Okami - recenze

Autor: Radek Micopulos | 05.03.2007
Žánr:  PS2  | Recenze  | Adventury
Technologický vrchol PS2. Dokonalá oživlá japonská malba se spoustou inovací!!!
Originálních her je dnes opravdu pomálu. Trh je v současnosti zaplaven hlavně mainstreamovými tituly a originální či jedinečné hry se hledají opravdu těžko. Přeci jen se ale po dlouhé době objevila hra, která boří zaběhnuté hranice současných her a vydává se jen po své cestě do světa inovací a fantazie. Hra Okami je dílem vývojářského studia Clover Studio pod záštitou společnosti Capcom, která má na svém kontě už taková díla jako nádherný Resident Evil 4 či Devil May Cry. Musím říct, že právě atmosféra z těchto her mi nejvíce připomínala právě hru Okami. I přesto se ale jedná o zcela jinou jedinečnou hru a to zejména kvůli své grafice. [b]Styl především[/b] Grafiku zde netvoří normální polygonová grafika, ale naprosto jedinečný japonský styl kreslení, který je doplněn klasickou japonskou kaligrafií ve formě tzv. nebeského štětce (o tom později). Jedinečná grafika (plně ve 3D) je to, co vás napoprvé naprosto uchvátí. Vše vypadá velmi živě a svěže. Můžete zde pozorovat padající listí z rozkvetlých sakur, pohyb rostlin ve vánku či pohyb stínů nad vámi plující oblohy. Kreslené je ale skutečně vše - od mlhy, proudu řeky, přes plameny ohně až k vánku větru. Vše ale vypadá naprosto fantasticky, a proto je umělecký dojem tak dokonalý. Nenajdete tu totiž jediný náznak běžné grafiky a vše prožíváte v této nádherné oživlé japonské malbě. Prostředí zde není vůbec statické. Probíhá zde normální denní cyklus, tedy rozednívání, den, stmívání a tma a později zažijete i změny počasí a prostředí. Když poprvé vstoupíte do vesnice plné nejrůznějších lidí, zvířat a také chlapce, který tady pobíhá s vážkou uvázanou na provázku, pochopíte, o čem tato hra je. Je to svět, kde květiny září pod silným svitem slunce či měsíce, kde je i odraz ve vodní hladině kreslený a kde si hra žije ve vlastním kouzelném světě. [b]Něco chybí? Dokresli si to.[/b] Nebeský štětec, to je to, co zde tvoří zřejmě tu největší inovaci vůbec. Při zmáčknutí tlačítka R1 se vám viděný obraz v mžiku zastaví a vy jej vidíte pouze jako malbu na starém plátně. Na co takovou věc využijete, říkáte si. Je to prosté, ale v herním podáním viděné zřejmě poprvé. Touto věcí si totiž můžete dokreslovat různé věci či provádět různé úkony. Je například noc a vy chcete den, tak si nakreslíte na malbě kruh a v tom místě se náhle objeví slunce a je v mžiku den. Můžete dokreslit část mlýnského kola nebo mostu, můžete sázet stromy, oživovat stromy, chytat ryby či ovládat nejrůznější síly. Můžete si například nakreslit bombu, podrobit si sílu mrazu, vody, větru, blesku nebo plamenů ohně. Je toho zkrátka spousta. Možností nebeského štětce je ve hře celkem 13, přičemž můžete většinou zvolit dvojí využití. Často je jedna technika použitelná jak k útoku, tak i k dalšímu postupu. Bombu například nakreslíte k prasklině ve skále a nebo k nepříteli. Je to rozhodně velmi zajímavý způsob interakce, který hratelnost této hry dostává do závratných výšin! Nové techniky vašeho nebeského štětce získáváte časem při objevení souhvězdí a oživení jejích postav pocházejících z japonského horoskopu. Postupem v příběhu se dostáváte na místa, která byla zasáhnuta zlem a vy je máte za úkol oživit. Většinou musíte najít velkou sakuru, která po jejím rozkvětu spustí nádhernou vlnu květů, které ničí právě zóny zla. Po těchto zónách ovšem zůstane mnoho uschlých stromů a vy máte za úkol tyto stromy oživit a získat za to cenné body. Tyto