Blade & Sword - recenze

Autor: Michael Davidík | 03.03.2004
Žánr:  PC  | Recenze  | Akční
Přichází konkurence pro nesmrtelného krále akčních RPG. Je lepší či nikoliv?? Dozvíte se v této recenzi.
V dobách, kdy se na obloze vznášeli pterodaktylové a po souši kráčeli dinosauři, tak někdy v té době vyšlo dnes již legendární akční RPG – Diablo. Jeho druhé pokračování vyvolalo skutečnou revoluci v žánru RPGček a datadisk s názvem Lord of Destruction dokonal, co jeho předchůdci začali. Pár let nevyšla žádná pořádná, konkurence schopná hra, která by dokázala Diablo II překonat, jak v rozsáhlosti světa ve kterém hrajete (a který se většinou snažíte zachránit), tak v hratelnosti, která byla na takové úrovni, že to snad ani překonat nešlo. Po pár trapných pokusech o překonání Diabla se na dlouhou dobu žádné pořádné akční RPGčko neobjevilo a tak všichni fanoušci žánru RPG házeli další a další myši do kouta, protože při hraní Diabla spotřeba roste přímo úměrně s úrovní, na které se zrovna nacházíte. Nikdo prozatím nedokázal Diablo II v ničem překonat, takže každý pokus je vítán s otevřenou náručí a také s mírnou dávkou podezření, jestli je to skutečně nástupce trůnu anebo jen další nepovedený kousek. Nyní však přichází hra, která možná dokáže Diablo sesadit, možná ne, ale každopádně na konci této recenze už budete moudřejší. Hurá do světa Blade & Sword. První náhled Každá hra vás nejdříve osloví svým buď více, či méně propracovaným menu – neboli výběrem z různých (dnes již klasických součástí každého výběrového seznamu). Každému z hráčů stoprocentně položky jako – New Game, Load Game, Multiplayer Game, Options a Exit něco říkají. Nemá cenu zde něco popisovat či vysvětlovat co, který bod dělá za činnost. Jistě to víte. První pohled na menu vám asi nic o hře samotné neřekne, ale může vám lehce napovědět co to asi bude zač. V našem případě vám menu vůbec nic nenapoví, takže se budete dál těšit jakého překvapení se dočkáte. Každý začátek je těžký Tato větička v našem případě platit rozhodně nebude, protože většina z vás nějaké to akční RPGčko jistě někdy hrála. Jako pokaždé, když začínáte hrát nějakou tu hru, si musíte vybrat za koho, za jaký charakter chcete hrát. Výběr není až tak veliký abychom nevěděli koho si vybrat. V Blade & Sword (dále jen BS) máme na výběr celkem ze tří typů postav. Nejsou nijak pojmenované, ale dají se přirovnat k postavám z již několikráte zmiňovaného Diabla II. Rozhodně si pod pojmy jako je Barbar, Paladin a Vražedkyně někoho představíte. A když tyto postavy vezmeme spolu s několika čínskými spoluobčany a hodíme je do velkého hrnce, zamícháme, přidáme trochu východního koření a tradáá na světě jsou naše očekávané postavičky. Z našeho pomyslného hrnce nám vylezli krvelačný válečník, ušlechtilý bojovník a nepřekonatelná vražedkyně. I když je postav poskrovnu, každý si rozhodně svého favorita vybere. Jestli se vám žádná z těchto postav ze začátku líbit nebude, rozhodně je nezavrhujte. Později by vám došlo, že to byla chyba vypínat hru ještě předtím, než jste ji začali skutečně hrát. Inventář a předměty Většina z hráčů stoprocentně očekává padání předmětů, drahokamů, svitků a dalších věcí z příšer. Ale hned ze začátku vás musím upozornit, že žádné brnění, opasek ani rukavice za celou hru nenajdete. A to z jednoho důvodu. BS funguje docela na jiném principu než jsme všichni zvyklí z Diabla. Žádné unikátní, vzácné, magické ani ostatní věci zde prostě nejsou. Místo toho slouží