XCOM: Terror from the Deep - ostatní

Autor: Michael Davidík | 22.05.2005
Žánr:  PC  | Ostatní  | Akční
Jedna z nejlepších sérií, která se stala legendou a možná dodnes ji někdo hraje. Pojďte s námi do 90. let minulého století, kde si nostalgicky zavzpomínáme na skvělou pecku, ve kterém si ulovíme nějaké ty ufony.
Psal se rok 1995, tehdy jsem byl ještě vlastníkem staré 486, 80 MHz, 4 MB RAM a 450 MB HDD. V této době byly samé hitovky, jako jsou Dune 2, Warcraft a jiné. Tehdy jsem si poprvé vyzkoušel stařičkou hru Ufo: Enemy Unknown a pak přišla další bomba v podobě [b]XCOM: Terror from the Deep[/b] a právě o úspěšném pokračování série UFA bude dnešní článek. [b]O co jde?[/b] V prvním díle tedy v roce 1999 došlo ke kontaktu s neznámou rasou, zprvu se objevovaly létající objekty označené jako UFO, docházelo k únosům zvířat a sem tam bylo i ohlášeno zmizení několika lidí, zatím to však nebyla vážnější hrozba. Pak začaly krvavé útoky ve městech, což vyústilo ve vytvoření speciální organizace zvané XCOM. XCOM sdružoval ty nejlepší vojáky, vědce a inženýry, které Země měla k dispozici, celý projekt byl financován členskými státy. Na konci prvího dílu doletěly speciální jednotky až do Cydonie na Mars, což byla hlavní základna cizáků. Zde došlo ke zničení Mozku, který řídil invazi. Ale před zničením Cydonie byl vyslán tachyonový paprsek směřující do hlubin oceánu, který aktivoval několik desítek tisíc let starou základnu kdesi hluboko v moři na Zemi. Od dob zničení Cydonie uplynulo 40 let, píše se rok 2040, Země se zotavuje z předchozí invaze a na zásluhy XCOMu se pomalu a jistě zapomnělo. Za záhadných okolností docházelo k častým ztrátám lodí na moři, a proto byl znovu povolán XCOM, aby tomu přišel na kloub... [b]Akce/strategie a realtime/tahový mód[/b] Po spuštění hry vidíme před sebou zeměkouli, stejná jako v předchozím díle. Zvolíme si umístění základny, ale ejhle, není možné ji stavět na povrchu, ale pouze pod vodou. Je to tak, celá hra se odehrává na dně oceánu. Jako vždy k dispozici máme lehce vybavenou základnu s několikami vědců, inženýrů a vojáků, dále 2 stíhací ponorky a jednu transportní. Další vybavení si musíme dokoupit, neboť to, co zpočátku máme, nestojí za nic. Po vyřešení problémů s vybavením se nám poprvé ozve signál, že bylo detekováno neznámé plavidlo. Hned vyšleme stíhací ponorku, která dostihne plavidlo a několika přesnými zásahy pošle narušitele ke dnu. Doposud hra probíhala v realtime čase, po potopení lodi pak přijde na řadu výsadek, který se dopraví na místo havárie, kde konečně začne pravý souboj. V tom okamžiku se hra přepne do tahové módu, kde v každém kole může daný voják provést určitou akci, dokud se mu nespotřebuje akční body. V tahovém režimu právě dojde ke střetnutí tváří v tvář nepříteli a dochází ke krvavým střetům, po zabití všech nepřátel se loď vrací s hromadou udělátek od cizáků a vědci ve svých laboratořích se již těší jak malí kluci na pitvu nebohého cizáka. Z vyzkoumaných artefaktů je možné vyrábět další předmět, popřípadě na základě daného artefaktu se rozvine nové odvětví výzkumu. Pokud je vynález užitečný, tak je možné vyrábět v dílnách a v následujících bitvách aplikovat proti nepřátelům. [b]Zelenáči, veteráni aneb kolik cizáků zabiješ, tolikrát jsi XCOMem[/b] Hlavním prvkem této hry jsou vojáci. Zpočátku je to banda neschopných břídilů, kteří nejsou schopni zasáhnout nic. Ale postupem času a časté zabíjení nepřátel jim pak zvyšuje jejich atributy (síla, přesnost, rychlost atd.), takže pokud jsme na začátku měli neschopné, pak na konci již budeme mít mistrovské snipery, kteří nikdy neminou cíl. Ztráta zkušeného a dobře vycvičeného vojáka je pak velmi citelná. [b]Výzkumy, vybavení a zbraně[/b] Dalším prvkem v této