Česká herní scéna - ostatní

Autor: Michael Davidík | 25.06.2003
Žánr:  PC  | Ostatní
Homepage: není
Česká republika se v poslední době stává rovnoceným konkurentem výrobcům her třeba z USA, anglie, nebo prostě z jakékoli jiné části Země. Přečtěte si historii českého herního průmyslu...
<b>Zima Software:</b> Firma, která vznikla v roce 1995, ale jejich první hra je vydaná až o dva roky později. Je to real-timová strategie Mutarium. Za její největší úspěch se ale dá považovat tetralogie Polda. Jen pro zajímavost, je to jediná známější herní firma, která má sídlo v Praze. <i>Mutarium</i> - real-time strategie, s možností tvorby vlastních jednotek, což je doteď u tohoto typu her docela zvláštnost. Měla pouze jeden problém, vyšla zhruba v době, kdy se a náš trh dostávala dnes již legenda Command&Conquer:Red Alert (začátek roku 1997), což jí ovšem nezabránilo vyhrát pár anket. Ale i tak si ji dost hráčů pamatuje a pokud si na ni stáhnete update, budete ji moci hrát přes síť, to taky není k zahození. *1* *2* <i>Signus</i> - Další strategie, tentokrát ale tahová. Vyšla v roce 1998 a v jedné věci byla doopravdy dokonalá - v realističnosti. Jednotky a to nejen ty bojové, celkem tu byly čtyři druhy jednotek (pozemní, námořní, letecké a podpůrné), měly alespoň jednu zbraň a do té jim, stejně, jako ve skutečnosti doopravdy docházely náboje, i pohonné hmoty. Hra ovšem nedosáhla moc vysoko a dnes už si na ni moc lidí nevzpomene. *3* *4* <i>Polda</i> - Jestli mě pamět neklame, byla v některé z mnoha anket zvolena adventurou roku 1998. Hra jako taková je velice zábavná a dokáže chytit, jistý podíl na tom má i dabing, který dělali Luděk Sobota, Jiří Lábus, Petr Nárožný a spousta dalších. Hra je protkána různými vtipnými dialogy a parodiemi na tehdejší dění. Vyšetřování únosu ve vesnici Louny pobavilo nejednoho tehdejšího hráče a dnes je Polda jednou z nerezavějících českých klasik. *5* *6* <i>HyperCore</i> - Arkáda z roku 1999 rozhodně neměla takový úspěch, jaký si její tvůri představovali. Není divu, vždyť her jako je tahle bylo doopravdy spousta, akorát měly horší grafiku, takřka žádné animace a muselo se platit za jednotlivé hry. Ano, hra se doopravdy hodně podobá starým automatovkám typu R-Type, s tím rozdílem, že je na 3 CD, což napovídá tomu, že je doopravdy rozsáhlá. *7* *8* <i>Polda 2</i> - Rok po úspěchu Poldy vychází jeho druhé pokračování, tentokrát se odehrávající ve městě Marsias, které je proslulé klonováním lidí. Pankrác (vy) se toho chopí jako obrovské šance, protože jestli zvoře i tohle, asi u policie už moc dlouho nezůstane. O dabing se opět postaral v podstatě totožný tým jako u prvního dílu, takže o vtipné dialogy opět není nouze. Hra zaznamenala velký komerční úspěch, což dávalo jasné znamení, že třetí díl na sebe nenechá dlouho čekat. *9* *10* <i>Polda 3</i> - A taky ne, opět to trvalo zhruba rok a Pankrác se vrátil, pravda bez uniformy a odznaku, protože od policie ho vyhodili, ale vrátil. Ne že by měl moc práce a tak vezme i případ zmizelého kuchaře. Všechno ale není tak jednoduché, jak se zdá a Pankrác se do toho znovu zaplete. Animace ani grafika se od druhého dílu nezměnily, což rozhodně není na škodu, k dabingovému týmu přibyly další hvězdy (např.: Oldřich Kaiser, Valerie Zavadská a další). Narozdíl od předchozích dvou dílů se tady alespoň trochu brala v potaz realita, takže cestujete přes Washington až na Sibiř. *11* *12* <i>Polda 4</i> - Právě na Sibiři potkáte hlavní misi zatím posledního dílu Poldy a to ruského vědce Santusova, který vynalezl stroj času a teď se bojí jeho