Mafia 1.2 - recenze

Autor: Michael Davidík | 26.12.2003
Žánr:  PC  | Recenze  | Akční
Být toto recenze na Mafii, zařadil bych ji do retra. Toto hodnocení bude však spočívat ve verzi 1.2, která vyšla před nedávnem, a vylepšuje některé chybky ve hře.
Kmotr Jak už z názvu vyplývá, hra bude inspirována především mafií a to konkrétně 30. let. Právě ve 30. letech se totiž rozrostl počet přistěhovalců do USA z nichž valnou většinu tvořili právě italové, a jak asi všichni víte, mafie jsou spojovány především s Itálii a jejich způsoby. Jedním z oněch zmíněných přistěhovalců je i taxikář Tommy Angelo, který až do doby než do jeho auta nastoupili 2 mafíáni žil poměrně obyčejným životem. Právě po této události, kdy mu namířili pistolí na hlavu a řekli, ať je odveze co nejdále od pronásledovatelů. Tommy si samozřejmě nechtěl nadělat nějaké problémy a tak asi neměl moc na výběr, rozhodl se tedy jejich žádosti vyhovět. Hned co je setřásl a mafiány dovezl na určené místo, dali mu peníze jako odškodné za škody způsobené na jeho taxíku a samozřejmě se ho zeptali, zdali by s nimi nechtěl pracovat. Jak už jsem se zmínil, Tommy nechtěl mít problémy s mafii, a tak řekl že si to promyslí. Na další den kdy dělá svoji každodenní činnost - rozváží pasažéry všude po okolí, si vezme odpolední pauzu. Štěstěna mu ale moc nepřeje, a tak ho napadnou právě ti lidé, kterým včera večer tak urputně unikal a nakonec i zmizel. Tommy naštěstí ze svého taxíku vyběhne jak namydlený blesk a utíká po Malé Itálii až k Salierimu baru, a požádá dona o pomoc. Jelikož je don Salieri jeho dlužníkem za záchranu jeho mužů, rozhodne se mu pomoci - jak jinak než že lidi kteří po něm stříleli zabije. Tommy tuší že kdyby se vydal na ulici byl by stále v ohrožení, proto se také přidá k mafii, aby se mohl pomstít morellovým mužům. Ze začátku bude Tommy plnit záškodnické mise jako zničení aut již výše zmíněných morellových mužů, po čase bude pověřen i jako závodník na jenom okruhu který je právě v Lost Heaven. Samozřejmě že v misích nebude sám, pomáhat mu budou jeho dva nejlepší kamarádi Paulie a Sam, které zná především z večerní honičky. Celou "rodinu" tvoří ještě účetní Frank, který s donem začínal ještě když neovládal většinu trhů ve městě. Pak je tu ještě koktavý Ralph, snad nejlepší automechanik v okolí, někdo by si o něm řekl že je magor a měl by pravdu, ale v motorech se vyzná. Právě Ralph bude jediným, kdo vám dá na každou misi nějaké to vozidlo a naučí vás, jak zdolat zámek u určitých tipů aut. Časem se skamarádíte i s jeho kámošem Lucasem, který je taktéž mechanik a když mu prokážete nějakou tu službičku, ukáže vám jak ukrást nějaké to novější autíčko, a aby toho nebylo málo, řekne vám i kde ho sehnat/ukrást. O zbraně se postará Vincenzo, který toho s vámi sice moc nenamluví, ale vždy vám dá nějakou tu zbraň - od basebalové pálky až po thompsona či brokovnici. Nakonec je tu i Luigi, barman v Salieriho baru, který ve hře neplní sice žádnou roli, zato jeho dcera ano, jelikož se do ní Tommy zamiluje a po čase i ožení... *reklama* Příběh je vyprávěn pouze video sekvencemi, které jsou však snad nejzdařilejší, jakých jsme se kdy dočkali. Téměř před každou misí se sejde celá rodina v baru, kde prodiskutují plán mise, poté vyjdete na dvorek opatřit si zbraň a auto a můžete vyrazit do terénu. Hra obsahuje téměř 2 hodiny sekvencí s velmi poutavým, a dle mého názoru snad nejlepším