Xbox 360 - otázky a odpovědi - novinky

Autor: Michael Davidík | 13.12.2005
Žánr:  PSP  | Novinky  | Simulátory
Pokud vám zamotal nový Xbox 360 hlavu a hledáte místo, kde budou zodpovězeny veškeré nejčastěji zmiňované dotazy a vysvětleny všemožné otazníky vysící nad tímto systémem, jste na správném místě.
Co to vlastně jen ten Xbox 360? Jak se to má s jeho zpětnou kompatibilitou vůči předešlé generaci tohoto herního systému od tolik nenáviděné společnosti Microsoft? Stojí jeho koupě za zvážení? Kolikpak konzole stojí a co nabízí? Nebo si snad lámete hlavu nad termíny jako HDTV či Core System? Právě na tyto a mnohé další vaše všetečné otázky se pokusíme odpovědět v tomto článku. Ačkoli se víceméně odmítám v tomto článku a případně i následné diskusi věnovat malicherným sporům o to, zda-li je „lepší“ konzole ta či ona, nebo jsou-li obecně tyto herní platformy vhodné i pro sklaní fandy PC a tedy, stojí-li za úvahu o switchnutí, nemohu se vyhnout prostému konstatování, že první Xbox byl pro mojí maličkost tak trochu zklamáním. Nehodlám vás tu nudit řečmi o (dle mého soudu prakticky) dnes už neexistující válce konzolí, ale drobné rýpnutí si prostě odpustit nemohu. Jistě, pokud se podíváte na portfolio her každého ze tří hlavních současných tahounů v tomto odvětví, zjistíte, že jeden, druhý a vlastně i třetí systém má vždy něco do sobe. Můžeme si tu dlouho do noci vykládat o výpočetních možnostech té které platformy, můžeme ztrácet čas hovory o operacích v plavoucí čárce, nebo vyjmenovávat další hardwarová „pro“ a „proti“ jednotlivých konzolí, ale proč vlastně. Je jen jediná věc, o kterou zde skutečně běží, a to jsou hry. A faktem je, že hry jsou, vypadají a hrají se na všech aktuálních mašinkách velmi dobře. Každá stáj má svého exklusivního koně, každá firma má i nějakého toho strašáka ve skříni. Nintendo se zuby-nehty snaží zajistit si podíl na trhu, udržet krok s ostatními a zároveň se pomocí titulů jako Eternal Darkness nebo Resident Evil 4 ubránit nařčením z přespřílišné dětinskosti. Sony se horko těžko daří vypořádat s nálepkou, že nezvládla nástup online hraní a expnasion slot u její PS2 je vlastně jen na ozdobu, protože u slibů kolem pevných disků atd. bohužel také jen zůstalo. Nu a Xbox pro změnu totálně pohořel, pokud jde o ona velkohubá prohlášení, jak spojí obec konzolových hráčů a ortodoxních PCčkářů. Dnes se nad tímto pokusem můžeme už jen pousmát. Konzolový hráči prskali, že Xbox je jen umně zabalený počítač se všemi jeho neduhy včetně takřka hříšné insignie „vyrobeno v MS“, zatímco každý druhý zastánce počítačového hraní se už jen při pomyšlení na koupi tohoto systému křižoval se slovy: „Vždyť je to jen další blbá konzole.“ Nic na tom nezměnil ani fakt, že portování her mezi oběma systémy nakonec probíhalo vskutku velmi pohodlně, prakticky přesně podle všech prohlášení, a tak se i PC nakonec dočkalo konzolové super akce Halo, načež příznivci zeleného „X“ byli odměněni takovými kousky jako je např. Doom 3. Co dodat, Xboxu se sice nakonec podařilo po slabém startu poměrně slušně rozjet (řekl bych mimo jiné i díky precizní službě Xbox Live), ale nelichotivá pověst už mu zůstala. Spolu s logicky naprosto nekontrolovatelně perverzní mírou pirátství, která platformu zaplavila, a prudce klesající cenou se nelze příliš divit skutečnosti, že Bill na tomto úvodním pokusu šeredně prodělal. Leč, v Microsoftu se jali pracně a nákladně nabyté zkušenosti zúročit v druhém kole klání o NEJ next-gen konzoli a jak se zatím zdá, mohlo by se jim dařit výrazně lépe. *reklama* [b]Xbox 360 a hry[/b] Inu, s hrami to zatím vypadá velmi