Vietcong: Fist Alpha - recenze

Autor: Michael Davidík | 27.02.2004
Žánr:  PC  | Recenze  | Akční
První datadisk ke skvělé české hře Vietcong je konečně tady. Předčí naše očekávání, nebo upadne v zapomnění? Vyplatí se vůbec do něj investovat? O tom se přesvědčíte v této recenzi, která vás seznámí se všemi klady i negativy hry.
Ze zpravodaje na seržanta Zatímco v původním Vietcongu jste plnili úkoly za zpravodaje Hawkinse, nyní se vtělíte do role seržanta Warrena Douglase. Spolu s ním přibude do hry i další nová postava, stopař Ngyen Nham. Během všech sedmi nových misí, které se v datadisku vyskytují také pochopíte celou minulost vašich dřívějších členů. Ti tu jsou totiž stejní, takže si je připomeňme. Bude tu kulometčík Hornster, doktor Crocker, ženista Bronson, radista Defort a ke konci hry se tu dostane i na stopaře Nhuta. Ti všímavější z vás si také mohli povšimnout na začátku původní hry zmínky o Douglasovi, jenž chytil dle slov Hornstera kulku z AK 47. Dalo by se tedy tvrdit, že v datadisku se vyskytují dvě postavy, které postihne stejný osud. Douglase vystřídá Hawkins a Ngyena zase Nhut. Jelikož se celý příběh odehrává v minulosti, nikoho nezaskočí fakt, že hned nezačínáte na základně Nui Pek. Tvůrci se také nezaobírali myšlenkou nějakého nového výcviku, který v předchozím díle obohatil zásobu sprostých slov většiny hráčů. Hned po spuštění hry se totiž ocitáte na záchranné misi, kde je vašim primárním úkolem zabezpečit pilota americké armády, případně jej dostat ze spárů severních Vietnamců. Až po tomto úkolu budete seznámeni se svou základnou, která oproti Nui Peku není ze dřeva. Dle mého názoru je také hezčí, ovšem hned v další misi následuje průzkum terénu, kde se má ona základna vystavět. Budete se muset seznamovat s místními domorodci, kterým hned při jejich první návštěvě pomůžete s Vietcongem. Tvůrci nezapomněli také na obranu Nui Peku (mimochodem v datadisku se už nebudete moci volně pohybovat po základně, nýbrž před každou misí budete mocí vlézt do své ubytovny či na střelnici), jenž se velmi podobá té z klasického Vietcongu. Dalo by se tedy říci, že hodně misí se podobá těm z původní hry, ovšem v průběhu hry si toho ani nevšimnete. Pro hru více hráčů je tu připraveno neuvěřitelných osm nových misí, avšak pokud nemáte přístup na internet, nebo nejste připojeni s někým po místní síti, nezoufejte. Krom kvalitní příběhové části si můžete zahrát tzv. mód Rychlá bitka, kde si budete moci zahrát všechny mapy nacházející se v multiplayeru. K tomu bude ale zapotřebí splnit alespoň pár misí z příběhové části, aby celý výčet misí a zbraní byl kompletní. Po každé splněné misi se vám totiž přidá do Rychlé bitky jedna nová mapa spolu s jednou novou zbraní. 5 nových zbraní spolu s novými vozidly Hned v první misi si budete moci ohmatat jednu novou zbraň, kterou je M14. Vedle ní tu najdete také škorpiona vz. 61, kulomet M60, Sten, Tokarev 38 a navíc tu máte možnost nasadit si na odstřelovačky jak USA, tak i NVA bajonet. Pětice nových zbraní není sice nějaké převeliké číslo, ale rozhodně si s tímto arzenálem vystačíte. Krom oněch pěti zbraní naleznete samozřejmě i ty z původního Vietcongu, ovšem to je už jakousi samozřejmostí. Jelikož i v připravované hře Battlefield: Vietnam, i zde naleznete bajonet jak jsem výše napsal. Jeho využití je téměř nulové, pokud si však chcete v multiplayeru někoho pěkně vychutnat, není nic lepšího než právě takto. Opět je přesnější míření přes mušku, než přes klasický crosshair, což bylo také jednou z nejlepších věcích původního Vietcongu. Zbraně se také snaží chovat co nejrealističtěji, přičemž si opět můžete přepínat mezi dvěma módy střelby. V datadisku se dočkáte také nových dopravních prostředků, které tvoří především vrtulník Chinook a různé stíhačky. Vliv na hru tu moc nemají a skoro si jich ani nepovšimnete v průběhu hraní. Vylepšená grafika – vyšší hardwarové požadavky I tentokrát hra běží na Ptero engine, ovšem nyní II. Asi první věcí kterou si všimnete hned po spuštění je poupravené menu, navíc po instalaci se hra sama vylepší na verzi 1.51. Můžete si také nastavit, jestli chcete, aby se vám zobrazovala tráva, či nikoliv a