příběhem, jaký jsme kdy mohli spatřit. Pohyby postav byly nasnímány pomocí motion capturingu a pohyb úst taktéž, přičemž rty se pohybují v závislosti na tom, jakou hlásku kdo vydá. Ze začátku vám tvůrci ukazují jaký je dobrý život mafiána - drahé obleky, vysoká reputace, lehký holky, avšak postupem času vám ukazují nejen jak je riskantní, ale taktéž záludný. Přeci jen: Zabít jednoho ze členů "rodiny" není lehký úkol, zvláště když vám podal pomocnou ruku když jste to potřebovali. Důvod je jednoduchý: Porušil slib mlčení (omertu). Vítejte v Lost Heaven Kromě kvalitního příběhu hra nabízí snad to nejhezčí, nejpropracovanější a největší město jaké jsme kdy mohli shlédnout. Jeho plocha se rozkládá na dvou poloostrovech a jednom ostrově, který je propojen jak tunelem, tak mostem. Celé město zabírá neuvěřitelných 13 kilometrů čtverečných a každá jeho část je vypilována k dokonalosti. Narazíte jak na chudinské a zbohatlické čtvrti, tak i na městské prašné ulice. Autoři neopomněli ani čínskou čtvrt, která se liší svou architekturou od ostatních, a nejen ona. Ve hře totiž nikdy nenarazíte na to, že by se textury či budovy nějakým způsobem opakovaly, navíc ostrost textur je velmi dobrá, nemluvě o těch interiérových. Ano, hra nabízí kvalitně zpracované interiéry, kde je ostrost textur mnohemkrát větší zejména kvůli tomu, že se HW nároky nikterak nezvýší, jelikož je pojímána menší část města. Octnete se jak v hotelu, věznici, přístavu, baru tak i na palubě lodi. Celkem je ve hře 20 indoor lokací, které jsou vskutku snad nejhezčí, jakých jsme se kdy dočkali. Celá infrastruktura města je velmi povedená - dočkáte se tu tramvaje, nadzemky, tak i samozřejmě aut, která jsou skutečně dobová. Kromě toho tu najdete také i lidičky na chodnících, kteří chodí v dobových šatech a když je déšť, vezmou si i deštník. Celé město doznává po celou dobu hraní různých změn jako dostavba tunelu, otevření nemocnice... Na internetu můžete dokonce spatřit noviny Lost Heaven, ve kterých jste informováni co se dělo ve městě po celých těch 8 let, co pracujete pro mafii (1930-1938). Stručně řečeno: [b]S tak dokonalým městem jako je Lost Heaven, jsem se za celou svou dobu ještě nesetkal.[/b] Za vše hovoří i to že tu potkáte jak lokomotivu, tak i loď, přičemž je tu i zvedací most, který se zvedne když loď se dostane do jeho bezprostřední blízkosti. Dále je tu i možnost odpočinout si od prašných ulic na venkově, který je taktéž kvalitně zpracován, dokonce tu můžete vyjed i na vodní hráz. Právě na venkově zažijete ohromné stoupání a ne jen rovné ulice GTA, vlastně i v Lost Heavenu narazíte na menší kopečky, přičemž dostat se do milionářské čtvrti v Oak Hill je se slabším autem téměř nemožné, jelikož kopec je vskutku prudký. Vozový park není lunapark Pokud vás nezaujalo nic zde zatím napsáno, tak vězte, že toto vás skutečně dostane. V Mafii se projedete ve více jak 60 dobových aut se vší autentičností jako rychlost, zatáčení a destrukce. Nečekejte žádné arkádové odpadávání dveří, kapot a dalších částí aut po vzou GTA III a Vice city, ale skutečně realistické demolování aut. Své auto můžete tuningovat jak pomocí basebalové pálky tak i jiných zbraní, ale pomocí právě již zmíněné basebalové pálky můžete upravit svůj vzhled autíčka k naprosté dokonalosti. Vše je založeno na promáčknutí kapoty, upadnutí předních světel či nárazníků. Auta byly navíc udělány podle skutečných aut jezdících