Souboj RTS - Age of Empires 3 - preview

Autor: Michael Davidík | 31.03.2005
Žánr:  PC  | Preview  | RPG
Pokračovateli slavné série real-time strategií patří jeden přívlastek: Next-gen RTS. Naše důvody, proč ji tak nazýváme, jsme sepsali do tohoto preview...
S trochou nadsázky se dá říci, že série Age of... je legenda. První díl stejně jako druhý sice žádnou revoluci žánru nepřinesl, ale lidé z vývojářského studia Ensemble Studio dokázali do své hry dát jen to nejlepší a poskládat tak dokonalou mozaiku "AGE OF EMPIRES". AoE 1 se odehrával ve starověku, jeho pokračovatel AoE 2: Age of Kings ve středověku. Po nevídaném úspěchu vydali autoři k oboum dílům po jednom datadisku a v roce 2003 nakonec i originální RTS Age of Mythology zasazenou do bájného starověku plného mýtů. Opět s datadiskem. Celkově se her se jménem Age of... prodalo na celém světě již přes 16 miliónů kopií. Nyní po osmi letech přichází Age of Empires 3, přímý nástupce AoE 2, a pokud se nedočkáme revoluce, tak alespoň hodně kvalitní zábavy. Možná jste někdy slyšeli o podtitulu "Age of Discovery". Musím vás však upozornit, jak řekl hlavní programátor a designér hry Greg Street, že hra žádný podtitul neponese. Takže jednoduše: Age of Empires 3. Děj hry se bude odehrávat v 15. - 19. století (přesněji konec 1400-1850), tedy v období kolonizace světa Evropou. Každému, kdo ví, že v r. 1492 byla objevena Amerika, dojde, že převážně budeme objevovat a bojovat na území Nového světa. Autoři chtějí alespoň z části dbát na historickou přesnost, takže se zúčastníme např. války o nezávislost "Sever proti Jihu", ale rozhodně předem říkají, že nejdůležitější bude zábava a nechtějí, aby se z hraní AoE3 stala učebnice dějepisu. Aby AoE3 nebyl tak nudný, tak stejně jako např. v AoM nabídne unikátní příběhy několika "hrdinů" a ne několik krátkých, na sebe nenavazujících kampaní, jako tomu bylo v AoE2. Tím by měla být celá kampaň daleko dobrodružnější a dynamičtější. A kdo s kým že vlastně bude bojovat? Tak v prvé řadě to budou původní obyvatelé Ameriky, takže indiáni (za ty si ovšem nezahrajeme). Suma sumárum narazíme na 12 kmenů. Těmi jsou např. Aztékové, Siouxové, Čerokiové, Komančové nebo třeba Irokézové. Pokud se s indiány spřátelíte, budete si moci rekrutovat jejich jednotky a ještě k tomu vám budou odvádět nějaké ty suroviny navíc. *reklama* Na propracovanosti příběhu celé kampaně pracuje šest lidí! Skvělou atmosféru má podtrhnout ještě zvukový doprovod, za kterým nestojí nikdo jiný než Stephen Rippy, tvůrce skladeb pro všechny Age of hry. Stejně jako v AoM i zde se bude hudba měnit v závislosti na situaci, ve které se hráč nachází. Hrát bychom měli suma sumárum za 8 států, národů. Z toho 6 jich je potvrzených, o jednom se výrazně spekuluje (Rusové) a ten poslední je zatím tajný (jisté však je, že jím nebudou Švýcaři a Američané. V případě Američanů je to jistě velmi zarážející, hlavně když jde o kolonizaci amerického kontitnentu. Nejpravděpodobnější je tedy účast Švédů). Každý z národů bude disponovat nějakou specialitkou, která ho bude v určitém směru vyvyšovat nad ostatní. Takže, těmi prvními, kteří se ve hře objeví na 100%, jsou Angličané. Jejich bonusem je lepší ekonomika, což znamená rychlejší výroba jednotek, rychlejší těžba, rychlejší stavění budov. Jejich super-jednotkou bude mušketýr, známý všem jako rudokabátník (redcoat), velmi silní dalekonosní lokostřelci nebo třeba mobilní raketomety, tzv. Congreve Rocket. Proti Angličanům se postaví další velmoc: Francie. Francouzi mají ohromnou výhodu v tom, narozdíl od Britů, že se naučí dobře komunikovat a vycházet s indiány, takže kromě zakopané válečné sekery s nimi budou moci i obchodovat. Dalším plusem je jakási provizorní domobrana. Tou jsou obyčejní dělníci Coureur, kteří v případě nouze uchopí meč a jdou se bránit. To se osvědčí zejména ze začátku hry při rychlých (rush) útocích. Posledním národem, jenž má zaručenou účast v Age of Empires 3, je Španělsko. Jejich největší výhoda je vyšší podpora Hlavního města (o něm až později) a jednotka Redoleros (meč + kulatý štít). Také dokáží rychleji vytvořit armádu. Dále potkáme účastníky z Holandska, Německa a Portugalska. Kromě výše zmíněných technologických bonusů, které hráč získá již na začátku hry, bude záležet také na tom, jakým směrem se bude v ekonomice a technologii ubírat. O tom se rozhodne v okamžiku, kdy si zvolí jednu z pěti možných technologických větví. Každá z nich přidá nějaké jiné a nové možnosti. I když toho zdárně o AoE 3 víme hodně, opak je pravdou. O samotném hraní není prakticky nic známo. Můžeme pouze spekulovat o tom, jaké budou mise. Určitě se dočkáme klasického dobývání, obsazování, osvobozování, ale na 99,9% narazíme na mnohem rozmanitější mise. Celkem bychom měli být postaveni před 24 misí, které by měli zabrat okolo 40ti minut na jednu a budou rozděleni do tří kapitol - I. (1500-1700) objevení Ameriky, II. (1700-1800) mohutné osídlování a pronásledování indiánů, III. (1800-1850) válka Severu proti Jihu atd. Po dohrání na nás čeká ještě jak jinak než kvalitní multiplayer (LAN, Interenet), ze kterého nám byly představeny zatím dva módy: free-for-all a team play, ve kterých bude moci bojovat až 8 hráčů. Mapy pro skirmish budou generovány náhodně. Hrát se bude pomocí vylepšený služby ESO (Ensemble Studios online) s příznačným názvem ESO 2. Velmi zajímavě však vypadá uplatnění Home-City ve hře více hráčů. Během úspěšného hraní bude vaše hlavní město postupovat na stále vyšší levely. Takže jednoduše: čím více budete hrát, tím lepší budete mít ekonomické zázemí. Ze série Age of her jsme zvyklí na čtyři suroviny, ty zde však budou zredukovány na tři - jídlo, dřevo, peníze. Co víme, je však to, že boje budou nezapomenutelným zážitkem. Bitvy sice nebudou tak velkolepé jako třeba v Rome: Total War, ale boje až několika set vojáků (počet jednotek bude opět omezen populačním limitem, který se však bude zvyšovat díky levelování vašeho domovského města a počtem zabraných osad) by také neměly chybět. Engine má podporovat až 400 jednotek na obrazovce! Velkou roli by měly v bitvách hrát právě i děla, která v předchozích dílech (jednalo se ale spíše o katapulty) sloužila především na ničení budov. Jako ve skutečnosti tedy budou pomalá, ale s ohromnou silou, která bez problémů rozšmelcuje skupinku deseti vojáků. Oslňující by také měly být námořnické bitvy. Kromě toho, že lodě budou sloužit také jako menší základny, ve kterých si můžete cvičit nové jednotky, budou tvořit velmi důležitou složku v okamžicích, kdy pozemní boj skončil. Navíc bezvadně vypadá jejich destrukce. Při zásahu se prolomí trup, na palubě jsou vidět díry apod. Ale rozhodně se nebude z boje stávat totální chaos, ve kterém ztrácíte přehled. AI, kterou budou jednotky v AoE3 disponovat, je vlastně pouze převzata z AoE2, ale zase by měla být o krok dál. Samozřejmostí tedy budou formace nebo styl chování (agresivní, obranný, ...), který bez vašeho příkazu vojsko neporuší. Tím se AoE3 stává již poněkud těžší