dobře. Vizuálně jsou pochopitelně navýsost přitažlivé, ale i v dalších směrech, jak se zdá, tak trochu vybočují z onoho standardního klišé launchových titulů, které sice na první pohled oslní, ale za půl roku si na ně už nikdo nevzpomene. Ježíšku na křížku, nemůžu si pomoct; to bylo keců, to bylo úklon a kdo si dnes vzpomene na jednu z prvních PS2 her - Ridge Racer V? To s takovými kousky jako Perfect Dark Zero, Kameo: Elements of Power či Project Gotham Racing 3 pro Xbox 360 to už vypadá o poznání lépe. V čem by mohl být háček? Kéž by nás všemocný Microsoft tentokrát uchránil předešlé strategie, kdy dlouhou dobu konzole fungovala jen jako „emulátor“ ostatních platforem a po originálních titulech nebylo vidu ani slechu. V čem je problém už nyní? Zatímco konzole samotná jest dotována naprosto nevkusným způsobem, pročež její cena vypadá tak lákavě, u her se už má situace trochu jinak. Ačkoli Microsoft samotný na rozdíl od Sony neždíme z každého titulu, potažmo vás jakožto zákazníků, další nekřesťanské peníze a spoléhá se zejména na další potencionální zdroje jako prodej příslušenství, cena titulů se vyšplhala do astronomických výšin. Navíc se zdá, že se nejedná o klasický startovní boom, který dobře známě i z let minulých. Zástupci hned několika vydavatelství se nechali slyšet, že next-gen hry jednoduše BUDOU dražší (s ohledem na rostoucí náklady, které spotřebovává náročný vývoj), takže s investicí přesahující 2000,- Kč na titul můžete s klidem počítat i do budoucnosti. [b]Xbox 360 a online podpora[/b] V této oblasti nic nenasvědčuje tomu, že by se Microsoft chtěl vzdát či jakkoli negativně měnit nastolenou cestu, kterou si uživatelé vesměs pochvalují. Služba Xbox Live je přirozenou součástí i nového systému a nabízí svému uživateli skutečně luxusní služby; zdarma přístupnými (a obsahově velmi bohatými) demoverzemi počínaje, přes mnohé zajímavé shareware hry či trailery a třeba samotným multiplayerovým hraním konče. Co můžeme v této oblasti očekávat od Sony zatím není příliš jasné, takže pakliže Nintendo skutečně nakonec po všech dohadech a mlženích nevyrukuje s možností obohatit svůj Revolution o nějaký ten NES, SNES či dokonce N64 titul, je Microsoft rozhodně na koni. [b]Xbox 360 a jeho verze[/b] Oj, co bych zapíral, tahle politika mé „konzoloidní já“ přeci jen trochu zlobí. Microsoft si z nás trochu střílí, a tak opětovně zavádí PCčkářské manýry i do konzolového světa; nebo se o to alespoň pokouší. A to, nutno podotknout, trochu nešťastným způsobem. Na trhu jsou tak hned od prvního dne dostupné dvě verze, resp. balení s téže konzolí Xbox 360, což (není se čemu divit) mnohé laické zákazníky dost mate. Věc se má tak, že ochuzený Xbox 360 Core System nabízí jen samotnou konzoli, jeden klasický ovladač s ocáskem a kompozitní AV kabel. Naproti tomu standardní krabice, občas nazývaná také Premium Pack, se může krom jiného navíc pyšnit ještě 20 GB pevným diskem, headsetem zpříjemňujícím online klání, komponentním HD AV kabelem, ethernetovým kabelem a namísto klasického gamepadu se můžete těšit na jeho bezdrátovou variantu. K tomu se potěšíte ještě jedním výměnným krytem extra a dočasně má balení obsahovat jakousi odlehčenou verzi dálkového ovladače. Obě balení mají možná na první pohled něco do sebe, přičemž platí, že základní verze vás přijde na rovných 299 €, zatímco super balík se vším všudy stojí 399 €. Nebo alespoň taková je jejich současná oficiálně stanovená evropská cena. Jinou věcí je, že díky nedostatku samotných konzolí se už cena dokázala na černém trhu vyšplhat o nutný kus výše. Můj tip? Nemusíte-li za každou