Grand Theft Auto 4 - preview

Autor: Petr Spetla | 04.10.2007
Žánr:  PC  | Preview  | Akční
Liberty City - Vice City - San Andreas - Liberty City. Ne, nespletl jsem se, v novém díle série Grand Theft Auto se opět budete prohánět ulicemi Liberty City.
Liberty City - Vice City - San Andreas - Liberty City. Ne, nespletl jsem se, v nejnovějším díle herní série Grand Theft Auto se opět budete prohánět ulicemi Liberty City. Ne ovšem toho které znáte z GTA 3 a Liberty City Stories, ale nového, pulzujícího velkoměsta které si vzalo za příklad New York. Lépe si snad ani tvůrci z Rockstar games vybrat nemohli. Tohle město žije svým vlastním životem. Setkává se zde spousta kultur, náboženství i různých typů lidí. Od milionářské smetánky přes obyčejné pracující občany až po kriminálníky, kteří přijeli do New Yorku uskutečnit svůj Americký sen, jenomže se jim to nějak vymklo a místo báječného života se museli vydat na dráhu zločinu, aby vůbec přežili. Jedním z posledně jmenované skupiny lidí je i Niko Bellic, ruský imigrant který přijel do USA za svým bratrancem Romanem, údajným boháčem obklopeným ženami a drahými auty. Realita je ovšem jiná a tak když Niko přijede do města, zjistí že Roman vlastní pouze zablešenou stanici taxi služby. Místo v penězích se topí v dluzích, čímž si nadělal spoustu nepřátel, kteří chtějí získat své peníze i, nebo spíš jen, přes Romanovu mrtvolu. Místo peněz a klidného života se Niko stýká s těmi nejhoršími kriminálními živly jako jsou zkorumpovalí policisté, překupníci se zbraněmi nebo mafiáni. To je nové GTA 4, jedna z nejočekávanějších her mezi hráči vůbec. [b]Nové radosti - nové problémy[/b] GTA 3, Vice City i San Andreas byly založeny na jednom a tom samém grafickém enginu. V době SA už byl sice zastaralý, což sráželo hře body, ale mělo to svou logiku. Rockstar Games dokončili jednu veleúspěšnou kapitolu, aby mohli s GTA 4 nastoupit v plné síle a započít novou éru next-gen GTA. A rozhodně si ostudu neudělají, už teď je jasné, že GTA 4 bude jejich vrcholným dílem a pochvaly a ocenění je rozhodně neminou. Grafický engine byl jednou z prvních věcí, které se mezi fanoušky objevily po oficiálním ohlášení hry. Rockstar tento engine použil již ve hře Table tennis a vypadal opravdu skvěle. RAGE (Rockstar advanced game engine) ale bude u obou her dost jiný. Přeci jen jedna věc je udělat jednu halu, stůl a dva hráče a věc druhá je zaimplementovat engine do obrovského žijícího města. Ovšem jak z obou trailerů, tak i z oficiálních screenshotů je jasné, že vývojáři vše zvládli skvěle a grafika je úžasná. Některé herní magazíny ji dokonce označily za nejlepší, jakou kdy viděli. Což ovšem není vůbec nic divného, po grafickém propadáku San Andreas si Rockstar Games potřebovali napravit reputaci. Krom toho je naprosto neuvěřitelné, že ve hře nebude žádný loading, ani při vstupu do budov a za to si lidé z vývojového týmu zaslouží obrovskou pochvalu. Jenomže hru nebude pohánět pouze jeden engine, ale hned dva. Vedle grafického RAGE ještě fyzikální EUPHORIA engine. To je další posun hry. Lidé budou například rozdílně chodit po rovině, do kopce, z kopce, po schodech. Videa o enginu i druhý trailer ukázaly, že EUPHORIA je špička v oboru a spolu se skvělou grafikou, téměř neomezenými možnostmi hry, slibovaným výborným ovládáním a typickou precizností a detailností která je chlapcům od Rockstar Games vlastní, tvoří záruku skvělé hry. Tohle vše má však svoje úskalí, což se prokázalo v nedávné době. Vydání hry bylo odloženo z 16.