samozřejmě i detaily postav atd.. Problémem je, že i když ve hře létají ptáci a motýli, vliv na výkon vašeho PC to má razantní. Atmosféra sice tak ještě více houstne a dodává větší pocit autentičnosti, problém je, že se tento „detail“ nedá vypnout a hráči se slabším PC to budou jen a jen proklínat. Lokace jsou velmi velké, přičemž ve třetím levelu se může stát, že hra se bude hodně trhat. Je to především velkou rozlohou lokace, a tak bez procesoru o minimálně 1,5 Ghz a 256 MB RAM se můžete dočkat drastického cukání. Možná by bylo rozumnější, kdyby tvůrci mapu každého levelu rozdělili na několik menších částí, čímž by se zapříčilo sekání hry na pomalejších PC. Podobný nápad měli i RWS, tvůrci hry POSTAL 2, kde se hra načítala téměř za každým rohem, ovšem hra nevyžadovala až tak dobré hardwarové vybavení. Vliv na výkon má samozřejmě i vaše grafická karta a z mých zkušeností pokud nevlastníte novější kartu než GF2Ti, hru si vůbec neužijete. Tvůrci sice z druhé strany krabice ukazují minimální požadavky, ve kterých se uvádí procesor 700 Mhz, ale na takovém PC se hra maximálně rozjede, avšak o plynulém hraní si můžete jen nechat zdát. Do hry byly zakomponovány i nové animace postav, kdy na začátku jedné mise můžete vidět vojáky vykopávat cestu pomocí lopaty, nebo také hrát na kytaru, či foukat na harmoniku. Umělá inteligence je ovšem téměř stejná, ne-li horší, jako u původního dílu. Váš tým vás sice bude následovat, bohužel při cestě k vám se může stát, že jeden z vašich členů spadne z větší výšky a zabije se. To znamená restart mise, který není zrovna dvakrát příjemný. Stopař se často zastavuje, nebo přímo vrací k vám, aniž by k tomu měl nějaký pádný důvod. Dobrou zprávou však je, že vaši členové týmu se snaží schovávat za stromy, či jiné terénní nerovnosti. To je ale snad jediný příklad toho, kdy je AI dobrá. Chybek v AI je tu více, tak nemá cenu je tu všechny vyjmenovávat. Díky těmto chybkám je hra místy velmi frustrující, avšak časem si ně to zvyknete a jedná se tak o menší vadu na kráse. GameSpy & zvuky I tentokrát si hru ve více hráčích můžete zahrát pomocí vyhledávání přes GameSpy, který je ve hře přímo integrovaný a samozřejmě i licencovaný. Hrát můžete dokonce až v 64 hráčích najednou, což je vzhledem k rozloze map skutečně hodně. Map je tu jak jsem již řekl osm. To znamená, že jich je víc než dvakrát tolik, než v původním Vietcongu. Změn v MP ale není tolik, a tak by se dalo mluvit pouze o nových mapách a zbraních, které do něj přibudou. Jelikož na hře spolupracují i Illusion softworks, uslyšíte tu i hlas Luďka Čtvrtlíka, který ho propůjčil již v předchozí hře IS Mafia. Tam však daboval zrádce, avšak tentokrát se z něj stane hodný a poslušný voják. Kromě něj se na dabingu podílí také Libor Hruška, Miroslav Středa, Jan Maxián, Filip Švarc a další. Po dabingové stránce je hra velmi kvalitní a zvuková kulisa je na tom taktéž výborně. Uslyšíte různé zvuky pralesa, od cvrčících cvrčků, až po šumění keřů a stromů, ohýbajících se ve větru. Atmosféra hry je velmi dobrá, zvláště pak, když například takoví ptáci odletí z určitého místa a vy podle toho můžete zjistit, že se tam pohybuje skupinka NVA. Zajímavostí také je výskyt dobytka ve hře, který trochu uvolňuje napjatou atmosféru. Závěr Osobně jsem do hry vkládat poměrně velké naděje a částečně se mi i naplnila má očekávání. Celková doba hry je přibližně třetinová, o čemž svědčí i to, že se zde nachází přesně 7 misí oproti 20 v původním Vietcongu. Hru byste tak měli dohrát během několika hodin, ovšem na nejtěžší obtížnost máte co dělat alespoň na víc, než deset hodin. Při nejtěžší obtížnosti se vám nezobrazuje totiž HUD a vy tak nevidíte, kolik máte zdraví a munice. Výhrady bych měl snad jen k vyšším HW nárokům a také i umělé inteligenci, která by se dala nazvat spíše menší umělou demencí. Sečteno podtrženo: Fist alpha je kvalitním datadiskem k již tak dobré hře. Převládají u ni spíše klady, než zápory a tudíž mi nezbývá než říci, že Pterodoni odvedli dobrou práci.

Detaily

Platforma: PC
Doporučená konfigurace: P 700 Mhz, 256 MB RAM, 3D karta

Chcete vidět další Recenze platformy PC? Přejděte na stránku PC Recenze.