drahokamy. Ano, přečetli jste si to dobře, drahokamy. Nacházíte je v průběhu celé hry a vložit na tělo či na zbraň můžete jen u kováře, nebo speciálně určených postav. Jakmile máte drahokam vložený, na vašem hrdinovi se to může a nemusí projevit. Občas se objeví určitý náznak brnění na těle, ale přeci jenom to není ono. Tvůrcům se moc nepodařilo dokázat, že drahokamy jsou lepší než předměty. Rozhodně vám nevypadnou z každé příšery, kterou potkáte. Spíše naopak. Ty, které opravdu stojí za to najdete jen občas. A ostatní drahé kameny buďto budete hnedka prodávat anebo si je budete schovávat na horší časy. Je to velká škoda, že vývojáři vyřešili problém s předměty takto. Přiznejme si, že hledání drahokamů rozhodně není taková zábava jako když nacházíte předměty, které jsou unikátní nebo vzácné. Naleznete jich pár, ale stojí za to. I když je daný kámen hodně vzácný, rozhodně z něj nebudete mít takovou radost. Brnění je holt brnění a meč je meč a ať si říká kdo chce co chce, nějakým „šutrem“ nahradit nelze. Nějaké meče jsou sice k nalezení, ale jsou vždy součástí nějakého úkolu, takže vy se na něj jen hezky podíváte a odnesete jej adresátovi, který ten daný meč či něco jiného po vás požadoval. Jak jsem se již zmínil, žádný opasek nenajdete, ale nepřinutí vás to používat metodu otevřeného inventáře. Zde se tvůrci vyznamenali. Váš opasek velmi dobře spolupracuje s inventářem. Vložíte-li do opasku, jenž má jen šest polí, pod číslo jedna a dva (funguje to stejně jako v Diablu) nějaké doplňovací lahvičky a následovně obě dvě spotřebujete, ihned se vám místo nich objeví nové z inventáře. Je to velmi výhodné, zvláště když bojujete z velkými příšerami, které mají hitpointů (bodů života). Tím výčet dobrých vlastností inventáře končí. Provedení je velmi podobné jako v Diablu akorát s tím rozdílem, že okamžitě nevidíte co máte na sobě (jaký kámen), ale musíte kliknout na nabídku equipment (vybavení, výstroj). Oponenti a Umělá Inteligence (A.I) Jestli očekáváte takové množství nepřátel jako bylo v již několikráte zmiňovaném Diablu tak vás musím opět zklamat. Málo jich není, to rozhodně ne, ale přeci jenom jejich množství není takové. Druhů příšer je velké množství a nachází se zde i tzv. Leadeři (vedoucí, v Diablu pojmenovaní Minion), kteří jsou vždy několikráte lepší než jejich druhové, kteří jsou obyčejní. Téměř v každé lokaci na vás čeká jeden takový větší boss (na mapce je označen červeně). Nebývá zrovna jednoduché ho zabít. Někteří jsou sice slabí a když přijdete na to, jak daného nepřítele zabít, bývá to velmi snadné. Ale nějací vám pěkně zatopí. Občas budete rádi, že daného bosse skolíte na popáté k věčnému spánku. Zvláště pak, když už vám došly všechny peníze, které jste, jak jinak, utratili za lahvičky. Párkrát jsem se musel dokonce vrátit, protože bez lahviček k bossovi nelez. Naštěstí nic není tak těžké, aby se to nedalo zvládnout a tím pádem vám delší záseky nehrozí. Jelikož příšer a ostatních oponentů je velké množství nedalo se počítat s nějakými extra chytrými nepřáteli. Vývojáři mne docela mile překvapili. Protivníci nejsou úplně tupí a někteří dokáží i celkem chytře spolupracovat. Obklíčí si vás a neustále vás obíhají a najednou, jako by se domluvili, na vás všichni naráz zaútočí. Vypadá to sice pěkně, ale zase se tam najdou nějaké ty chybky. Například, když běžíte za vaší další obětí, někdy před vámi utíká klidně přes celou mapu a když se otočíte zase za vámi běží. Je to trochu přehnané. Naštěstí útěk