F.E.A.R 2: Project Origin - recenze

Autor: Jan Kozánek | 10.04.2009
Žánr:  PC  | Recenze  | Akční
Multiplayer: ANO
F.E.A.R se vrací, aby vám ukázal, že je stále se čeho bát.

   První F.E.A.R ve své době přinesl mnoho novinek. Ať už se jednalo o vynikající atmosféru, nebo poměrně vysokou inteligenci nepřátel, stále to byla velice vydařená hra. Ale každá hra má své nedostatky a u prvního dílu tomu bylo stále to samé prostředí a vysoká hardwarová náročnost. Nicméně na ni navazovaly dva datadisky. Ty už však neměly tak veliký úspěch jako původní titul. Dnes se můžeme podívat, jak si toto pokračování polepšilo, nebo zhoršilo oproti svým předchůdcům ve svém druhém díle.
    Celý příběh plynule navazuje na svůj první díl, neboť začínáte jako voják speciální jednotky několik minut před koncem onoho prvního dílu. Vaším úkolem je najít doktorku Genevive Aristide, která je mozkem všeho co se děje v městě Armacham. Nový příběh však odstartuje krátce po velkém výbuchu, který jste v předchozím díle způsobili v podzemním komplexu a ten měl za následek osvobození děvčete jménem Alma. Ta ovládá paranormální schopnosti a nedá se tedy čekat nic jiného, než že po vás půjde.


F.E.A.R 2: Project Origin


   Zprvu se budete snažit jako hlavní hrdina seržant Michael Becket přežít, a moc se toho nedozvíte. Nebudete vědět, co se děje, proč se to děje, ani kdo to udělal. Později se však věci otočí až moc rychle a vy se najednou dozvíte až přespříliš věcí strašně rychle. Ač je příběh velice povedený, veliké mínus patří herní době. Ta není příliš dlouhá, takže hra vám vydrží asi tak 6 až 8 hodin čistého herního času.
    V prvním díle vás často mohla nudit jednotvárnost prostředí a i když se v tomto pokračování dostanete hlavně do venkovních oblastí, tak rozhodně nenarazíte na svobodnou volbu cesty. Tu máte předem určenou a nelze z ní jakkoliv odbočit.
    Atmosféra ve F.E.A.Ru vždy hrála velikou roli. Když už se vám začíná zdát, že veškeré to střílení začíná být stereotypní, tak akce vystřídá napětí. I v tomto díle si na ní autoři dali hodně záležet. Hororové pasáže, v nichž procházíte polorozpadlou budovou, ve které právě vypadly pojistky a vy chodíte pouze za přítomnosti své baterky, která má tendenci v těchto situacích mírně problikávat, nahánějí husí kůži. Hned začnete být opatrní a pomalu se budete bát udělat krok vpřed. Perfektní atmosféru doplní drobnosti jako hlasitý tlukot vašeho srdce, který se dostaví, když jste například uprostřed velké haly v absolutní tmě, a věci se začnou samy od sebe pohybovat. Když to nejméně čekáte, zničehonic se proti vám zjevují duchové, kteří jsou takřka neviditelní a aby toho nebylo málo, tak vám pěkně zadělá na problémech zjevení samotné Almy. Pro dokonalý zážitek v těchto momentech je dobré si nasadit sluchátka, ve kterých pak plně vnímáte atmosféru hry. Jednotlivé hororové a střílecí pasáže se mezi sebou prolínají, takže je to krásně vyrovnané.


F.E.A.R 2: Project Origin


    Již v minulém díle jste měli možnost zpomalit čas a ta možnost je i zde. Pouhým stisknutím tlačítka tuto schopnost aktivujete, obrazovka se rozmaže, nepřátelé se zvýrazní a značně zpomalí, což vás činí těžkým trefit. Bohužel nic není věčné a tak máte jen omezenou dobu, po kterou můžete tuto vlastnost využít. Jakmile vám vyprší, musíte nějakou dobu počkat, než se vám znovu dobije a až pak můžete znovu s časem dělat psí kusy.
Jak budete postupovat dál a dál, budete nacházet spoustu předmětů jako lékárny, posilovač reflexů, který vám prodlouží dobu zpomalení času, všemožné bouchačky od pistolí, přes odstřelovačky, až po raketomety, či plamenomety a v neposlední řadě různé záznamy a informace, které doplní příběh a občas vysvětlí proč se co děje.
    Jelikož s sebou nemůžete nosit celý arzenál zbraní, tak se budete muset často obětovat a některou méně používanou zahodit, abyste si mohli vzít tu, kterou právě potřebujete. Mezi nimi se objeví pistole, brokovnice, samopal, hřebíkovač, pulsní puška, odstřelovačka, plamenomet, raketomet a další. Při stisku kolečka na myši se vám otevře přehledný soupis výzbroje a typů granátů, které vlastníte a jež budete moci měnit, například když zpoza armády vojáků proti vám vyběhne robot. Na každého nepřítele totiž platí trochu jiná taktika. Skupinu vojáků můžete buď usmrtit hozením tříštivého granátu pod jejich vlastní nohy a sledovat jak se rozletěli do všech stran, nebo na ně můžete vzít elektromagnetický granát a vojáky paralyzovat a poté v klidu umlátit pažbou. Ovšem se vám také naskytne možnost boje z blízka. Pokud jste v bezprostřední blízkosti nepřítele, tak mu můžete pomocí jednoho tlačítka zlomit čelist pažbou, provést na něm kop s výskokem, kop se skluzem a v poslední řadě kop z otočky jako Chuck Norris. Občas se ocitnete v situaci kdy po vás skočí nějaká ta zrůda, případně samotná Alma a bude se vás snažit zabít ručně. V takové situaci se vám na monitoru objeví jaké tlačítko máte mačkat a rychlým mačkáním se protivníka zbavíte. Později budete muset jednotlivá tlačítka mezi sebou kombinovat.


