Korea: Forgotten conflict - recenze

Autor: Michael Davidík | 09.02.2004
Žánr:  PC  | Recenze  | Akční
Multiplayer: NE
Podívejte se na jednu z nejlepších českých her nesoucí název Korea: Forgotten conflict. Pokud se vám stýská po prvním díle Commandos, a druhý nepovažujete za příliš zdařilý, potom vyzkoušejte právě tuto hru.
V dnešní době je velkým hitem dělat hry na motivy některé války, která ovlivnila dějiny lidstva. Ať už je to druhá světová, nebo válka ve Vietnamu, vždy je obliba velká. Toho si byli vědomi i chlapci z Plastic Reality Technologies, kteří nám nyní přinášejí zajímavou hru, inspirovanou především titulem Commandos od španělských Pyro. Ano, je to Korea: Forgotten conflict (zapomenutý konflikt). Tato hra se hřeje na pultech obchodů již nějaký ten měsíc v distribuci společnosti Cenega, avšak tentokrát se jedná o skutečně dobrý titul. Oproti Commandos hra totiž disponuje nádherným 3D prostředím a hratelností prvního dílu, který je nejlepším ze všech dosud vydaných a také nejtěžším. Podívejme se tedy proto blíže, na co všechno ve hře narazíme, a zda-li tak raději nezvolit českou hru Korea: Forgotten conflict, než již třetí díl série Commandos, přičemž s každým novým dílem ubývá na celkové kvalitě hry. 50. léta v Koreji. Vše začne tím, že zadáte sériové číslo a následně i detaily, na které chcete aby vám hra běžela. Poté se vám představí poutavé intro. V tom je vám pomocí starých historických dokumentů ukázáno , co vše se odehrávalo v komunistické Koreji, než do ní přicestovali američtí vojáci. Vpadla do ní samozřejmě sovětská vojska, jenž vše brala ze severu, a postupem času se dostala až téměř k jihu, kde však kladla odpor americká armáda. Ta také postupem času vybojuje „svobodu“ celé zemi, načež vy zažijete mise v Soulu, vylodění v Inchonu nebo dokonce misi na letišti v An Tungu. Podíváte se i na jiné lokace, navíc některé zažijete nejen přes léto, ale i v zimě, kde se budou odehrávat zejména poslední mise. Misí je tu přitom dvanáct, rozdělených do 4 kampaní, a každá z těchto misí vám zabere hodně času. Ostatně design map je naprosto famózní, a i rozloha map je velká. Ze začátku vás hra seznámí postupně s ovládáním, které podle mě není až tak zdařilé a je tak jedinou zápornou věcí na celé hře. Skutečně. Hra totiž ve všem ostatním je jedním slovem úžasná, a tak není divu, že má všude ve světě hodně příznivců. 5 statečných Stejně jako v Commandos, i zde vám bude přidělen tým, skládající se z pěti členů. Ne v každé misi tomu bude tak, vlastně ve většině z nich vám bude k dispozici pouze hrstka, z oněch pěti. Řekněme si tedy něco o těchto hrdinech, kteří budou plnit velmi nebezpečné a napínavé záškodnické mise v Koreji. Každé pořádné komando potřebuje svého tlumočníka, aby se mohlo nějak domluvit s vesničany či informátory. Tlumočníka zde zosobňuje domorodec Kim Yoon-Soo, avšak pozapomněno tu nebylo také na ostřelovače Nighthawka, což je indián, kterého oceníte zejména v misích, kdy potřebujete zneškodnit někoho na velkou vzdálenost. Dále je tu i medička Sarah Parkerová, jenž se bude snažit ošetřit celý váš tým, bohužel pokud pro ni nebudete mít dostatek lékárniček, bude vám téměř k ničemu. Nakonec je tu ženista Connor McGregor a Benjamin Jakob Goodlover, který je právě tou vůdčí osobností, která dokáže nadělat asi největší paseku v řadách nepřítele. Stejně jako v prvním díle Commandos, i tady zvládnou některou funkci jako řízení pouze vyvolení, což je hře jedině ku prospěchu, protože tak nabízí více taktizování. Je sice divné, že každý člen vašeho týmu neumí jezdit, ale alespoň hra není tak jednoduchá. Zbraně však dokážou používat všichni, jenže každý jinak. Proto nečekejte, že zdravotnice bude mít tak přesnou palbu jako ženista či ostřelovač, protože