si vybírá jen pár druhů příšer. Jinak vás A.I nijak neohromí, také co bychom mohli čekat od akčního RPGčka. Boj a útoky Bez boje by žádná hra podobného ražení nemohla vůbec existovat. Je to jeden z nejdůležitějších prvků a tím pádem je i nejvíce sledován herními kritiky. V Diablu někteří z vás možná reptali kvůli stereotypním pohybům. Ani se vám nedivím. Sekání mečem či sekerkou neustále nahoru a dolů, no něco tomu přeci jen chybělo. Někdo si to možná ani neuvědomil, ale pokud hrajete již popáté či pošesté už vás to začne přímo bít do očí. BS se v této oblasti od Diabla dosti odlišuje. Každá z postav má určitý počet rozdílných útoků. Nejvíce jich má postava, kterou přirovnávám k Vražedkyni. Ale ani ostatní za ní moc nepokulhávají. Poprvé v nějaké hře si můžete sami navrhnou útočnou kombinaci (např. normální attack, útočné kopy, normální attack). Samozřejmě je útoků není zas tolik a tak se vám bohužel časem okoukají. Ale než se tak stane, budete si užívat různých attacků, které si sami zkombinujete. Díky tomu se vaše útoky nestanou hned tak stereotypními. Je zde převzat a částečně vylepšen systém vkládání zkušenostních bodů do umění boje. Pokud vylepšíte danou věc, třeba otočku poprvé – stanete se nováčkem, potom expertem a nakonec mistrem v dané věci. Tyto dovednosti jsou uspořádány po třech ve čtyřech řádcích. V případě, že jste již vylepšili všechny věci v řádku alespoň na nováčkovskou úroveň objeví se vám ve speciální sloupci označeném jako killing blow (závan zabíjení) zlatá ikonka. Tuto dovednost můžete použít jen když máte nějakou power (sílu). Získáváte ji trochu pokaždé, když někoho zabijete. S použitím této dovednosti souvisí i úroveň vylepšení ostatních skillů. Úkoly Nic jiného se do této hry očekávat ani nedá. Všechny vaše mise a úkoly budou mít někdy větší, někdy menší souvislost se záchranou světa. Protože jste hrdina a ještě k tomu se na vás všichni spoléhají a tím pádem se vám to stoprocentně podaří Úkoly jsou různé povahy od běž a zachraň do běž a znič (zlikviduj). Ale stoprocentně vás vždy čeká nějaké (většinou nemilé) překvapení. Čeká na vás spousta hledání ztracených osob, důležitých mečů a dalších životně důležitých věcí. Žádný úkol (mise) není tak obtížná, abyste nebyli schopni ji vykonat. Někdy to je sice na hranici hratelnosti, ale vždy lze daná mise splnit. Všechny úlohy, které máte splnit, vám zadávají buďto postavy z vesnic anebo osůbky jenž jste potkali v průběhu hry na nějakém (z pravidla příšerami obklíčeném) místě. Po vysvobození vám poděkují a někdy i zadají nějaký úkol, který vám občas udělá radost poněvadž někdy souvisí s vylepšením vašeho meče, přidání políčka pro vylepšování apod. Misí je velká řada a některé vám budou trvat i 20 minut. Převážně jsou však krátké a bezproblémové. Charaktery Postaviček, které ve hře potkáte, bude pár desítek. Každá je svým způsobem unikátní a skoro každá vám zadá nějaký ten úkol (některé i více než jeden). Občas narazíte na ducha jenž požaduje pomoct ve hledání ztracené lásky apod. To byste ani nebyl vy, kdybyste nepomohl i v tomto případě. Odměny nejsou vždy přiměřené a někdy nedostanete to, co by vám právem náleželo. Nic naplat. Na vás to nezáleží. Je velká škoda, že ani jedna postava není namluvená (přiznejme si, čínština je krásný jazyk :)). Obyčejný text není to pravé ořechové. Úkol vám sice zadá, ale neslyšíte žádné emoce v hlase postav a rozhodně nelze nahradit city nějakým „ohh“ a podobně. Zde se autoři moc nevytáhli a