cenu šetřit, sáhněte určitě po Premium Packu! Důvody jsou myslím všem zřejmé a není-li tomu tak, osvětlíme si je všichni tak jako tak už za moment. Ne náhodou je verze s harddiskem ve Spojeném království cca 2x prodávanější než light verze. Pakliže ovšem váháte, nic vám nebrání dokoupit jednotlivé kousky příslušenství později, přičemž budete mít minimálně možnost volby a často se dostanete k rozhodně kvalitnějšímu zboží. Např. už výše zmiňovaný dálkový ovladač je ve své samostatně prodávané verzi o poznání bohatší na funkce. Pokud jde o obavy z používání bezdrátového ovladače, reakce uživatelů jsou veskrze pozitivní. V rozumné vzdálenosti od konzole lze dělat s gamepadem kdejaké vylomeniny, aniž by vaše počínání mělo vliv na odezvu hry či kvalitu příjmu signálu. Jinak už se to má s prémiovým headsetem, který byl na nejednom webu podroben dosti ostré kritice. Stručně řečeno - přenos hlasu nic moc. Pakliže disponujete HD ready televizorem, Premium Pack je pro vás se svou kabeláží jedinou možnou volbou. Tedy ne nutně, ale proč se dobrovolně nechávat ochudit, co se kvality obrazu týče, že?! [b]Xbox 360 a zpětná kompatibilita[/b] A je to tady. Kámen úrazu nastupující generací herních konzolí. Po tom, co silně omezila svá chvastounská prohlášení i samotná Sony a došlo na lámání chleba, musí být všem jasné, že se zpětnou kompatibilitou to nebude u next-gen systémů nejrůžovější. PlayStation 3 už „přiznal barvu“ a je jasné, že mnohé starší hry si na něm prostě neužijete. A nejinak je tomu žel bohu i v případě Xboxu. Problém tkví v příliš odlišné hardwarové architektuře. Pokud jde o Microsoft, jeho nový miláček vyměnil radikálně hned dvě zásadní komponenty z této oblasti. CPU i grafiku totiž dostalo na starost duo zcela nové. A tak je jedinou možností klasická softwarové emulace dobře známá z PC. Leč, situace je o to horší, že seznam her certifikovaných či připravovaných pro použití na novém Xboxu se nemilosrdně tenčí. Z původní várky se dočkalo ověření aktuálně pouze 201 titulů. Jasně, to není málo a jsou zde zastoupeny pochopitelně zejména ty největší pecky, o ně jde MS především. Problém je ovšem v tom, že se zdá, jakoby úsilí v této oblasti nějak polevovalo, a tak bych se být zákazníkem na přílišné rozšiřování portfolia už netěšil. Důvod je nasnadě. Nikterak velký zisk, resp. takřka nulový a naproti tomu vysoké náklady na vývoj, tedy lépe řečeno úpravu. Ba co víc, mnozí uživatelé již dnes velmi nevybíravě osočují Microsoft ze lži a klamání potencionálních zákazníků. Zdá se, že celá řada her totiž nefunguje až tak docela podle očekávání. Jsou tací, kteří hovoří o jejich praktické nepoužitelnosti. A nejedná se pouze o problém „slabších“ titulů. Hity jako Forza Motosport se podle mnohých nedají prakticky hrát, a tak se není radno na portfolio původních xboxových her příliš spoléhat. Ovšemže si pak musíte k celé věci připočíst i fakt, že bez pevného disku si opět ani neškrábnete. Je totiž podmínkou k hraní starších her. Ale abych jen nekritizoval. Na druhou stranu existují tituly jako Halo (diví se někdo, že si v jeho případě dává MS tak záležet?), které mají na nové konzoli vypadat a hrát se dokonce lépe; tedy něco na způsob face liftu PSone titulů na PS2. [b]Xbox 360 a problémy se zdroji[/b] Možné jste už také narazili na články upozorňující lačně na „katastrofické“ problémy s zdrojem nového Xboxu. Oč jde? Klasické marketingová blamáž. Objevilo se sice několik reklamací ohledně přehřívajícího se zdroje, ovšem ani v tomto, ani jiném ohledu není Xbox 360 o nic poruchovější (alias zmetkovitější) než jiná nastupující konzole, potažmo