by to postrádalo jakékoli jiné využití těchto speciálních jednotek, a mohli byste tak celou misi dohrát pouze s jednou postavou. Toho jsme také byli svědky ve druhém díle Commandos, kdy se některé mise daly splnit pouze s jedním nebo dvěma členy, a ostatní jen došli na místo, kde mise končí. I tentokrát si budete moci vybrat z různých poloh, které by měli zaujímat vaši vojáci. Bude to buďto klasické chození, plazení, nebo také možnost podřepu, z kterého je střelba nejpřesnější. Při plazení se střílí taktéž dobře, navíc vás protivník nespatří na takovou vzdálenost, jakou by vás spatřil při chůzi, bohužel pokud se plazíte, jste velmi pomalí. Ostatně rychlost postav závisí také na tom, zdali je zraněná. Pokud má alespoň polovinu života, může ještě jakž takž běhat, ale pokud klesne zdraví pod polovinu, bude se vaše postava spíše belhat a stane se téměř nevyužitelnou v boji s nepřítelem. Největší lahůdkou celé série Commandos byl však asi špion, který se dokázal nepozorovaně dostat do týla nepřítele, a poté působit v jeho řadách ohromné škody. V Korea: FC se mohou všichni členové týmu stát tímto špehem, k čemuž postačí pouze cizí uniforma, kterou můžete sebrat ze skříně v nějakém domku. Protivník vás opět nepozná, ovšem pokud se přiblížíte moc blízko, můžete si být jisti, že vás odhalí a bez váhání i zastřelí. Právě proto se ve hře nedá tak využít jako v legendárních Commandos, a tak je lepší se všech zbavit za pomoci olova... *25* *26* *27* Zbraně a 3D engine Typhoon Samozřejmě i tentokrát nebudete proti nepřátelům čelit pouze s holou pěstí, i když to tak v první misi možná bude vypadat. Právě ta vás zavede na vlak, kde budete muset nejdříve umlátit, případně podřezat jednoho z protivníků hlídkujících na vlaku, a až následně poté se dostat na příď lokomotivy. Během cesty skrze vagóny narazíte i na tuhý odpor, kdy budete nuceni sebrat mrtvému vojákovi pistoli, a následně jí zabít dalšího protivníka. Ten však nemusí vlastnit pouze pistoli, ale také pušku či thompson. Proto nebudete váhat, a vezmete mu jeho thompsona i se zásobníkem, přičemž zbylý odpor pokropíte právě z kulometu thompson. Každá zbraň má své klady a zápory, proto se třeba thompson hodí pouze na kratší vzdálenosti a puška spolu s pistolí na delší. Každá zbraň navíc má jinou přesnost, a tak je velmi důležité, věnovat každé zbrani vždy pár zkušebních výstřelů, než se s ní vrhnete do akce. Krom klasických zbraní budete moci využít i přidělané zbraně, jako třeba kulomet. Je proto dobré si vždy obsadit nějaké to kulometné hnízdo, a poté jej obsadit svými vojáky, kteří se postarají o nově přicházející „hosty“. Víte-li však, že se nedostanete přes nějakou celnici nebo cestu, aniž by přitom nezařval ani jeden člen vašeho komanda, můžete využít okolní auta. Pokud totiž pojede auto po určitém úseku, přes který se chcete dostat, stačí, když naskočíte na korbu auta a přejedete tuto oblast. Poté samozřejmě seskočíte a hurá, dostali jste se přes střeženou oblast bez použití jakékoli zbraně. Krom zbraní se ve hře nacházejí i různé předměty, přičemž tu najdete trhaviny nebo nůž, i různé porno časopisy. Nůž se dá využít jak na boj zblízka, tak i zdálky, kdy jej váš svěřenec vrhne přímo do protivníkova chřtánu. Jde o tichou zbraň, kterou můžete následně sebrat z protivníkova těla a poté ještě použít kolikrát budete chtít. Nejvíce věcí, ale i zbraní obvykle najdete v interiérech budov, kde jsou většinou schovány v krabicích, bednách nebo skříních. Do skříně se může schovat i voják, a vyhnout se tak kontaktu s nepřítelem, který v některých misích může znamenat i kompletní restart mise. *28* *29* *30* *31* *32* *33* 3D engine Typhoon umožňuje také řídit vozidla, a to ne pomocí myši, ale obyčejných kláves. Pohled se přesune nad