ve 30. letech po ulicích Chicaga ale i jiných amerických městech, a každé z nich se shoduje ve více jak 100 bodech. Vlastnosti auta se mění daleko víc jak v GTA když prodělá nějakou srážku, proto když máte píchlou pneumatiku, jezdí se poněkud hůře, nemluvě o prostřílené kapotě. Když vám někdo totiž prostřelí nádrž auta, začne vám unikat benzín a vy tak můžete skončit nasuchu. Někdy se i stane, že vás chytne policie za nějaký ten přestupek, takže jste nuceni vyjít z vozidla a zaplatit pokutu. Pokutu platíte za lehčí přečiny jako jízda na červenou či překročení rychlosti, přičemž ve hře se dá zapnout tzv. omezovač rychlosti, který omezí rychlost vašeho miláčka na 40 mil v hodině nebo 60 kilometrů v hodině. Za vážnější přečin je bráno nabourání či prchání před policii nebo dokonce spatření vaše zbraně, a tak za tento prohřešek jste zatčeni a už vám nic nepomůže. Posledním a nejhorším přečinem je střílení, pokud tedy začnete někde na veřejnosti kde je policista střílet, bude policie opětovat palbu a nebudou se vás pokoušet ani zatknout, nýbrž zabít. Pokud vás zahlédne při některém z již zmíněných prohřešku běžný pochůzkář, stačí jenom ujet, avšak pokud vás uvidí policejní hlídka je lepší vystoupit z vozu a buďto zaplatit pokutu anebo je zastřelit. Výhoda spočívá v tom že všechny hlídky jsou informovány až po přibližně půl minutě, takže když se do té doby někde vytratíte nebo zabijete hlídky které vás viděli, nebudete nikterak postiženi. Dobrou zprávou je že při jízdě v noci si může dovolit nějaký ten rychlostní i jiný přestupek, protože v noci nepotkáte tolik policistů jako přes den. *28* *29* *30* Zbraně a móda 30. let Další věcí která je brilantně vyřešena jsou zbraně, protože nejen že se dají využít při klasických přestřelkách které jsou již poněkud okoukané, ale máte dokonce možnost střelby z auta. Pokud jste právě řidičem některého ze 60 aut můžete vytáhnout pistoli z okýnka a střílet po nic netušících lidech, policistech či mafiánech. Pomocí této vymoženosti se i dobře střílí pneumatiky, což je u některých pronásledovaček téměř běžnou záležitostí. Pokud zrovna nejste v roli řidiče, ale pouze spolujezdce, můžete kromě pistole vytáhnout na protivníky z okna jakoukoli zbraň, od brokovnice až po thompsona. Ve hře narazíte na něco přes 12 zbraní jako boxer, nůž, pěsti, pistole, prodlouženou a upilovanou brokovnici a samozřejmě i starého dobře známého a všemi mastmi promazaného "tomíka". Právě thompson má tu výhodu že z něj můžete vystřelit z jednoho zásobníku až 50 střel po sobě. Zbraně nejsou pojaty známým arkádovým způsobem jako v GTA ale při dávkách se střelba hodně znepřesňuje, na což si ale během prvních misí hned zvyknete. Tommy Angelo bude moci nosit zbraně pod svým hezkým oblečkem, a pokud ji na veřejnosti vytáhne, bude zle. V GTA bylo policistům jedno zdali jste drželi M4A1, UZI nebo bazuku v ruce, ale zde vás za to začnou pronásledovat, a při jakémkoli výstřelu ze zbraně po vás začnou samozřejmě i střílet. Když už jsme u postavy Tommyho Angela, sluší se říci i to, že máte dva módy chůze. Tommy může jak běhat, tak chodit, přičemž chůze vypadá naprosto skvěle. Když jdete s někým kdo na vás mluví, Tommy se na něj i začne dívat a v neposlední řadě umí taktéž kotouly. Právě s tím jsem měl ale problémy, jelikož při dvou úkrocích do stran Tommy udělá kotoul a dostane se tak na obzor nepříteli, přičemž mým úmyslem bylo jen