Tenchu Z - recenze

Autor: Michal Synek | 26.10.2007
Žánr:  XBOX  | Recenze  | Akční
Multiplayer: NE
Nestárnoucí legenda opět v akci. Nyní na plno podporuje službu Live, která ovšem v naší zemi není oficiálně umožněna. Jaké to štěstí.
Je jen velmi málo titulů, jejichž linie sahá ke kořenům konzole Playstation 1 až do dosavadní doby v tak hojném počtu skvělých pokračování. I když většina z nich měla svoje mouchy, pokaždé od nich člověk odcházel spokojený, že těch 1600 utratili dobře. Kdyby to takto fungovalo u každé hry, nebylo by si na co stěžovat, ale tímto by zajisté vymizeli veškeří herní kritici, což by byla i celkem škoda. Ale zpět k Tenchu – to čeho se nejvíc u ní cení se důraz na příběh ve feudálním Japonsku, dobře vykreslené charaktery jednotlivých hrdinů/ninjů anebo originální vpád hratelnosti, spočívající v tzv. stealth akci, kde se ke svému cíly musíte proplést před své nepřátele pomocí toho, aby vás přes jejich smrtí nikdo nespatřil. Poté popřípadě odklidil mrtvolu, bijící do očí ostatním. Je to také logické, když jste najatý ninja, z něhož má být vidět maximálně jeho stín. Již od prvního dílu se zhostíte jednoho z ninjů Rikimarua nebo Ayami klanu Azuma, skvěle fyzicky i psychicky vytrénovaným elitním jedincům vycvičených na zabíjení, plnění těch nejnáročnějších úkolů, jenž vás váš mistr pošle. Každý má své speciální útoky, metody jak splnit misi – tedy její odlišnost projití. Což jasně zvyšuje herní dobu o polovinu a pokud si připočítáte bonusové postavy v několika pokračování, máte na dlouhou dobu vystaráno. Ale postupným časem je hráč čím dál tím více náročnější, proto si sami vývojáři řekli, že když už je na světě konzole umožňující zábavu po síti, tak proč to sakra neudělat. Spojili své síly, začali tvrdě makat právě jak na multiplayeru tak i na singleplayeru (kupodivu), aby z toho nakonec vzniklo opět vynikající pokračování. Nyní pod Evropským názvem Tenchu Z. [b]Hratelnost[/b] Pro ty, kdo raději v současné době se nechtějí soudit s českou pobočkou Microsoft jako já, raději ani nezkoušení do doby oficiálního spuštění službu Live, přes níž se dá právě hrát tak skvěle s ostatními hráči. Tím bohužel odpadá také to největší lákadlo celé hry. No co se dá dělat, že? Nevím, jestli tohle bylo jasné vývojářům z K2, přesto jsem se dočkal snad největšího počtu misí ze všech her, co jsem kdy v životě hrál. Rovných 50 se sice často opakují v jejich zadáních, na druhou stranu, která hra to dnes nemá? Razantní změny přisly i tím, že někdo musel nastoupit na místo mrtvého mistra klanu Azuma, čehož se nyní zhostil Rikimarua, proto za něj hrát již nebudete. Hned na začátku si musíte vybrat v hodně dobře rozvětveném editoru svou budoucí postavu mezi mužem a ženou, nějaké to základní oblečení a pak už jen šup do hry. Za zabití co nejlépe provedené vás hra odmění penězi, za které si kupujete ať už od značného obrovského šatníku, obsahující i pouzdra na meče nebo masky, přes zbraně jako otrávené šipky lékárny apod. až po speciální pohyby. A věřte mi, pokud chcete mít co nejlépe oblečeného i všemi útoky vybaveného ninju, potrvá to dost dlouho, čímž se dosti zvyšuje životnost. To také znamená mít co nejlepší možný rank pro nejvíce peněz, abyste si mohli užívat pocitu, že už nevypadáte jako trhan, avšak jako důstojný zabiják z důstojného klanu. Tento