Nejlepší PS1 klasiky - Crash Bandicoot - recenze

Autor: Lukáš Slavkovský | 16.03.2012
Žánr:  PS3  | Recenze  | Adventury
Nejslavnější lišák vás čeká na PS Store. Oplatí se, vyzvednout ho?

Další z nezapomenutelných kousků, jaké stará PS1 mohla nabídnout, není žádny jiný, než námi oblíbený Crash Bandicoot. Tato postavička se po vydání hry okamžitě stala hitem a na věčné věky maskotem této platformy, stejně jako Mario byl charakteristický pro Nintentdo nebo Sonic pro konzoly od firmy SEGA. Jakpak se povedl vůbec první díl série, která přinesla vývojářům z Naughty Dogu takový úspěch a nakolik se do něj oplatí investovat dnes?

I když existence příběhu vám může zcela snadno kompletně uniknout, titul vskutku zápletku má, nedá se však říct, že by na ní stavěl i v dalších pokračováních série. Crash je výsledkem experimentu zlého doktora Nea Cortexa, který společně se svým společníkem doktorem N. Brio-em dělá pokusy na zvířatech s cílem vybudování armády mutantů. Naštěstí, lišák Crash Bandicoot se příliš nevyvedl a při pokusu o jeho zničení se mu podařilo utéct, i když ne příliš daleko. Náš hrdina se bude muset vrátit do hrůzostrašného hradu ovládaného ještě strašnějšími soupeři, aby pokořil své stvořitele a zachránil vytouženou lišku. Proč byste příběh měli minout? Bohužel, tyto staré hry často neměli videa nastavené tak, abyste je vzhlédli, po spuštění dobrodružství. Namísto toho jste museli čekat nečinně v menu, než se video spustilo samo od sebe a tak v mém případě (ještě za éry PS1), jsem se k němu dostal úplně náhodou. Zápletka je taktéž vysvětlená v manuálu, který je nyní dostupný v elektronické podobě, ale silně pochybuju, že lidi jdou primárně po něčem, co je schované v možnostech ke hře. Tak jako tak, není to zcela potřebné, ale pro klid v duši bych byl rád, abyste o této možnosti věděli.

071008-11207.jpg071012-11207.jpg

Titul nabízí tři ostrovy, které jsou (jak jinak) pod vlivem šílených experimentů obou vzpomínaných doktorů. Každý z nich obsahuje sadu levelů, které se svými nápady později stali základem každého dalšího Crash-e (tedy kromě Crash Team Racing a Crash Bash, ale to byli odbočky od původního konceptu). Mimo běžné náplně úrovní, jako je sbírání jablek (získejte je sto a dostanete další život), ničení nepřátel a krabic, budete muset utíkat před valícími se balvany, zajezdíte si na divokém praseti a utkáte se v boji proti nevšedním bossům, kteří vám svojí bojovou taktikou pořádné zamotají hlavu. Pokud se vám podaří zničit všechny krabice v rámci jedné úrovně, dostanete diamant nebo krystal, který se následně objeví v jiném levelu, čím se vám zprůchodní nedostupné pasáže. Má to však háček, zemřete jednou a všechny sebrané krabice jsou nazpět. A jelikož existují checkpointy (abyste nemuseli chodit od začátku pokaždé, když zemřete) a kamera je statická, vracet se kvůli krabicím nebude možné. Nezbývá tedy nic jiného, než zvládnout level bez smrti, což je výzvou, jaká se dnes jen tak nevidí.

Zajímavý je i systém ukládání pozice a bonusových úrovní. Abyste se mohli save-nout, musíte nasbírat tři hlavy vaší družky a pak přejít bonusový level (kromě toho existují ještě další bonusové úrovně, které uložení pozice sice neumožňují, ale prodlužují hraní). Toto je nemilosrdný systém, ve kterém vám ani dostatek životů není nic platný, protože když zahynete, jdete nazpět mimo bonusové úrovně bez možnosti na opravu. Naštěstí, uspět není zas tak těžké a jak jsem již říkal, je to příjemná změna oproti dnešním hrám, které vás vedou za ručičku a zjednodušují všechno, co se jenom dá. Schéma úrovní je jednoduchá a tak buď půjdete ze strany na stranu, nebo vpřed a vzad. To by také důvod, proč hra byla často označována, jako 2,5D, namísto 3D, ale patří to k jejímu zvláštnímu čaru.

071009-11207.jpg071011-11207.jpg

Pokud si pamatujete novější hry s Crashem, očekávali byste mnohé schopnosti, o kterých se nám za čas prvního dílu ani nesnilo. Kromě skákání a vrtění totiž tenhle Crash neumí vůbec nic. Není to špatné, ale pokud jste si již zvykli na nějaký ten standard, těžko se vrací zpět. Jedinou specialitou je dřevěná maska Aku Aku, který vám umožní být imunním vůči jednomu nepřátelskému útoku (proti propastem však ani on nic nezmůže). Najednou můžete vlastnit tři masky, přičemž ta třetí z nich aktivuje speciální stav, ve kterém jste absolutně nezranitelní (opět to neplatí pro jámy). Trvale vám můžou zůstat jenom dvě, a když vás nepřítel zraní, o jednu okamžitě přijdete. Naštěstí, soupeři nemají téměř žádnou umělou inteligenci a tak stačí vzhlédnout jejich základní pohyby a pak jít na jistotu.

071010-11207.jpg

Crash Bandicoot sice není nejnovější a rozhodně není ani nejlepším dílem série (což je jenom logické, jelikož jeho následovníci sebrali původní nápady a přidali další, co může být jen a jen lepší), ale patří mezi ty nejlepší videoherní klasiky všech dob. Na svou dobu měl úžasně barevnou grafiku, která potěší i dnes a tak jenom v mezích hratelnosti si budete muset zvyknout na fakt, že hra nepodporuje ovládání analogem, protože v té době zkrátka dual shock neexistoval. Pokud mu tuto věc dokážete prominout a nemáte problém s výzvou, kterou představuje ukládání pozice přes bonusové úrovně, budete se královsky bavit od začátku až do konce a tudíž neváhejte ani na sekundu a utíkejte na PS Store.

Detaily

Platforma: PS3
Hratelnost:
80%
Podpora Dual Shocku dnes citelně schází.
Grafika:
90%
Na svou dobu úžasná.
Zvuk:
99%
Výtečný soundtrack i zvuky, není co dodat.
Výsledný dojem:
85%
Množství úrovní a skvělé nápady zaručují dlouhou porci zábavy.
Celkové hodnocení:
90%
Na hře je částečně cítit zub času, ale milovníci klasik by neměli váhat.

Chcete vidět další Recenze platformy PS3? Přejděte na stránku PS3 Recenze.