Měnící se tvář mobilních her: Jaký efekt má jejich popularita? - recenze

Autor: PR článek | 23.09.2015
Žánr:  Úvod  | Recenze
To, že se svět mobilních her neustále rozrůstá, není žádná novinka. V červnu 2015 hry byly nejpopulárnější kategorie v Apple App Store, a představuje 21% všech stažených aplikací, v souladu se statistickou Portal Statista.com. Je ale zajímavé, že jsou tak oblíbené, že je vývojáři čím dál více zahrnují do nejrůznějších aplikací, aby jim zajistily vyšší popularitu. Zkrátka, bez her je aplikace nudnější. Když si v aplikaci můžeme krátit čas něčím zábavným, je pravděpodobnější, že na ní strávíme více času, což je snem každého developera.

Zábavnější aplikace

Jeden z nejčastějších míst, kde na nějakou novou hru nejspíše narazíte, jsou chaty. To je strategický výběr – na chatu se lidé baví a jsou interaktivní, je tedy přirozené, že nabízenou hru využijí.

071040-11335.jpg V Asii si toho jsou vědomi, proto čínská firma Tencent ve své chatové aplikaci WeChat zavedla možnost zajímavých a propracovaných her jako Thunder Raid, Dragon Warrior nebo WeChat Dash. Hry tak aplikaci pomohou z uživatelů vytěžit více peněz. Obdobné je to u japonského rivala LINE, který jen za jediný měsíc registroval přes 200 milionů stáhnutí a nabízí přes 30 her.

Jak už to ale bývá, postupně následoval tyto kroky i Západ. Světový fenomén Facebook využil této taktiky a do své chatové aplikace Facebook Messenger zakomponoval i několik volně dostupných her, díky kterým se na chatu déle zdržíte, nebo se na něj spíše přihlásíte, pokud vás dříve nezajímal. Jsou to například Doodle Draw Game na kreslení, praštěné Tackl či Effectify a nespočet jiných prográmků na zábavnou komunikaci prostřednictvím vylepšených fotek, známých vtipných obrázků s textem „memes“, zvukových efektů a nejrůznějších animačních nástrojů.

Chameleonství herních podniků

Rostoucí konkurence na trhu s mobilními hrami přiměla úspěšné společnosti, v této oblasti již dobře zavedené, vstoupit do nových trhů za účelem diverzifikace svého podnikání. Japonská internetová společnost DeNA má například v úmyslu posílit své postavení na poli místních mobilních her, a to rozšířením své nabídky tituly nejrůznějších žánrů. Společnost se proto dala dohromady s dalším herním velikánem Nintendo, aby spolu vytvořili pět her rozlišných žánrů, od pohodových her až po intenzivní RPG neboli hry na hrdiny.

 

071039-11335.jpg Svou nabídku diverzifikují také poskytovatelé zájmových her, aby přilákali větší část rostoucí skupiny lidí upřednostňující mobilní hry. Příkladem mohou být mobilní kasinové hry, které nyní zaznamenávají pozoruhodný růst a analytická společnost Juniper Research odhaduje, že do roka 2018 celosvětové tržby z této oblasti přesáhnou 62 miliard dolarů. Dobře známý online pokerová herna PokerStars také letos aktualizovala svůj mobilní software a rozrostla se o herní platformu PokerStars Casino, kde nabízí populární kasinové hry, jako je blackjack a ruleta. Společnost se tak adaptuje měnícím se spotřebitelským preferencím a láká tím větší segment uživatelské základny mobilních her.

Lepší příležitosti pro menší podniky

Je známo, že vysoká koncentrace tržních výnosů na menší počet podniků poukazuje na monopolní trh, s těžším začleněním nových subjektů. Konsolidace výnosů na světovém trhu mobilních her byla ve čtvrtém čtvrtletí roku 2013 poměrně vysoká, podle informací společnosti App Annie ale v prvním čtvrtletí letošního roku klesla o 40 procent.

Nejen zisky z mobilních her, ale také jejich stahování, vykazují rovnoměrnější distribuci. V důsledku to znamená lepší zpeněžení produktů a marketingové příležitosti pro malá a střední developerská herní studia a nezávislé vývojáře. To se samozřejmě liší podle konkrétního trhu.

Západní trh, například americký či britský, vykazuje snížení v prvním čtvrtletí loňského roku v koncentraci výnosů a stahování mobilních her. V Jižní Koreji naopak koncentrace výnosů vzrostla, ačkoli je zde rovnoměrnější distribuce stahování, což poukazuje na problémy menších developerů zpeněžit své produkty. V Číně tomu bylo naopak, data se ovšem týkají pouze iOS produktů. Vyšší koncentrace zde byla u stahování, ale naopak rovnoměrnější distribuce výnosů.

I mobilní operátoři útočí

Mobilní hry se osvědčují také telefonním operátorům. Vodafone například na svých stránkách nabízí mobilní hry a vyvíjí pro zákazníky nové aplikace. I operátoři vědí, že zábava prostě funguje. Ze statistik vyplývá, že Vodafone si poslední dobou vede lépe než v předchozích letech. V roce 2013 totiž přišel o zhruba 100 000 zákazníků, za následující rok 2014 se Vodafonu podařilo zmírnit toto číslo na 39 000, a přitom v posledním čtvrtletí téhož roku získal 12 000 nových zákazníků.

Mobilní hry jsou zkrátka dobrou komoditou a zatím to vypadá, že spotřebitele ještě neomrzely. Také máte raději zábavné aplikace?