hrou, a jak mimochodem Greg Street podotkl, AoE3 bude oproti AoM spíše pro hardcore pařany jako byli Age of Kings. Další, velmi důležitou věcí budou výše zmiňovaná Hlavní města. (Prosím neplést se známými "Town Centers". Ty budou také, ale je to něco jiného. Opět se budou zabírat "přestavbou" volných osad.) Pokud jste náhodou někdo hrál Ground Control 2, tak je to něco hodně podobného jako jsou Výsadkové lodě (Drop Ships). Nebudou na mapě, ale "doma", v Evropě, a stanou se vašimi hlavními skladišti. Bude sloužit také jako místo pro přestup do vyspělejšího věku/období (hráči Age of... ví, o čem mluvím). Klasicky se bude jednat o čtyři věky, nyní jako Discovery Age, Colonial Age, Industrial Age a Imperial Age. Abyste si ale mohli dovolit nové technologie, musíte do svého domovského města průběžně zasílat nějaké ty finance. Hlavní města však budou skutečná, takže u Anglie jím bude Londýn, u Španělska Mardid atd. Zda o ně budete moci přijít, nebo ne, opět nevíme. Velmi zajímavě také zní výčet fauny a o flóry ve hře. Kromě mnoha rozmanitých rostlin bychom měli narazit na desítky druhů naprosto odlišných zvířat, žijících vlastním životem. Mezi ně patří např. lední medvěd, pumy, tuleni, zajíci, mustangové, anakondy a mnoho dalších. Právě díky zvěrstvu vás má hra "vytahovat" co nejdále od základny za účelem objevování. Když jsem říkal, že AoE3 možná nebude revoluční, vlastně jsem lhal. Tedy alespoň v technickém zpracování se bude jednat o naprostou bombu, mezi RTS nevídanou. Engine, na kterém hra poběží, je masivně upravený Bang! Engine, na kterém bylo postaveno AoM. Jak však sami vývojáři tvrdí, jedná se vlastně o nový engine. Z původního zůstala asi tak jedna čtvrtina. Nejvíce udivující je však přítomnost Havok enginu, který se do nynějška používal vždy jen v akčních hrách. Tato technologie zajišťuje ultra-realistický fyzikální model. Slova "destrukce" či "výbuch" zde nabírají úplně jiný rozměr. Další bezva věcí je tzv. rag-doll efekt. Ten zajišťuje realistické poškozování jednotek v závislosti na prostředí, takže zhroutí-li se dům, poraní vše v jeho okolí. Umírající lidské jednotky již nebudou padat stále stejně jako hadroví panáci, ale bude záležet na tom, kam je protivník zasáhne či v jakém prostředí. Nerozeznáte skutečnou vodu od vody v AoE3 (mimochodem v Ensemble Studio je přímo jeden člověk, který má na starost pouze vodu). Kromě Havoku bude AoE3 využívat také schopnosti DirectX 9.0, Pixel Sahdery 3.0 nebo třeba Bump mapping. Další vychytávkou budou časté změny počasí a střídání dne a noci. Jedná se však pouze o efekty, jelikož na hraní žádný vliv mít nebudou. O grafice by se dalo básnit hodně dlouhou dobu, ale stejně bychom tu krásu slovy nevystihli. Raději se podívejte na obrázky. Možná že se jednou se najde někdo natolik schopný a složí "Ódu na Age of Empires 3". Já jím však nejsem. Jediné, čeho se snad můžeme obávat, jsou krvavé hardwarové nároky. Avšak i v tomto případě nás autoři ujišťují, že pilně pracují na optimalizaci... No, necháme se překvapit. I když je na vyřknutí verdiktu trochu brzy, již nyní mohu s klidným svědomím říci, že Age of Empires 3 bude bomba. A to už mi nikdo nevezme! O tom se přesvědčí i ti největší pesimisté již na podzim letošního roku, kdy má AoE 3 vyjít. Zdroj: Tiscali Games, Gamecenter, LEVEL, AoE3.cz, Planet Age of Mythology,

Detaily

Platforma: PC
Doporučená konfigurace: zatím neohlášeny, ale určitě dóóóst vysoký:)

Chcete vidět další Preview platformy PC? Přejděte na stránku PC Preview.