body dostanete rovněž za krmení zvířat (jsou tu snad všechny) a za zabití nepřátel. Díky těmto bodům si budete moci vylepšit objem zásoby života, množství inkoustu, peněz a nebo posmrtného oživení. [b]Balzám pro uši a pro oko[/b] To, co hru dokonale doplňuje, je nádherný epický hudební doprovod. Ten je většinou dotvářen krásným zvukem japonských píšťal a celkově je nabit úžasnou atmosférou japonské mytologie. Ve hře také uslyšíte všemožné ruchy jako zpěv ptáků, foukání větru a další běžné zvuky, které většinou uslyšíte, když nebude hrát hudba. Dialogy, to je kapitola sama pro sebe. Podle mě jich je zde až mnoho, ale to asi k japonským rpg adventurám patří. Příběh je úžasný a nerad bych ho prozrazoval. Vypadá totiž jednoduše, když se bohyně v podobě vlčice Amaterasu vydává se svým pomocníkem Issunem na záchranu světa proti pohlcující temnotě zla, ale zápletka je mnohem zajímavější a ne až tak jednoduchá. Škoda jen, že jsou všechny dialogy mluveny v jakési hatmatilce, protože by právě zde japonština vynikla mnohem více. Někdy je totiž hlas v tomto smyšleném jazyku příliš vysoký a nebo příliš hluboký, což má za následek nutné snížení hlasitosti ovladačem vaší televize. Co je ovšem velmi hezké, jsou videosekvence, které jsou při různých událostích doprovázené solidní vibrací vašeho ovladače, takže hru budete prožívat o to více. [b]Hratelnost bez hranic[/b] Hru příjemně zpestřují nejrůznější možnosti. Buď zde můžete nalézat skrytá místa, zakopané čtyřlístky nebo truhly s věcmi nebo penězi, za které si můžete podobně jako v Resident Evil 4 nakoupit u obchodníka novou výbavu, zbraně, magické pomůcky, potravu pro zvěř nebo cokoliv jiného. Rovněž můžete věci i prodávat, takže za nalezené artefakty dostanete docela solidní částky. Inventář je zde bez omezení, takže vás může omezit pouze váš rozpočet :-). Tím největším překvapením se pro vás jistě stane naprosto otevřená struktura ala GTA. Levely můžete (a někdy i musíte) zpětně přecházet a rovněž můžete využít teleportace pomocí mince (která se dá koupit), jenž vhodíte do vodních vírů na hladině a poté si vyberete do jaké destinace chcete dopravit, což je výborná věc. Orientaci vám usnadní mapa a ukládání hry se provádí pomocí manuálních saveů, které jsou rozmístěny velmi chytře a mají podobu malých oltářů v krajině. Vlčice Amaterasu skáče přes ploty automaticky, což je také velmi příjemná věc. Co se dalších pohybů týče, tak může také plavat, vyhrabávat již zmíněné truhly, štěkat nebo vozit na zádech svoje přátele. Po úrovních jsou hojně rozesety nádoby s penězi a věcmi, které rozbijí Amatersu hlavou nebo za pomoci štětce. Krajina je zde téměř stejně nedozírná jako ve hře Shadow of the Colossus, takže se můžete vydat také, kam chcete. Zelené louky pokrývá množství zeleně, kamenů, potoků, potkáte se zde s různými lidmi, zvířaty a také nepřáteli. [b]Jdi mi z cesty nebo tě kousnu[/b] Vlčice má k dispozici celou škálu zbraní a možností, jak s nepřítelem zatočit. Na zádech nosí svojí primární zbraň a v případě začátku souboje, který je v podobě jakéhosi poletujícího koberce, se vám také naskytne možnost použít sekundární zbraně. V souboji můžete použít i štětec, kterým můžete nepřítele třeba seknout. Jak už jsem řekl, tak k soubojům máte různé zbraně, které si můžete přiřadit buď jako primární a nebo sekundární zbraň. Je tu například řetěz (podobný tomu z GOW), kterým můžete v primární verzi švihat a nebo s ním ve verzi sekundární střílet střely energie. Další pomůcky, které si k boji nakoupíte, rovněž využijete. Je zde například jakási atomovka v několika