zneužití. Proto poprosí Pankráce, aby na vynálezl dohlédl, aby ho nemohli zneužít noví komunisté. Pošle chudáka Pankráce do Paříže roku 2011, aby se přesvědčil na vlastní oči. Oproti předchozím dílum je Polda 4 plnně 3D, což ho posouvá do trochu jiné kategorie her. Nutno říci, že v roce 2002, kdy hra vyšla, už zdaleka nebyla série Polda tak oblíbená a 3D grafika nevypadala tak komicky jako původní 2D. Hra proto nedosáhla takového úspěchu, jaký jí mnozí přisuzovali. *13* *14* <i>BloodLine</i> - Hra pravda ještě není vydaná, ale už se na to připravuje a měla by se v brzké době objevit na pultech. Hororová akční adventura s velmi dobrou 3D grafikou, která má zaklady ještě v Polodovi 4, ale je značně vylepšená a předělaná do zcela nového enginu. Budete hrát Jima Case a protloukat se střašidelným prostředím celé hry. Na poli adventur má Zima velké zkušenosti a proto se máme určitě na co těšit *15* *16* <b>ALTAR Interactive:</b> Firma vznikla v roce 1997 jako sesterská společnost firmy ALTAR, která vydává nejznámější českou hru na hrdiny, Dračí doupě a také nejrůznější fantasy literaturu. <i>Fish Fillets</i> - Rok po založení firmy vzniká hra na procvičení logiky, která má sice velmi jenoduchou grafiku, ale je o to složitější a dokáže vás udržet u počítače do úplného vyčerpání organismu a hned jak se vrátíte z nemocnice, zahrajete si znova. Je pravda, že ti co dohráli všech sedmdesát levelů se dají počítat na desítky, maximálně na stovky. Hra rozhodně přinesla dostatek peněz na to, aby se studio mohlo pustit do dalších vývojů. *17* *18* <i>Original War</i> - Tyto peníze rozhodně nebyly využity špatně, ba naopak byly užity na velice dobrou hru, které pod názvem Original War vyšla v roce 2001 a byla velmi dobře hodnocena nejen v naší republice, ale i v zahraničí. Jen pro zajímavost, její hodnocení nekleslo nikdy pod 80 %. Hra, jako taková, byla real-timeová strategie s prvky RPG. Jak už to tak bývá, stojí proti sobě dvě strany, Amerika a Rusko. Grafika je velmi povedená a může se rovnat i součastným hrám. *19* *20* <i>Ufo: Aftermath</i> - Pokračování veleúspěšné série od Microprosu. Nebudu se tu o ní sáhodlouze rozepisovat, protože si o ní více můžete přečíst v sekci ostatní v rozhovoru. *21* *22* <b>Vochozka Trading:</b> <i>Tajemství oslího ostrova</i> - Ano první česká hra na PC, určitě si ji všichni pamatujete. Adventura (v těch sme byli vždycky dobrý), kde jste hráli trosečníka na skoro pustém ostrově. Úpná idylka. Grafika na svojí dobu dobrá a hratelnost vynikající, hra dokázala doslova chytit a nepustit. <i>7 dní a 7 nocí</i> - Další výborná adventura z Vochazkovy dílny, tentokráte trochu detektivní. Já sám jsem ji v životě nehrál, což mě hodně mrzí, je to legenda. Grafiku měla stále dobrou a hratelná byla dost, čili měla vše potřebné ke svému úspěchu. <i>Agent Mlíčňák</i> - Opět adventurka a opět výborná, co dodat, doteď mi některé dialogy visí v hlavě. I ona přispěla k tomu, že Vochozka trading v podstatě zanikl (existuje dodnes, ale již není činný) a Vochozka mohl založit fimu Ilussion Softworks. <b>Illusion Softworks:</b> Dostáváme se mezi elitu. Firma vznikla v roce 1997 a je z českých studií ve světě asi nejznámější. A pokud se nepletu taky jediná, která pronikla mimo svět PC. <i>Hidden&Dangerous</i> - V roce 1999 udělala díru do světa. Tahle taktická akce totiž měla všechno, co potřebovala - dokonalou grafiku, výbornou hratelnost a příběh, který neměl jedinou chybu. Protože byla tak dokonalá, nebo protože nebyla v češtině, si hodně lidí myslelo, že není česká, spousta z nich si to ještě