ztratili body v imaginárním souboji s letitým Diablem. Někdy se potkáte i s postavou, která s vás bude doprovázet. Naneštěstí nejsou obdařeny vysokým IQ a čekat na něj (ni), když běží za jedním nepřítelem přes půl mapky, se vám rozhodně líbit nebude. Kdyby alespoň za vámi doběhl, ale to ne. Zůstane stát kde zabil tu potvoru a počká pěkně na vás až za ním doklušete. Audiovizuální efekty Jelikož je BS dosti obsáhlá a rozsáhlá hra nedivím se autorům, že zvolili nízká rozlišení. Je to velká výhoda z důvodu, že dokážete tuto gamesku rozchodit i na počítačích v dnešní době velmi slabých. O nastavování detailů kvality zoobrazení asi v Pixel Game ještě neslyšeli. No co naplat. Musíme se s tím smířit. Položka options je celkově nějaká chudá, kromě rozlišení si tam pomalu nic nenastavíte. Je to podle mě škoda, skoro každý by chtěl vidět nějaké pořádné akční RPG na 1280*1024, jenže maximální rozlišení je stejné jako u Diabla – 800*600 takže si budeme muset počkat jestli se vývojáři neumoudří a nevydají datadisk s podporou vyšších rozlišení. Při procházení celkem pěkně provedenými a nápaditými lokacemi vás doprovází melodie jenž vám bude připomínat Čínskou zem. Není divu, protože je celá hra zasazená do této úžasné země. Ale kromě pár vyloženě čínských domečků vám nic tuto východní zemi nic připomínat nebude. Je to škoda, protože když je všude rozšířená věta – hra ze staré číny ; no nic, jdeme dál. Některé grafické efekty jsou povedené, některé méně, ale přiznejme si, že v naší době rozhodně očekáváme více než hru, která je velmi podobná našemu známému Diablu. Výbuchy vypadají docela pěkně, ani voda není nejhůře provedená, ale spousta jich také pěkných není. Třeba když jedním attackem vyhodíte oponenta do vzduchu – vypadá to opravdu trapně. Váš nepřítel úplně „plave ve vzduchu“. Je jich více, ale vypisovat je nemá cenu, poněvadž si toho stejně nikdo nevšímá :) Do této chvíle jsem grafickou stránku spíše kritizoval, ale teď musím tvůrci vynést do nebes. Týká se to věci, která se mi na hře líbila skoro nejvíce. Je to útok když naposledy sekáte svého oponenta. Jeho tělo je nádherně rozseknuto vedví a mnohdy se stane, že se jakoby oživí a jde vás zabít půlka jeho těla :) Abych vývojářům moc neškodil musím také pochválit sněžnou část hry. Sníh vypadá celkem pěkně a váš hrdina za sebou zanechává pěkné, dokonale symetrické stopy :) Celkové zhodnocení Z důvodu, že není na trhu jen tato hra, ale už nás pár let ovlažuje stále žijící DiabloII: LoD, není mé hodnocení úplně nejvyšší, které by si tato hra třeba i zasloužila. Nápad není špatný, provedení také ne, ale přiznejme si, každý kdo kdysi hrál Diablo bude BS s ním srovnávat. Není zde jiné východisko, protože D. udělalo velkou revoluci v tomto žánru a jeho rádoby následovníci se budou muset hodně moc snažit, aby ho konečně překonali. BS není špatná hra, hardwarové nároky jsou perfektní, takže na své si přijdou i majitelé slabších počítačů. Grafika by mohla být ve mnoha věcech lepší (přeci jenom je rok 2004) a malé množství postav hře také moc nepřidá. Jelikož je to akční RPGčko čeká vás zábava na dlouhé hodiny, které nebudou zbytečně zabitými. Rozhodně vám doporučuji BS alespoň vyzkoušet. Není tak špatná, jak se na první pohled může zdát, ale přeci jenom Diablo je Diablo.

Detaily

Platforma: PC
Doporučená konfigurace: P III 600 MHz, 256 MB ram a více, 16 MB 3D karta, 1800 MB HDD, Direct X 8.1

Chcete vidět další Recenze platformy PC? Přejděte na stránku PC Recenze.