TES III: Morrowind - ostatní

Autor: Michael Davidík | 26.03.2005
Žánr:  PC  | Ostatní  | Simulátory
Vítejte potřetí do úžasného světa Morrowindu, který se svojí velikostí, historií a propracovaností klidně vyrovná Středozemi.
Vítejte potřetí do úžasného světa Morrowindu, který se svojí velikostí, historií a propracovaností klidně vyrovná Středozemi. Ve hře nejsou skoro žádná omezení pro to, aby si každý hráč mohl vybrat to, co mu vyhovuje, takže můžete hrát za kouzelníka a přitom nosit plátové brnění. Celý svět je opravdu obrovský, jeho velikost je několik desítek kilometrů čtverečních! A neexistují v něm žádné umělé překážky, jedinou překážkou je třpytivé moře, vysoké hory, nepřátelé a hlavně váš čas. Obrovský svět je jeden z největších kladů i záporů hry, často se stává, že hledáním a cestováním do správné jeskyně strávíte i desítky minut, což opravdu nepotěší. Autoři jdou až do takových detailů, že vymysleli božstvo, runové písmo, bohatou mytologii, osobitou architekturu pro každé město, složitou cechovní politiku, a to vše podávají v mnoha knihách ve hře, které můžete nebo nemusíte číst, ale přišli byste o hloubku tohoto světa, z kterého by se dalo napsat mnoho knih. Scházím do tunelu a mé oči si pomalu zvykají na šero rušené jen občasnými pochodněmi. Tasím svůj meč, jenž je vyroben celý ze zlata a darovaný bohem války, v druhé ruce dřímám černý štít, v němž je uvězněna duše démona. Sestupuji níž do jeskyně a potkávám prvního nepřítele v lehkém brnění s narezivělým mečem, s nímž mě nemůže ani škrábnout, ale je to jen ta nejlehčí překážka na mé výpravě pro legendární meč, který chci zařadit do své sbírky vzácných zbraní. Vyhlédnu za roh a vidím dva obrovské ještěry s jedovými zuby, využiji momentu překvapení a po chvíli leží oba ještěři v kaluži krve a já pokračuji jen s lehkými zraněními v cestě. Najednou uvidím temného magií probíjejícího kouzelníka, jenž ukradl vzácný meč. Otřu krev z meče a rozběhnu se k němu, ale najednou mě do prsou zasáhne kouzlo zabraňující v pohybu, odhazuji rychle štít a další části zbroje proti kouzlům nepotřebné. Znovu se rozběhnu a místem, kde byla ještě před chvíli moje hlava, proletí obrovská ohnivá koule. Rychle se pokusím useknout mu hlavu, ale uhne a useknu mu jen ruku, další rána nemine, useknu mu jeho černou hlavu a odnáším si další cennou zbraň do své sbírky. Při vytváření postavy si můžete vybrat z deseti ras (argonité, bretonci, temní elfové, urození elfové, khajitové, seveřané, občané impéria, orkové, rudé stráže, lesní elfové), každá má své výhody a unikátní vlastnosti. Dále si vyberete ze tří zaměření (válečník, mág, lupič) a zvolíte si hvězdné znamení a vzhled. Abyste zlepšili některou vlastnost postavy, musíte několikrát uspět v jejím použití. Čím nižší je její hodnota, tím obtížnější je uspět při jejím použití. Nejrychleji se rozvíjí primární a sekundární vlastnosti vaší postavy, které si zvolíte na začátku. Ve hře jsou doslova stovky úkolů, můžete si vybrat ze tří guild (bojovníků, mágů, zlodějů), ze tří velkých rodů a ještě několika dalších frakcí, přitom by každá z úkolových linií vydala skoro na samostatnou hru. Mezi liniemi úkolů můžete libovolně přeskakovat, můžete hrát desítky hodin a přitom nemít splněný jediný úkol z hlavní dějové linie. Po dokončení úkolové linie pro některou z frakcí se většinou stanete jejím velitelem, ale členům bohužel úkoly zadávat nemůžete, takže výhodou je vám pouze levnější výcvik, ale hlavně ten pocit vítězství a titul, se kterým se můžete pochlubit kamarádům. Některé úkoly jsou opravdu originální, například si můžete postavit vlastní hrad nebo pomáhat některému s bohů, většinou za tučnou odměnu. Úkoly dostáváte takřka na každém rohu, často si můžete vybrat, jak je vyřešíte, jestli se s někým dohodnete, nebo ho chladnokrevně zabijete. Častou zábavou postav na vysokých úrovních bývá rozšiřování své sbírky brnění a legendárních mečů. Grafika Morrowindu byla na svojí doba úchvatná a i dnes po letech je pořád alspoň průměrnou. Voda vypadá docela realisticky, střídá se slunečné počasí s bouřemi a den s nocí. Nejhezčí jsou východy Slunce nad Ald´ruhnem nebo noční procházky pod hvězdnou oblohou pokrytou miliony hvězd, kdo neviděl, nepochopí. Samozřejmě si grafika vybírá krutou daň, abyste si nějaké efekty užili, musíte mít kartu aspoň na úrovni GeForce4, ale to už by dnes neměl být problém. Hudbu složil Jeremy Soule a je to nejlepší hudba, kterou jsem u hry slyšel, melodie jsou přímo intuitivní, takže hned poznáte, když na vás někdo útočí. Hratelnost je u Morrowindu dobrá, ale hodně lidí odradí zdlouhavé cestování a to, že než přežijete ve volné přírodě bez problémů, trvá to několik hodin výcviku. Plusem je, že každý si může vybrat přesně styl hry, který mu vyhovuje a není svazován povoláním, a také to, že Morrowind můžete hrát stovky hodin. Nevýhodou je primitivní způsob boje a dlouhé načítání lokací. Morrowind je hraje, která mě uchvátila, je to náhražka onlinovky pro ty co nemají pevnou linku nebo se jim nechce platit přemrštěné poplatky, ale jestli vám ani jedno z toho nevadí tak se radši vrhněte do některé onlinovky. Napsal icegamer velitel císařské stráže, vůdce cechu bojovníků a vážený člen cechu mágů a rodu Redoran.

Detaily

Platforma: PC
Doporučená konfigurace: Pentium II 400 MHz, 64 MB RAM, 16 MB grafická karta

Chcete vidět další Ostatní platformy PC? Přejděte na stránku PC Ostatní.