auto, přičemž vy poté můžete jezdit pomocí šipek jak je vám libo, a ne jak jsme byli zvyklí z Commandos pomocí myši, kde vypadalo řízení poněkud komicky. Vozidel je tu celkem hodně, i když jejich vlastnosti zůstávají stále stejné, a řekl bych, že jsou některá vozidla až příliš pomalá. Engine hry i grafika je naprosto skvělá, protože si ve hře můžete jak přibližovat a oddalovat kameru, tak i otáčet! A to nejen v budovách, ale i v exteriérech, přičemž nemusíte čekat na žádné loadování při vcházení a vycházení z budov, protože budova se akorát zprůhlední a vy se v ní můžete procházet. Hra vypadá tak dobře i proto, že vývoj enginu trval celých 5 let, což je poměrně dlouhá doba. Uvidíme, jestli se v budoucnu dočkáme i jeho širšího využití. Dobrou zprávou je i to, že i přes to, že je hra 3D, na přehlednosti nikterak neztrácí. Můžete si dokonce pomocí některých klávesových zkratek nebo ikon nechat zvýraznit všechny postavy na mapě. Tato funkce se vám osvědčí především v menších oblastech, kde je vojáků jako máku. Dobře jsou zvládnuty i všemožné efekty od bouřky až po sníh a mlhu. To si žádá sice poněkud lepší PC, ale máte-li alespoň Pentium 700 Mhz, GF 2 Ti a 256 MB RAM, pojede vám hra plynule na nižší detaily. *34* *35* *36* Hratelnost I když hra nabízí pěknou grafiku a zpracování postav, které reagují na přesné podněty vašich hrdinů a jejich chování je velmi dobré, nevyvarovala se hra poněkud horšímu ovládání. Nemůžete si totiž označit všechny členy týmu, ale pouze jednoho, což je místy frustrující. Můžete si sice přepnout na taktickou obrazovku, kde naplánujete celou akci předem, a můžete využít více postav najednou, ale absence označení všech postav najednou mě vskutku zaráží a udivuje. Po stránce hratelnosti je hra dobrou, avšak těžkou záležitostí. To je podle mého mínění ovšem v pořádku, protože by vám tak hra měla zabrat více jak 2 dny čistého času. Osobně bych obtížnost přirovnal ke Commandos, která byla velmi těžká, nemluvě o datadisku. Pokud si však zahrajete každý den jen tak hodinku, dvě, může se stát, že celá hra vám zabere i více jak měsíc. Proto bych se chtěl obrátit na všechny milovníky prvního dílu Commandos s tím, že pokud si chtějí zahrát hru, která alespoň trochu připomíná legendární Commandos, ne-li přesahuje její možnosti, ať sáhnou právě po hře Korea: Forgotten conflict. *37* *38* Závěr Velmi kvalitní hra se vším všudy (kromě multiplayeru), které bych vytkl snad jen ovládání. Hra se podle mě stane také legendou na dlouhé časy. Kdo totiž tuto hru okusí, nebude ji chtít už nikdy přestat hrát, dokud ji nedohraje. I když má poněkud horší sekvence, které nejsou sice nic moc, ale dají se snést, pak český dabing vám vše vynahradí. Od Plastic Reality Technologies jsem totiž ani nečekal, že po titulu Loco Commotion vyvinou něco tak skvělého, jako právě Korea: Forgotten conflict. Podařilo se jim skloubit to nejlepší z Commandos a přenést to do války v Koreji, přičemž kvalitní 3D engine Typhoon, jenž dokáže kvalitně zobrazit multitexturing, podpora pixel a vertex shaderů, dynamické stíny světel a stínů jim pomůžou k cestě ke slávě. Když jsem viděl obrázky, říkal jsem si, že půjde o pouhý klon Commandos a českého nápadu, ale až když jsem hru vyzkoušel, zjistil jsem, že jde o velmi kvalitní taktickou akci s historickými událostmi, které obohatí každého o nějakou tu zkušenost. Dobrá práce Plastic Reality Technologies! Král je mrtev, ať žije král!

Detaily

Distributor: 
Platforma: PC
Multiplayer: NE
Doporučená konfigurace: P 733 Mhz, 128 MB RAM, 32 MB karta, 1 GB volného místa na disku, W 98/2000/XP a Direct X 9
Hratelnost:
0%
Grafika:
0%
Zvuk:
0%
Výsledný dojem:
0%
Celkové hodnocení:
89%

Chcete vidět další Recenze platformy PC? Přejděte na stránku PC Recenze.