pomaličku se podívat za roh. Nyní se podívejme na to, jak jsou na tom obyčejní lidé. Kromě toho že chodí na chodnících a pletou se vám do cesty, mají hodně chybek v inteligenci. Jejich chůze je pěkná, ale když se jim do cesty připlete nějaké auto odskočí na stranu a pokud se vám dostanou pod kola, a vy na nich zastavíte, záhadně si stoupnou a vy vidíte jejich hlavu třeba v motoru. Dále je tu problém že pokud jim střelíte do auta nebo jim ho před očima zdeformujete basebalovou pálkou, zůstanou v autě a na vaše podněty nebudou reagovat. Vy jim mezitím zpravíte fasádu auta, a oni jenom budou tupě se dívat dopředu. Střelíte jim do okna, jak je libo, co by se obtěžovali šlápnout na plyn. Když pak jedete třeba nadzemkou či tramvají, a zastřelíte někoho, cestující dají ruce před sebe a prosit vás abyste jej nezabíjeli, ale po 5 sekundách už zase sedí jako předtím, než se ozval výstřel. Pokud někoho střelíte do nohy nebo do ruky, stane se vám, že bude předstírat trapnou smrt jako byste jej střelil do hlavy nebo do srdce. Nakonec bych připomněl snad jen zrychlené zvuky, ale jelikož hodnocení tohoto článku vychází až z verze 1.2 kde tato chybka byla odstraněna spolu s dalšími (závod byl údajně těžký, avšak nyní si můžete zvolit na okruhu libovolnou obtížnost) tak připomenu jen poněkud divné chování lidiček ve městě. Uvedu jeden příklad hovořící snad za vše: Pozabíjíte všechny okolo, jednoho človíčka necháte žít, a když dojdete za ním a použijete akční klávesu k mluvení řekne vám něco typu: Neotravuj, co chceš, mám dost práce. Vyvedené ovšem je i to, že pokud někoho vytáhnete z jeho auta, nebude vám ho chtít dát jen tak zadarmo. Můžete se těšit že ve staré herce se setkáte s odporem jako chlápka s basebalovou pálkou a u těch movitějších se dočkáte skutečných zbraní jako pistolí, kterými vás možná i dostanou. *25* *26* *27* Lineární mise s jinými konci a dalšími herními módy? Zatímco v GTA se vše odvíjelo pouhým dojitím k někomu a ten vám zadal misi, zde vám mise přiděluje rodina. Mise budou vskutku různorodé a budou přímo navazovat po sobě. Jak už jsem se zmínil, pojedete závod se skutečnými závodníky ale v Mafii jde především o střelbu než o ježdění a navíc mise nebudete plnit pouze z auta jak jste byly zvyklí v GTA, ale dokonce se dostanete do rozličných lokacích. První cesta vás zavede k benzínce, kde budete vybírat výpalné, avšak vše se nějak zvrtne vy budete muset všechny povraždit a následně honit i chlápka, co vám vzal peníze. Hned na to vás čeká zneškodnění majitele hotelu a zabití lehké holky, která si pustila pusu na špacír. Design levelů je velmi dobrý nápaditý, přičemž je spojuje velmi poutavý a napínavý příběh. Nyní se podívejme na to, že v některých misích se jejich konce mohou různit. Je tu kupříkladu alternativní konec při honičce v misi smetánka, kde máte zabít hlavního padoucha, Morella. Ten může buďto zatočit na letiště, kde vás čeká zajímavá sekvence, ale může se i stát ž neodbočí na letiště. V tomto případě utíká dále krajinou až k rozestavěnému mostu, kde si všimne až příliš pozdě, že je nedostavěný a za vaší pomoci spadne dolů, poté jen sledujete ohromující výbuch. Ve finální fázi na celém příběhu se nic nezmění, ale je milé, že si s tím tvůrci dali tu práci. Kromě 20 hlavních misí ve hře můžete plnit i alternativní, která vám dává Lucas Bertone, takže tu máme něco přes 30 misí. Po úspěšném dokončení hry se vám uvolní i