hře je výzkum, vlastně dalo by se říci, že výzkum stojí na vrcholu všeho. Bez tohoto odvětví nebudete schopní vytvářet nové technologie, nedozvíte se o slabých místech na cizácích. Velmi působivé jsou i pitvy nebohých těl cizáků, kde je popsán podrobný popis vnitřní struktury každého jedince. Kromě cizáků se samozřejmě zkoumá i jejich vybavení, avšak narozdíl od původní hry není možné vyzkoumat vše, co máme na skladě, ale k výzkumu například termického meče je nutné získat mrtvolu Kalcinita. Tento prvek nutí hráče neustále lovit cizáky. Vybavení se až tak moc neliší od původní hry. Skoro to vypadá, že mají jenom jiné názvy, ale jejich parametry jsou obdobné. Hned na začátku máme k dispozici harpunu, která střílí jak samopal, úplně stejná zbran, ale pod jiným názvem i vzhledem se vyskytovala i v prvním díle. Možná pro vás bude velký šok, když po chvílí hraní zjistíte, že mise probíhají jak na souši, tak i pod vodou. Podle toho se musí přizpůsobit vybavení. Zbraně v této hře se dělí na vodní a obojživelné. Vodní jsou většinou torpédomety nebo vodní kanón, obojživelné jsou potom harpuny. Na(ne)štěstí ty nejlepší zbraně jsou od cizáků, které mnohokrát překonají pozemské magnetické zbraně a ještě jsou přesné a silné. Brnění ve hře jich najdeme 3, stejné složení jako v první díle. Takže standardní brnění ze slitin, které získáme z jejich lodi, dále iontově napájené a poslední je sloučení magnetických technologií se cizáckou a vznikne nám super oblek - magnetický skafandr. Posledním zmíněným oblekem nás ochrání téměř před vším a ještě umožňuje pod vodou "létat". [b]Cizáci aneb kdo je tady nový?[/b] Cizáčtí tvorové jsou tvořeny převážně z vodních příšer. Někteří jsou používány výhradně při útocích na město nebo na loď. Jejich výskyt jsou pouze v těchto misích. Rozhodně nelze opomenout slavného Sektoida, který se zmutoval na vodní verzi Akvatoida. Pořád je slabý a disponuje psionickými schopnosti. Dalším z unikátů, které stojí za ulovení, jsou Tasoté, rasa připomínající krokodýla, má ze všech nejlépe vyvinuté psionické schopnosti a ulovení je nezbytné pro získání této dovednosti. Posledním, kdo stojí za popis, je Tentakulat, malý mozeček, pokud si vzpomínáte na první díl, kde pobíhal po okolí šedivý krab s označení Kryslad, tak vězte, že stejné schopnosti má i tento chlapík. Přiletí k vojákovi, naklade do něho zárodky a zanedlouho se vylíhne plnohodnotný Tentakulat. Cizáci podobně jako zbraně se dělí na obojživelné a vodní. Takže ne vždy se setkáme se všemi na souši nebo pod vodou. [b]Mise[/b] Narozdíl od prvního dílu přibylo několik nových misí. Kromě sestřelování ufa a jejich následnou okupaci přibylo například: obrana lodi, napadení přístavu, napadení ostrova, likvidace psionického vybavení a samozřejmě útok na cizáckou základnu. Finální mise se bude odehrávat hluboko v oceánu, tam se vydáme ke konci hry, kde již budeme mít stovky zabitých a vyzkoumány všechny technologie a samozřejmě loď, která vydrží nápor tlaku vody. [b]Hratelnost, grafika a hudba[/b] Grafika na tehdejší dobu byla o fous slabší než první díl, docela se mi nelíbilo příliš mnoho mlhavých modrých výparu, které snižovaly viditelnost, rozhodně první díl byl barevnější. Hudební doprovod je stejný jako v předchozím díle a spíše má navodit správnou atmosféru. Hratelnost je tou nejdůležitější ve hrách a u této hry se nemusíte bát, že to dohrajete za hodinu, protože to není možné. Po čase hraní však opět nastává stejný stereotyp jako v původní hře, pořád pobíhání po ufech a jejich likvidací. I přes opakování činností, který tomu trochu kazí, je hra i na dnešní dobu pořád skvělá a rozhodně stojí za pozornost.

Detaily

Platforma: PC

Chcete vidět další Ostatní platformy PC? Přejděte na stránku PC Ostatní.