RPG prvek dodává hře částečnou ztrátu, že žijeme v zemi, kde prozatím služba Live není oficiálně spuštěná a nemožnost hrát za klasické hrdiny, na něž jsem si již za ta dlouhá léta zvykl. Navíc byl do hry přidán nový „neutrální záporák“, pracující pro vaši konkurenci – budete se dosti do slova rvát o to, kdo vlastně zabije stejný cíl. Ohledně plížení je vše naprosto stejné, tedy v naprostém pořádku. Tam bych mínusy ani nehledal, protože efektivní zabíjení nic netušících nepřátel se spousty krve má každý věrný fanoušek rád. [b]Základ někdy stačí[/b] Co jsem tak různě brouzdal internetovými recenzemi, všude kritici vyčítali základní zpracování grafiky. Pro mě je tedy hlavnější když se hra neseká. To se zde za celou dobu testování, činící rovný týden (každý den pět hodin hraní), se zasekla jen jednou, navíc na krátkou chvilku. Ovšem je také pravda, že změna od Tenchu 3 zde není nijak převratně viditelná. Mě se třetí díl graficky, ale i celkově libí do teď, takže mě ani nic nezarmoutilo jako ostatní. Tvůrci zato dali do hry sem tam vynikající efekty odrazů slunce nebo vody od země, či si dali práci s CG prostřihy, kterých je sice po málu, zato jsou skvělé. Jinak opravdu nic nového grafika nepřináší. Ztráta příběhu mimo jiné také padla ve prospěch Live. Bohužel zápletka je nehorázně nastavovaná i celkem ořezaná ve smyslu: tenhle se zachoval špatně, tak běž a uřízni mu hlavu, prozkoumej tamto či ono nebo někoho sleduj dokud nezjistíš, kam šel. Dokonce ani animací ve prospěch děje zde není ani nijako hodně – upřímně sotva dvě, tři. Sice to trochu zklame, avšak pokud jste zanícenými fanoušky jako já, myslím si, že to vývojářům odpustíte. Holt, úplně první ninjovská hra přes síť, to je teprve panečku síla. Inu, ne pro ty, kteří nechtějí od Microsoft ban. Tyto razantní změny jsem měl tu možnost vidět u multiplayerového Syphon Filteru nebo Resident Evilu, které se totálně nepodařili, což zde rozhodně a také díky bohu nehrozí. [b]Legenda pokračuje[/b] V současné době, kdy nejsem moc spokojen se standardem next-gen se sem tam opravdu oběví jeden kvalitní titul. Máme zde Tom Clancy Ghost Recon: Advenced Warfighter 2, Gears of War i novinka na trhu Halo 3, jehož prodeje stoupají do nebeských výší. Dalším by se mohlo vzít v úvahu i Tenchu Z. Ano, pouze dalo. Na jedné straně bydlet alespoň v Anglii, mohl bych si hru užívat ze 100%, ne pouze z cca. 45 či méně. Na té druhé pro lidi, kteří žijí i skutečný život (resp. ten, nacházející se mimo čtyři stěny pokoje) se to nižší procento dá dosti dobře využít k výtečné zábavě. Neříkám tím, že za nějakých těch 1700 Kč to stojí, ale pokud si vyčkáte třeba půl roku než se slevní na 1000, tento titul vřele doporučuji – obsahuje spousty inovací, parádní hratelnosti i na dnešní poměry nekonečné životnosti. Pro příště bych raději uvítal, kdyby K2 dala přednost pořádné dávce singleplayeru před multiplayerem, aby se opět vrátilo to legendární Tenchu, jaké si ještě stále pamatuji z dob Playstationu 1. [b]Hra byla poskytnuta společností LINK(http://www.gamehouse.cz/;Gamehouse.cz).[/b]

Detaily

Distributor: 8
Platforma: XBOX
Multiplayer: NE
Doporučená konfigurace: žádné
Hratelnost:
90%
Grafika:
70%
Zvuk:
70%
Výsledný dojem:
0%
Celkové hodnocení:
80%

Chcete vidět další Recenze platformy XBOX? Přejděte na stránku XBOX Recenze.