F.E.A.R 2: Project Origin


    Možná vás překvapí rozmanitá interakce s prostředím. Většina objektů, které se ve hře nacházejí se dá použít jako štít, před nepřátelskou palbou. Stačí například přijít ke stolku, převrátit ho a schovat se za něj. Také bude potřeba odstraňovat těžké objekty, které vám budou bránit v cestě dál.
   Grafika je velice vydařená. Hra stínů a světel působí velice dobře a realisticky. Prostředí interiéru a exteriéru působí taktéž věrohodně. Velice přirozeně vypadá, když projdete kaluží a kapky vám zacákají monitor. Tento efekt se projeví i při střelbě, kde se vaše, nebo nepřítelova krev rozprskne.
   Bohužel zvuk je na tom poněkud hůře. Hudba je velice nevýrazná a občas zapomenete, že tam vůbec nějaká je, a jediné co uslyšíte jsou kroky, padání kapek, nebo střelbu. I přes to jsou efekty na velice dobré úrovni a některé zvuky vám samy o sobě naženou husí kůži.
Potkáte rozmanité druhy nepřátel od vojáků replika, přes mecha roboty, až po mutanty, kteří jsou bohužel velice ojedinělí. Absence těchto zmutovaných potvor je trochu na škodu, neboť pasáže kde je potkáte jsou zajímavější. Jejich bláznivé pobíhání spolu s jejich vysokou nebezpečností vyvolávají nepříjemný pocit strachu. Většinu času hry budete bojovat proti vojákům, jejichž inteligence je na velmi vysoké úrovni. Budou se vás snažit překvapit zpoza rohu, nebo se budou schovávat před vaší střelbou za stolky, které si sami převrátí. Nic není ale dokonalé a tak se vám může velice často stát, že nepřátelé se před vámi sice schovají, ale zpoza skříně jim kouká celá hlava, nebo jen tupě stojí vedle stolu a střílí po vás.
   Velmi zajímavý je také systém trofejí. V nabídce hlavního menu v sekci Trofeje se můžete podívat na věci, jenž jste během hry dokázali. Najdete mezi nimi úkoly jako například dokončení všech misí na jakoukoliv obtížnost, nalezení všech dokumentů ve hře, zabití 4 nepřátel během jednoho zpomalení, nebo spáchání sebevraždy pětkrát po sobě. Jejich plnění je dobrovolné a tudíž za ně nemáte žádný zisk. Slouží pouze jako zpestření.


F.E.A.R 2: Project Origin


   Samozřejmě v této hře nechybí ani multi-player. S ním se pojí spousta různých herních módů jako například klasický deathmatch, neboli všichni proti všem, týmový deathmatch, obsazování míst a jejich následné bránění, pokládání a zneškodňování bomb, nebo mód ve kterém druhému týmu kradete suroviny, jenž brání. Hra pro více hráčů se dělí na dvě odvětví. První na normální zápasy a druhý na hodnocené. V hodnocených zápasech se započítává vaše skóre a zkušenosti, za které potom dostáváte hodnosti. Za dosažení různých hodností také získáváte trofeje.



   Oproti prvnímu dílu tento nepřináší nic nového a pouze byly vylepšeny dosavadní věci. To však není vůbec na škodu a jen to hru posunuje k vyšší kvalitě. Avšak hráčům, kteří dohráli všechny předchozí díly se může stát, že některé momenty, ve kterých právě jsou, už jednou viděli a už je tedy moc nepřekvapí.
   Obtížnost je velice dobře stupňovaná a zpočátku budete procházet misemi bez sebemenších problémů. Postupem času však začne přituhovat a budete muset přemýšlet, jak se dostat zpoza zdi pro lékárničku, aniž by vás zabilo 5 číhajících vojáků.
   Závěrem mohu říct jen to, že i když tento díl nepřináší nic nového, tak pro svůj příběh, výbornou grafiku a dech beroucí atmosféru stojí za to si tuto hru pořídit.

Detaily

Platforma: PC
Multiplayer: ANO
Doporučená konfigurace: Windows XP/Vista, CPU 2800MHz, 1000MB RAM, 256MB VGA
Hratelnost:
85%
Díky veliké možnosti manipulovat s ostatními předměty, si ve hře hodně vyhrajete
Grafika:
80%
Grafika vypadá velice realisticky a věrohodně. Tato stránka hry se jednoznačně povedla.
Zvuk:
70%
Zvuk je bohužel slabší stránka hry, ale není to nic hrozného.
Výsledný dojem:
85%
S velikou interaktivitou prostředí, propracovaním grafiky a příběhu vás hra určitě nadchne

Chcete vidět další Recenze platformy PC? Přejděte na stránku PC Recenze.