The Bard´s Tale - recenze

Autor: Michael Davidík | 26.08.2005
Žánr:  PC  | Recenze  | RPG
Multiplayer: NE
Přečtěte si naši recenzi na poněkud netradiční akční RPG od Briana Farga, tvůrce kultovního Falloutu! Jak se jeho tým vypořádal s novým žánrem?
Pokud se s hrdostí počítáte mezi pamětníky počítačovích her, jistě si vzpomínáte na zlaté časy, kterým vládlo Atari, Comodore 64, Amiga a další "mašiny". Tehdy byly pokládány základy herních žánrů-akčních stříleček, adventur a také RPG. Mezi průkopníky RPG patřila hra Bard´s Tale vytvořená společností Interplay, která byla natolik úspěšná, že se dočkala dvou pokračování. Nic méně i ji, podobně jako mnohé další, časem pohltila historie. *1* *2* Brianu Fargrovi, tehdejšímu řediteli Interplay, ležel její osud v hlavě tak dlouho, že se po více než deseti letech rozhodl založit vlastní společnost inXile Entertainment a legendu opět oživit. Aby nikdo nezůstal na pochybách, čím je hra inspirovaná, pojmenoval ji prostě a jednoduše The Bard´s Tale. Název tak jasně napovídá, že se tak jako v jejím starším bratříčkovi vžijete do role potulného pěvce bloumajícího po fantastickém světě plném magie, mystických stvoření a hrdinských činů. Pokud jste náhodou něco slyšeli o původním titulu, pak asi víte, že tehdy se hlavní hrdina se skupinou dobrodruhů postavil na odpor ďábelskému kouzelníkovi, který uvrhl jedno město do věčné zimy a ledu. Byl to klasický příběh o boji proti zlu, velkých hrdinech a jejich skutcích zachraňujících svět. Od té doby jste se podobným dějem mohli setkat snad tisíckrát v mnoha různých variantách. Brian se svým týmem si ale řekl: "Dost bylo velkých hrdinů, vytvořme obyčejného člověka ze světa fantasy, kterému jde především o přežití a zábavu". *3* *4* Světlo světa tak spatřil potulný pěvec a básník, který netouží po ničem jiném než po nějakých těch penízcích a sem tam také po noci strávené ve společnosti veselé dívky. O velkých činech pouze zpívá a rozhodně nijak netouží se jich zúčastnit. Vše bere s humorem, který by tak měl vyzařovat z celé hry. Jak autoři sami tvrdí, chtěli se postavit zavedeným stereotypům a stvořit jakousi parodii na ostatní RPG. Jako příklad uvádějí první úkol, o jehož splnění požádá potulného muzikanta jeden vesničan - obvyklý problém se sklepem zamořeným krysami. Náš hrdina sice není žádný zabiják netvorů, ale mohlo by mu kápnout něco peněz, a tak dlouho neváhá. Po zabití jedné malé myšky se okamžitě cítí jako zachránce světa a již se těší na odměnu. Překvapivě se před ním ale vynoří obrovská krysa, které z nozder šlehají plameny. Podle hesla "nejlepší obrana je útěk" okamžitě bere nohy na ramena a rychle mizí v dáli. Ne, skutečně to není žádný nebojsa, který se nechá pro slávu rozsekat na hadry. *reklama* Podobný přístup k životu je sice dobrý, pokud si chcete klidu pěstovat svou pšenici a dožít se vysokého věku, ale pro úděl tuláka již tak dokonalý není. Láska k cestování ho neustále žene vpřed přese všechna nebezpečí, která ho při putování mohou potkat. Je tedy více než zřejmé, že útěk nevyřeší každý problém. Aby nemusel zbaběle zdrhat pokaždé, když se něco šustne v lese, bude se muset naučit ohánět i nějakou zbraní. Z počátku jen kudličkou, kterou se dá maximálně rozpárat malá myška, postupně však při svých cestách objeví množství různých mečů a dalších nástrojů vhodných k pokoření mocnějších nepřátel. Pokud by si ale náš hrdina měl stále máčet ruce v krvi padlých protivníků, jeho