonského stylu se po devíti letech vrací zpět. Tentokráte také na monitory PC.

Vzpomínáte si ještě na ty doby, kdy herní konzole nebyly k dostání a v tom nejlepším případě se daly dovézt z Německa? A že je neměl jen tak někdo. Někteří z nás museli spoléhat pouze na pouťové maringotky, ve kterých si každý nakoupil žetony, jenž následovně naházel do hracích automatů. Na těchto strojích jste si mohli zahrát také první díl klasické mlátičky Street Fighter, která tenkrát samozřejmě neměla úroveň dnešních her podobného žánru, ale i tak jim dala docela slušný základ, od kterého se odráželi vývojáři dalších bojových titulů. Poté následovaly další díly, jenž si zahráli převážně hráči na konzolích, a teprve po devítileté pauze téměř zapomenutý Street Fighter zase vstává z mrtvých s pořadovým číslem 4.

 
 

Čtyřka se v mnohém podobá svým předchůdcům. Měla by od nich podědit to nejlepší, co mohli ve své době (vlastně i dnešní) nabídnout. Prvním společným jmenovatelem jsou postavy s jejich speciálními schopnostmi, se kterými budete pochopitelně bojovat proti sobě. Známé tváře jako Zangief, Chun-Li, Guile, Blanka, Ryu, Dhalsim a Ken se v tomto díle objeví také. Novými charaktery pak budou další 4 postavy, z toho už dvě jsou známy. První z nich bude Crimson Viper, krásná americká agentka v upnutém černém oblečení s tmavými brýlemi, která svými mrštnými chvaty uzemní nejednoho nabušeného svalovce. Crimson disponuje také schopnostmi jako jsou blesky nebo efektní výkop, kterým se doslova rozpálí a celou ji zahalí plameny. Druhým přírůstkem je pak kulturista Abel. Ten se zase specializuje především na sílu a bojové umění. Do duelů se pouští přímo a nikoho se nebojí. Není divu, svou vypracovanou postavou a pohyby spadající do kategorie juda či boxu budí respekt i před těmi nejmocnějšími čaroději. V mrštnosti se sice Crimson rovnat nemůže, ale i tak je tento hromotluk velmi obratný. O schopnostech původních charakterů snad není třeba zasvěceným vyprávět. Je pravda, že i klasické postavy, inspirované především druhým dílem zaznamenaly nějaké ty změny. Snad stačí naznačit, že se můžeme těšit na pohledná komba, drastické výpady a chvaty, při kterých protivníka kolikrát vymrštíte do vzduchu nebo s ním velmi nevybíravým způsobem praštíte o zem, výskoky, kopance a také magie jako třeba blesky, oheň a tak podobně.

 
 

Komba v komiksové grafice odpovídají japonskému stylu s důrazem na vnady a muskularitu bojovníků. Postavy tak působí velmi giganticky a přímo vynikají z méně nápadného prostředí. Rychlé animace s častým rozmazáním pohybu ve velmi pestrých barvách jsou opět typicky japonskou záležitostí, stejně jako výrazné efekty následující i po poměrně malém úderu. Soupeřům se na obličeji vytvářejí bolestné grimasy po zásahu a také jejich těla se křiví pod náporem pěstí či kopanců. Ovšem bojovky byly vždy doménou „země vycházejícího slunce“, takže se na neevropské ztvárnění animací nemůžeme zlobit. Mimo to, tak to vždy bylo a kolik si tyto hry získaly fanoušků. V rámci novodobých standardů vývojáři přešli částečně na třídimenzionální zobrazení. 3D jsou vlastně jenom postavy, renderované jako určitý typ kresby či spíše jako olejomalba, což je nanejvýš zajímavé a originální. Pozadí je klasické malované 2D. Koneckonců tak je to nejlepší, protože bychom se neradi dočkali zmatků při přepínání kamer v prostoru nebo komplikovaného ovládání. Toho se údajně bát nemusíme, protože autoři slibují, že se hra bude jak na konzoli, tak také v počítačovém provedení ovládat nejvýše šesti tlačítky. Postavy se prostorově dokážou vyhýbat, ale pozadí zůstává stále stejné. Kamera se při boji zaměřuje na ty nejdůležitější detaily, abychom si svou přerostlou postavou třeba nezacláněli ve výhledu, čímž se nám mimo jiné naskytne pohled na velmi efektní a vydařené záběry.

 
 

Dočkat bychom by se měli také síťového i online multiplayeru, kde bychom mohli srovnávat schopnosti a hráčský um mezi sebou, což posouvá Street Fighters IV zase na vyšší úroveň. Souboje začínají hezkými animacemi, ve kterých soupeři přicházejí na bitevní pole. Každý charakter má jiné vlastnosti, takže také každá postavička nastupuje jinak bouřlivě či naopak naprosto pohrdavě. Na konci zápasu kamera zabere vítěze, který se po úspěchu předvádí a na obrazovce se objeví jeho vítězné heslo.

 
 

Street Fighter IV vypadá i po devíti letech, v průběhu kterých došlo k velkým změnám herního světa, velmi podobně jako první díly, což je dobře. Klasiky nikdy není dost, a ačkoliv zde máme takové tituly jako Soulcalibur či Tekken, není jich tady zdaleka tolik, aby se nedalo něco vylepšit. Nástup nové bojovky asi nebude úplně jednoduchý, ale vzhledem ke zpracování a silné komunitě fanoušků původních tří dílů to nebude nemožné. Podle předběžných hodnocení (SF4 už byl představen například na AOU ve verzi pro hrací automaty) má hra vydařený multiplayer a klasickou hratelnost, takže se máme na co těšit. Je jen otázkou času než se hra dostane na naše konzole(PS3, X360) a pozor, tentokrát také na PC, kde má asi největší šanci oproti konkurenci, která tuto platformu příliš neprotěžuje. Hra by měla vyjít v polovině února 2009.

Detaily

Platforma: PC
Multiplayer: ANO

Chcete vidět další Preview platformy PC? Přejděte na stránku PC Preview.