nový mód Extrémní jízda, v níž budete plnit 19 zajímavých misích, které jsou trošku "ujeté"(samozřejmě pokud se vám nejeví pronásledování mimozemšťanů a zachraňování obnažené dámy před káčetem nějak ujeté). Pak je tu ještě jízda, ve které se během vašeho hraní odkrývají další možnosti jako nastavení hustoty policie, dopravy a chodců. Dále si můžete vybrat jakékoli auto ať už z těch normálních, nebo prototypů, které získáte v extrémní jízdě za splnění nějakého z úkolu. Hvězdné obsazení Vše co dotváří již tak poutavý příběh je i zvolení těch správných dabérů do určitých rolí, a tak roli hlavního hrdiny Tommyho Angela si zahrál známý Marek Vašut, hned po něm je tu jeho cholerický kamarád Paulie jakožto Petr Rychlý a dále můžeme řadu dalších es jako Antonín Molčík, Miroslav Saic, Luděk Čtvrtlík, Linda Rybová a další. Jejich výkony jsou skutečně skvostné, a svoji roli doslova až prožívají, a když jsem slyšel anglický dabing a porovnal ho s tím našim, musím říci že ten český byl více procítěnější a lepší. Písně jsou zkomponovány speciálně pro tuto hru, a mění se v závislosti v situaci, ve které se nacházíte, jako třeba když jste pod palbou nebo ne. Pak je to samozřejmě i při vjezdech do jiných čtvrtí, například při přejezdu z Malé Itálie do Čínské čtvrti vám začne znít China, China, China town... Tímto si hra vynahrazuje rádio známé z GTA a s přehledem jej převálcovává, jelikož hudba je skutečně skvostná. Rozsudek Po celou dobu hraní jsem narazil jen na pár nedostatků, a zdůrazňuji pár, jelikož takováto hra si zasluhuje skutečně označení hra roku (a ve některých zemích se to skutečně stalo). Nejsem zdaleka názoru že Splinter Cell nabízí lepší příběh než-li Mafia, protože přeci jen, příběh tajného agenta už není ono. Zato se jí však dostalo i jiných ohodnocení v různých magazínech a webzinech, přičemž na IGN udělili Mafii cenu za nejlepší akční hru, nejlepší hudbu a nejlepší příběh a s tím se já stotožňuju. Skutečně neznám jinou hru, která by nabízela tak skvělou atmosféru jako právě Mafia. Skvělá hudba, poutavý příběh, nádherná grafika a především živoucí město o rozloze 13 kilometrů čtverečných si zasluhuje skutečně 97 bodů. Tvůrci měli totiž skutečně smysl pro detail a tak záleží i na různých maličkostech, jako třeba zdali máte střechu či ne. V případě že ne a převrátíte se, zlomíte si vaz a zemřete. Při nárazech se vám ubírají životy a další zajímavůstky, na které věřím že přijdete sami. [b]Pro nadšence Mafie tu mám poněkud smutnou zprávu, protože i když na některých serverech se ukazují náznaky Mafie 2, není tomu tak. Oficiální stanovisko illusion softworks zní, že se pracuje pouze na datadisku k H&D 2 který by měl nabídnou zajímavý kooperativní mód, ale Mafia 2 bohužel zatím není oficiálně ohlášena. Za vše hovoří jedna diskuse, kde si redaktor jednoho webu údajně upravil skutečnosti tak, aby vše vypadalo, že Mafia 2 se připravuje. Pan Babařík (level designer) totiž nic takového neřekl, a tak bych tu tedy chtěl říci, že v dohledné době se NEPLÁNUJE POKRAČOVÁNÍ.Pokud máte Xbox či PS 2, můžete si zahrát původní Mafii i na těchto konzolích, protože právě na nich byla nedávno tato hra vydána. Zde je oficiální stránka konzolové LINK(http://console.mafia-game.com;Mafie).[/b]

Detaily

Platforma: PC
Doporučená konfigurace: P III, 128 MB RAM, 3D karta alespoň 32 MB)

Chcete vidět další Recenze platformy PC? Přejděte na stránku PC Recenze.