myslí. Pro obrovský úspěch se hra dostala také do verzí pro Playstation a Dreamcast. *23* *24* <i>Hidden&Dangerous: Fight for freedom</i> - Datadisk se takhle jmenoval v Evropě, ale v USA se jmenoval Devil's Bridge. Tentokrát nás hra zavedla do akce coby členy specíální britské jednotky SAS. Ani datadisk se neprodával špatně, proč by taky měl, původní hra mu proklestila takovou cestu ke slávě, že už v podstatě neměl žádnou práci, ale i tak byl výborný a původní hře se dokázal vyrovnat. Narozdíl od ní však vyšel pouze na PC. *25* *26* <i>Flying heroes</i> - První hra, která vzniká ze spolupráce s firmou Pterodon. Jedná se o akční fantasy, kde bojujete v aréně na různých fantaskních letounech, či spíše na dracích a ptácích, ale když jsou peníze, i letadlo se sežene. Za vyhrané zápasy poté dostáváte body, plnící funkci peněz a za ty si buď vylepšujete dosavadní letoun, nebo kupujete lepší. Jak už je u Illusionů zvykem, grafika brala dech a hratelnost byla výborná. Hra vyšla v roce 2000 a doteď je hodně hraná. *27* *28* <i>Mafia</i> - Myslím, že jakákoli zmínka o ní je zbytečná. Kdokoliv, kdo si rád zahraje na té šedé bedničce o ní alspoň ví, ale většina z nás ji hrála a někteří doteď hledají něco, co by ji překonalo. Našla na trhu místo, které bylo prázdné a už nikdy nebude mít konkurenci, protože nikdo nemůže udělat hru jako je Mafia. *29* *30* <i>Hidden&Dangerous 2</i> - Dlouho se o ní mluví a už brzo ji hodně hráčů bude mít v mechanice. Příběh zůstává v době druhé světové, pouze se opět mění "tým", za který budete hrát. Tentokrát to jsou britští Commandos. Grafika se samozřejmě za těch pár let dostala na vyšší úroveň a hratelnost doufejme zůstane stejně kvalitní, nebo se ještě o něco málo zlepší. Moc jiných informací zatím není k dispozici. *31* *32* <b>Pterodon:</b> Společnost, založená v roce 1998 asi pět měsíců dělala pro německou firmu virtual X-citement, poté spojila síly s Illusion softworks a její dvě nejúspěšnější hry jsou dílem této spolupráce. <i>Flying heroes</i> - Již jednou zmiňovaná akční fantasy hra. <i>Vietcong</i> - I tato hra vznikla ze spolupráce s Illusiony, ale větší podíl na ní měli kluci z Pterodonu. Nemá smysl se tu ní sáhodlouze rozepisovat, když si můžete přečíst její recenzi. Ale byl to právě Vietcong, který mě přivedl na nápad napsat tenhle článek. *33* *34* <b>Bohemia Interactive:</b> Společnost byla založená roku 1999 o dva roky později vydává svou první hru. <i>Operation Flashpoint: cold war crisis</i> - dlouhá a poctivá práce z ní udělala doopravdy výbornou hru, která měla grafiku na prvotřídní úrovni a hratelnost tamtéž. Myslím, že to, že v lednu 2002 (sedm měsíců po začátku prodeje) si ji koupil miliontý hráč, hovoří za vše. Hra se dočkala i svého vydání na XBOX, zlaté edice a speciální edice u příležitosti zvolení Flashpointu hrou roku. Jen pro zajímvaost, speciální verzi Flashpointu s názvem VBS1 používá armáda USA jako výcvikoý program. *35* *36* <i>Operation Flashpoint: Resistance</i> - Oficiální datadisk doplnil hru o nová vozidla a mise. Děj datadisku se odehrával před původní verzí a tak hráči dostali nového hrdinu a nové herní prostředí. Na původní hře nebylo moc co vylepšovat a i to málo dokázal resistamnce udělat. *37* *38* <i>Operation Flashpoint 2</i> - Zatím se ví jen to, že bude na úplně novém enginu, který je na bázi toho z prvního dílu a že se na ní usilovně pracuje. Na závěr bych rád popřál českým herním tvůrcům spoustu

Detaily

Platforma: PC
Doporučená konfigurace: nejsou

Chcete vidět další Ostatní platformy PC? Přejděte na stránku PC Ostatní.