kterýkoli myslitelný kus elektroniky. PS2 snad neměla problémy se zdroji? Jistěže a tehdy nešlo jen o náhodné přehřátí celého systému, ale celá vadná série kabelů vás při troše smůly mohla poslat rovnou do penálu. PSP? Nenechte se vysmát, vypálené krystaly potrápily nejednoho uživatele. Není to nic, nad čím bychom měli ohrnovat nos. Kdo chce psa bít, hůl si vždycky najde, ale zde je fér konstatovat, že pár vadných kousků lze u podobně složitého systému zpočátku vždy očekávat. Od čeho jsou koneckonců reklamace, že? [b]Xbox 360 a HDTV[/b] Pakliže jste zrovinka nevylezli odněkud z jeskyně, patrně už jste někdy někde museli zaregistrovat nablýskané značky jako HDTV nebo HD ready. Ve zkratce řečeno se věc má takto. Xbox 360 podporuje plně tuto technologii, tedy schopnost přenášet obraz na váš televizor ve vysokém rozlišení, což pochopitelně platí i pro všechny dostupné a připravované hry pro daný systém. Háček je v tom, že i vaše TV musí být jaksi HD ready. Tedy, ne že byste si na normální bedně nemohli zahrát, ale většina ohlasů nasvědčuje tomu, že s moderní krabicí patřičných schopností je to opravdu o něčem jiném. Vizuální zážitek jde jednoduše s HD televizorem prudce nahoru. Jo, holt hi-res je hi-res, s tím nic nenaděláte. Veškeré kontury by měly být pak ostřejší, žádné rozmazávání, zubaté hrany. Nu což, až čas ukáže, zda-li je tomu skutečně tak v každém případě, nebo jde jen o reklamní bláboly, ale už fakt, že tuto technologii neignorují ani ostatní připravované platformy, hovoří celkem za vše. [b]Xbox 360 - koupit či nekoupit[/b] Aaa, být či nebýt, to je to, oč tu běží. Myslím, že (a tím nechci hned z úvodu tohoto odstavce Xbox 360 nějak zpochybňovat) PS3 bude nepochybně výkonnější a revolučnější systém, zatímco v případě konzole od Microsoftu lze hovořit maximálně o evoluci. Sony bude mít lepší podporu vývojářů, vydavatelů a nakonec pravděpodobně sklidí i větší úspěch. PlayStation 3 ale také bude o poznání dražší - tedy nehraje-li s námi a především Microsoftem Sony nějakou nepěknou hru, ve které se ho planými prohlášeními snaží donutit vyhnat cenu přeci jen o nějaké to euro nahoru; což se evidentně stejně nepodařilo. Přesto bych sázel na to, že pod nějakých 16-18 tisíc Kč si lahůdku s logem PS3 nepořídíte. Nový PlayStation je také od svého uvedení v Japonsku vzdálen minimálně půl roku (skvělá zpráva pro majitele PS2), co se evropského kontinentu týče, realistické prognózy hovoří dokonce o celém roku. Optimistické už vypadly ze hry a ty pesimistické raději nechtějte ani znát. Naproti tomu Xbox 360 je tu a je podle všeho ve vynikající formě. Microsoft získává každý den náskok příchodem nových uživatelů, což je pochopitelně lákavé sousto pro vývojáře a vydavatele; kdo by pak nechtěl dělat hry na ten nový Xbox?! Vezměte si to objektivně. Cena Xboxu 360 není až tak vysoká. Můžete-li si ho dovolit, jděte do toho. A to hned! Máte-li šanci konzoli uzmout z omezených zásob, neváhejte, protože cena stejně nepůjde dřív jak s příchodem PS3 dolů. Minimálně rok si pak budete moci užívat fantastický next-gen systém, který vám vaše okolí bude (přes veškeré průpovídky a zastírání) jen smutně závidět. Ukažte mi PC, které s podobným kapitálem sestavíte. Tenhle peníz nebude špatně investovaný. A pokud budete chtít časem přesedlat… Božínku, když se podívám na ty investice do upgradu počítače, mohu se jen pousmát nad nějakou tou vyhozenou tisícovkou do konzole, se kterou si užiji (třeba i jen dočasně) hromadu bezproblémové zábavy.

Detaily

Platforma: PSP

Chcete vidět další Novinky platformy PSP? Přejděte na stránku PSP Novinky.