Radeon 9800 Pro - část 1. - ostatní

Autor: Michael Davidík | 04.07.2003
Žánr:  PC  | Ostatní
Článek se zabývá nejnovější grafickou kartou od společnosti ATI. Jedná se o kartu Radeon 9800 Pro. V první části článku se podrobně podíváme na technickou specifikaci grafické karty a jednotlivé nové technologie.
Nová královna mezi grafickými kartami je od společnosti ATI-část 1. Společnost ATI uvedla na trh novou grafickou kartu nazvanou Radeon 9800 Pro. Jedná se o její odpověď na kartu Geforce FX 5800 Ultra od společnosti Nvidia, která mírně výkonostně převyšovala dosud nejvýkonnější grafickou kartu od společnosti ATi Radeon 9700 Pro, postavenou na grafickém čipu s označením R300. Nový grafický čip, na kterém je postaven Radeon 9800 Pro, nese kódové označení R350. Nejedná se o nějakou příliš velkou novinku. Čip je téměř shodný s předchozím R300. Oproti staršímu bratříčkovi však přináší některá vylepšení, která ho výkonostně posouvají před dosavadní královnu Geforce FX 5800 Ultra. Obrázek č.1 Horní pohled na Radeon 9800 Pro Mezi hlavní vylepšení patří především vyšší takt pamětí a jádra. K tomuto kroku sáhla společnost ATI proto, že předchozí Radeon 9700 Pro v této oblasti výkonostně zaostával za konkurenční Geforce FX 5800 Ultra. Dále se v této verzi čipu setkáváme s novou verzí optimalizovaných pixel shaderů. Přibyla nám také nová technologie F-buffer. Nyní následuje podrobný výpis vlastností: Grafický čip: R350 Frekvence jádra: 380 MHz Frekvence pamětí: 680 MHZ Typ pamětí: DDRI nebo DDRII Možná velikost paměti: 256 MB Výrobní technologie: 0,15 mm Počet tranzistorů: 110 milionů Šířka paměťové sběrnice: 256 bitů Teoretická propustnost paměti: 21,8 GB/s Počet vertex shaderů: 4 Počet renderovacích pipeline: 8 Počet TMU na jednu pipeline: 1 Pixel fillrate: 3040 Mpixel/sec. Fillrate při FSAA: 18,24 miliardy AA samples/sec. Texel fillrate: 3200 Mtexel/sec. Trinagle rate: 380 mil./sec. Maximálně podporovaný FSAA: 6x Verze použitých pixel shaderů: 2.0+ Možný počet instrukcí pro pixel shadery: teoreticky nekonečno díky tzv. F-bufferu Verze použitých vertex shaderů: 2.0+ Možný počet instrukcí pro vertex shadery: 65 280 instrukcí Podpora specifikace AGP: 8x/4x/2x/1x Použité technologie pro optimalizaci obrazu: SmoothVision 2.1, SmartShader 2.1 Použitá technologie pro úsporu šířky pásma: HyperZ III+ Počet Ramdac: 2 Frekvence Ramdac: 400 MHz DAC Použité formáty barev: 8:8:8:8, 10:10:10:2 Podporovaná API rozhraní: Open GL 2.0, DirectX 9.0++ Možné výstupy: VGA, DVI-I, TV-Out Speciální vlastnosti: F-buffer, imtegrovaný TV-enkodér, adaptivní filtrování Co nám přináší Radeon 9800 Pro nového Přestože grafický čip je vyráběný stále 0,15 mm technologií, podařilo se společnosti ATI dostat z ní maximum. Frekvence jádra se dostala až na magických 380 MHz, což je u této technologie opravdu obdivuhodný kousek. Bohužel použité paměti jsou stále DDRI, čímž je dána jejich frekvence 680 MHz efektivně. Oproti Geforce FX 5800 Ultra je výhoda v použití čtyř 64-bitových křížových řadičů, čímž se sběrnice rozšířila na 256-bitovou oproti 128-bitové u karty od Nvidie. Tím dochází ke zvýšení teoretické propustnosti aľ na 21,8 GB/s, což je úctyhodné číslo. Jádro bylo speciállně optimalizováno k dosažení ještě většího výkonu. U karty je oproti staršímu Radeonu 9700 Pro použit odlišný typ napájecího konektoru. Jedná se o konektor čtyřpinový oproti konektoru třípinovému, použitému u Radeonu 9700 Pro. Radeon 9800 Pro přinesl jednak nové technologie SmoothVision 2.1 a SmartShader 2.1 a dále technologii HyperZ 3+. Technologie SmoothVision 2.1 slouží pro ovládání full-scene antialisungu a anizotropního filtrování. Jedná se o technologii přinášející nejnovější techniky pro zlepšení kvality obrazu ve 3-D aplikacích. Tyto techniky několikanásobně zvyšují kvalitu obrazu beze ztráty výkonu. Pro antialisng se používá technologie tzv. multisamplingu, jež vychází ze zetové hoodnoty pozice pixelu. Vyhodnotí se jaká část pixelu je zakrytá a provede se výpočet váženého půměru barvy v pozadí a na popředí. Dle takto vypočtené hodnoty se potom nastaví skutečná barva pixelu. Dochází k častějšímu využití Z-bufferu, ale výkon se nijak znatelně nesnižuje díky tzv. Z kompresi, která přináší úsporu až 50% šířky pásma. Z kompresi nám přimáší technologie HyperZ 3+. Tento článek byl převzat z LINK(http://www.proficreek.cz;www.proficreek.cz)

Detaily

Platforma: PC
Doporučená konfigurace: AGP slot

Chcete vidět další Ostatní platformy PC? Přejděte na stránku PC Ostatní.