životní styl by odpovídal spíše válečníkovi. A tím se on rozhodně stát nechce. Nejeden slavný člověk prohlašoval, že hudba je všemocná (nebo to byla láska...?), spojuje lidi a léčí bolavá srdce, podobné žvásty jsou ovšem ve světě plném krvežíznivých potvor naprosto k ničemu. Naštěstí ve hře the Bard's Tale platí kromě jiného také to, že hudba dokáže zabíjet. *5* *6* Tedy tak jednoduché, že by bard zahrál Skákal pes přes oves a horda naštvaných zlobrů padla k zemi, to zas nebude. Pomocí hudebních nástrojů a písní si ale stvoříte pomocníky, kteří budou bojovat na jeho straně. Zpočátku, kdy mu schopnosti postačí pouze na jedinou píseň, po jeho boku povstane obyčejná krysa. Postupně získá kvalitnější hudební nástroje a naučí se silnější a mocnější písně - celkem by jich mělo být k dispozici více než patnáct a budou to jedny z mála zpívaných písní, s nimiž se ve hrách máte možnost setkat. V družině se tak objeví válečník, kouzelník a mnoho dalších užitečných spojenců. Hudba bude asi největší novinkou, která vás v této hře čeká, nicméně nebude jedinou. Zajímavým způsobem se lidé z inXile rozhodli vypořádat s věčným problémem mnoha RPG - neustálým vláčením tun předmětů, a to jejich následným zpeněžením. Pokud narazíte na objekt, který nebude přímo použitelný, přemění se ihned po sebrání na stříbro. Pěknou zajímavostí je i systém nalézání nových zbraní. Když v rukou třímáte například obyčejný meč a naleznete malou dýku, přemění se na mince, neboť je to v tu chvíli méně účinná zbraň. V případě, že narazíte na kousek kvalitnější, pak se jím automaticky vybavíte a starý mečík necháte zmutovat na hromádku cenného kovu. Za zmínku stojí i způsob komunikace našeho hrdiny s okolním světem. Ta by se totiž měla omezit pouze na "přívětivý" a "naštvaný" přístup. Pokud vás pocestný požádá o laskavost a vy se rozhodnete být na něj hrubý, budete potom sice moci pokračovat dále svou cestou, nicméně možná přijdete o zajímavý výdělek. A ne jen to. Ona osoba může být například synem kováře v nejbližší vesnici a ten vám pak odmítne poskytnout své služby. Na druhou stranu ne vždy se vyplatí být milý - v důsledku své blahosklonnosti budete muset například volit nejednu okliku na cestách a někdo vám klidně napaří i vyšší ceny, když může obrat takového dobráka. Jak již bylo zmíněno, The Bard's Tale je jakousi parodií na ostatní "černobílá" RPG, v nichž se na jedné straně setkáváme s čistě zlými postavami a na druhé straně s těmi, které by za záchranu světa položily život. Zde by tomu mělo být poněkud jinak. Bude třeba počítat s tím, že všichni jsou tak trochu parchanti, kteří chtějí především přežít a pokud možno se obohatit na úkor druhých. Svědčí o tom i příhoda s výrobcem sudů, který má na tuto činnost v kraji monopol. Pokud jich před jeho krámkem pár zničíte, naštvaně na vás vyběhne. Pak se ale zamyslí a na místo peněz bude požadovat protislužbu. Na oplátku máte zničit každý sud, na který narazíte. Lidé si tak od něj budou muset koupit nové... *7* *8* The Bard's se jeví velmi zajímavě a také to zajímavá hra je. Grafické zpracování nevypadá nejhůře, a tak se od letošního jara můžete kochat touto RPG akcí. *9* *10*

Detaily

Distributor: 6
Platforma: PC
Multiplayer: NE
Doporučená konfigurace: procesor 1GHz, 256 MB RAM, grafická karta 128 MB
Hratelnost:
80%
Grafika:
85%
Zvuk:
75%
Výsledný dojem:
0%
Celkové hodnocení:
78%

Chcete vidět další Recenze platformy PC? Přejděte na stránku PC Recenze.