stupních ničivosti, štít proti útokům, dočasně neomezená zásoba inkoustu pro štětec a nebo saké pro otupění nepřítele. Těmto soubojům se dá vyhnout, ale většinou za ně dostáváte peněžní odměnu a hratelnostně jsou často velmi zábavné, takže se jim ani vyhýbat moc nebudete. Jsou tu ovšem občas povinné souboje proti bossům. [b]Boj se bosse[/b] Velmi promyšlení bossi jsou další příjemnou ukázkou toho, jaký mají japonští vývojáři smysl pro originalitu. Je zde třeba obří pavouk, který občas zplodí vejce, pomocí něhož na vás chce poslat jeho další potomky. Vy mu v tom ale zabráníte za pomoci rozseknutí nebeským štětcem a pavouk leží na chvíli ochromen. To je ta pravá příležitost k tomu, abyste využili síly květeny a pomocí květů spojili liánou květy s háčky na jeho zadní části těla. Stihnete ovšem ukotvit pouze dvě lana ze čtyř a pavouk už se probouzí a snaží se odtrhnout od těchto lián. Vy ale v mžiku opět proměníte obraz v malbu a pohotově spojíte ještě třetí květ s jeho tělem, dokud je relativně v klidu a tu se pavouk náhle skácí a rozevře se jak květ jeho zadní část, kde je ukryto množství jakýchsi očí. Do těchto očí ho budete řezat a tím ho konečně oberete o kousek života až do doby, kdy se opět probudí a uzavře. Opět na vás zaútočí, ale vy se pohotově spojíte s květem, jenž vás k sobě velkou rychlostí přitáhne a vy se tak opět dostáváte za záda nic netušícího nepřítele. Tento proces pak několikrát opakujete a věřte mi, že je to opravdu zábava. Pro ty, kteří nemají bossi moc rádi, tu mám dobrou zprávu – jsou poměrně snadní a jak vidíte, je to i o něčem jiném než o uskakování a tupém mlácení do jeho těla. Někdy je boss chráněn proti použití vašeho štětce a tak se barva na plátnu rozpíjí a to až do doby, kdy jej dostatečně zraníte a dostanete ho tak do další fáze souboje. Souboje jsou zde zkrátka příjemným zpestřením a hlavně velkou zábavou. [b]Obloha plná hvězd[/b] Jak to tedy říct a zaujat i hráče, které ani tohle nepřesvědčilo k tomu, aby se odprostili od všech zaběhnutých mainstreamových pravidel? Baví vás Jak, Ratchet a další adventury? Okami je něco velmi podobného s mnohem většími možnostmi, otevřenou strukturou, zajímavou grafikou a ohromným množstvím příjemných inovací. Jedinou zápornou věcí je zde to, že je tato hra trochu náročnější, co se postupu v příběhu týče. Lepší znalost angličtiny nebo určitá zběhlost v řešení úkolů je zde velkou výhodou. Často totiž řešení spočívá v naprosto nečekaných úkonech. Někdy se proto stane, že musíte po úrovni pobíhat a hledat, kde se dá co udělat nebo kdo vám dá další indicii. Jednou spočívá řešení v nakreslení slunce, měsíce nebo něčeho jiného a někdy je potřeba do nějaké osoby drcnout nebo ji vzít do zubů a třeba ji kousek odtáhnout. Hratelnost zde zpestřují různá tajemství, spousta objevování a různé úkoly. Věřím, že si vás hra rozhodně získá a to ať už kvůli nádherné grafice bez ikon, technické vyspělosti (hra nemá jediný bug!) a nebo fantastické trvanlivosti, jenž čítá v příběhové linii více než 50 hodin (!), což je velmi solidní porce, v tomto případě, herní zábavy! Po dohrání hry se můžete těšit na zpřístupnění stovek koncept artů a veškeré návykové hudby, která v průběhu hraní zazněla. Okami je v současnosti rozhodně největší zázrak videoher a obrovský průkopník co se inovací týče. Takže na co čekáte? :-) LINK(http://www.radekm.ic.cz/;Radek Micopulos) Další screenshoty a tapety v nejlepší kvalitě naleznete LINK(http://www.playstation2.ic.cz/;ZDE) !

Detaily

Platforma: PS2

Chcete vidět další Recenze platformy PS2? Přejděte na stránku PS2 Recenze.