října v US a 19.října v Evropě na neurčitou dobu okolo března 2008. Na povrch prosakují informace o tom, že vydání hry bylo posunuto kvůli problémům s PS3 verzí hry a u Sony by těžko nesli, kdyby GTA 4 na Xbox 360 vyšlo o nějakého půl roku dříve. [b]Možnosti v San Andreas ? Desetina GTA 4[/b] V době vydání SA byli všichni unešeni novými možnostmi, které hra skýtala. Výběr z velké škály učesů, oblečení nebo tetování, možnost měnit proporce hlavního hrdiny v tělocvičnách, tři bojové styly a mnoho dalšího učinilo ze San Andreas hru která byla vynášena do nebes a oprávněně. Kvůli fyzikálnímu enginu sice nebudete mít možnost měnit Nikovo tělo, ovšem je zde spousta aspektů které vám to vynahradí. Už možnost nechat se vozit taxíkem po městě je skvělá a o to lepší je, že si můžete vybrat mezi možností Trip skip, kdy můžete přeskočit na konec jízdy nebo celou trasu sledovat přes okýnko ze zadního sedadla žlutého vozu. A pokud máte náhodou na spěch, stačí dát taxikáři trochu větší finanční obnos a on pojede jako o závod. Další užitečnou novinkou jsou komunikační technologie. Je rok 2007 a tudíž mobil a internet jsou samozřejmostí. Přes mobilní telefon můžete přijímat mise, nebo si zavolat někomu z přátel. Novinkou u misí je, že jich můžete plnit více naráz. To znamená, že pokud vám někdo v 7 ráno dá za úkol aby jste na večírku zabili nějakého politika, můžete si zatím vzít jinou misi, která se odehrává dříve, což je velmi užitečné. Internet taky najde uplatnění, dokonce se objeví i v misích. Konkrétně v jedné, kterou viděli novináři v demu. Měli jste za úkol zabít právníka Goldberga. Niko si zašel do internetové kavárny, nahrál na web oné právnické firmy kde právník pracoval falešný životopis a smluvil si schůzku v sídle firmy. A podobných vychytávek můžete očekávat mnohem víc. [b]Realističnost[/b] Na tuhle část se vývojáři hodně zaměřili a je to pro ně jedna z priorit. Jednou z nejsilnějších stránek hry bude nová a chytřejší policie. V dřívějších dílech pokud jste spáchali zločin, policisté okamžitě věděli kde jste a ihned se vás pokusili zpacifikovat. Pokud ovšem spácháte zločin v GTA 4, jednou z nejdůležitějších věcí je, zbavit se svědků, kteří by mohli vaše počínání proti zákonu nahlásit na policejní ústřednu. Pokud vás ovšem někdo práskne, policie vychází z místa kde jste byl naposled spatřen a okolo tohoto místa vytyčí okruh, kde by jste teoreticky mohl být a zde policie pátrá. Další věcí podtrhující vztah hry k realitě jsou sami lidé. Více než v jakémkoliv jiném díle reagují na vnější podněty jako je střelba či řítící se auto. Vůbec auta jsou také velmi povedená. Nejen svým designovým zpracováním, ale také svými vlastnostmi. Například na jízdu po nerovnostech aktivně reagují tlumiče a na projíždění zatáček má zase vliv na jaké nápravě je náhon. Maličkosti které tvoří velké dílo. [b]End[/b] Co říct na konec ? Zejména to, že GTA 4 je zřejmě nejočekávanější hra o které se momentálně ví. Poběží na dvou enginech - jednom grafickém a jednom fyzikálním. Grafika je nezřídka hodnocena jako nejlepší která může být. Grafika, fyzika, atmosféra, propracované detaily a všechny maličkosti jsou jako puzzle, pokud jej dokáží v Rockstar games správně poskládat do sebe, máme adepta na legendární hru.

Detaily

Distributor: 8
Platforma: PC
Doporučená konfigurace: neznámé

Chcete vidět další Preview platformy PC? Přejděte na stránku PC Preview.