Fire Captain - recenze

Autor: Michael Davidík | 13.04.2005
Žánr:  PC  | Recenze  | RPG
Multiplayer: NE
Pokračování nepříliš úspěšné budgetovky Fire Department, Fire Captain, se dostává do obchodů. Podařilo se autorům dovést původní námět k dokonalosti?
Originálních námětů není nikdy dost. Firma MonteCristo se na podobné tituly přímo specializuje a koncem roku 2003 vydala nepříliš úspěšnou, přesto však originální realtime strategii Fire Department. A přestože je náplní většiny RTS zneškodnit co nejvíce lidí a strojů, zde jste chránili občany i majetek a vaším hlavním nepřítelem byl, jak název napovídal, oheň. Přes nespornou originalitu námětu však hra byla pouze na půl cesty k dokonalosti, a proto je s podivem, že si autoři dali práci s vývojem pokračování. Oblíbili si snad hasičské téma natolik, že chtějí myšlenku Fire Department vyšperkovat a vydat opravdu kvalitní budgetovku? Podařilo se jim to? *1* *2* *3* Hned po spuštění hry zaujme relativně slušně udělané menu. Pokud jste neměli tu čest hrát první díl, určitě nejprve zapnete tutorial. Ten vás poměrně rychle naučí základní principy hry, vysvětlí kameru, význam jednotek, vyzkoušíte si uhasit několik typů požárů a hra vám předvede i pár nepříjemných nástrah. Celkově je naučná mise na můj vkus velmi slušně zvládnutá, možná mi trošku chybí možnost zobrazit si historii vysvětlujících zpráv. *4* *5* *6* Hlavní náplní hry je kampaň. Ta sestává ze 4 celků po 3 misích, což není mnoho. Jednotlivé části jsou tématicky rozdělené - v první hasíte městskou zástavbu, ve druhé přichází na řadu hašení továrny na pyrotechniku a následný požár v chemičce. Třetí kampaň je od prvních dvou diametrálně odlišná, jelikož souboj s ohněm probíhá na horách, kde jsou zásoby vody značně omezené. A konečně poslední celek misí se odehrává v hořícím přístavišti plném chemikálií, závěrečná mise nabízí obrovský požár stadionu. Z předchozího výčtu by se možná mohlo zdát, že je každá mise jiná a originální, bohužel tomu tak není. Ačkoliv se totiž jednotlivé mise odehrávají v různorodých prostředích, jsou jednoduše všechny takřka stejné - liší se pouze v nasazených jednotkách, podmínkách mise a úkolech. Ty jsou předvedeny v brífinku, který se mě osobně velmi líbil a obsahuje vše, co by obsahovat měl, včetně cílů scénáře. A jelikož všichni víme, že oheň je živel nevyzpytatelný, tak se vaše úkoly budou velmi často během hraní měnit. Obvykle však nevybočují z původních schématu, tedy záchrany alespoň většiny civilistů a majetku. Po úspěšném zakončení mise vždy následuje krátké vyhodnocení úspěšnosti zásahu, kterou herní systém vypočítá v závislosti na obětech, materiálních škodách apod. *7* *8* *9* Fire Captain se celý točí kolem požárního tématu, a ten je zpracován opravdu na výbornou. Oheň se chová pravděpodobně velmi podobně skutečnosti (přeci jen tuto informaci nemohu objektivně posoudit, protože jsme ještě nevyhořeli...) a je až s podivem, na kolik jeho vlastností autoři této budgetovky mysleli. Oheň se tedy šíří v závislosti na napadeném materiálu, podle toho, co zrovna hoří, je třeba použít správnou hasící látku. Pokud vznikne požár v místnosti bez přístupu vzduchu, za chvíli se sám uhasí, ale nebezpečné výpary jsou v místnosti stále. Proto je potřeba je nejprve provětrat malými průduchy, aby nedošlo k ničivému výbuchu. Stejně tak v případě, že hoří chemička, se v okolí roznesou toxické výpary ohrožující zdraví vašich jednotek. A mohl bych jmenovat nespočet dalších reálných vlastností ohně. *10* *11* *12* Jednotek ve Fire Captainu je relativně slušné množství. Základní je hasič, který má (překvapivě) schopnost hasit, poté nosit zraněné civilisty a konečně jako jediný vlastní sekyru, se kterou může vytvářet průduchy. Druhou, poměrně důležitou jednotkou, je lékař. Ten může uzdravovat jak civilisty, tak vaše zraněné vojáky a v případě nouze hasit i drobné požáry. Tyto dvě části hasičského sboru jsou přítomné v podstatě ve všech misích. Dalšími, už méně často viditelnými jednotkami, jsou hasiči s děly, chemici, technici, záchranáři, psovodi... je jich opravdu dost a každá má svoji funkci, byť využitelnou pouze v jedné, dvou misích. Kromě pěších jednotek nesmí hasičský sbor postrádat ani cisterny, výsuvné plošiny, standardní hasičské vozy, buldozery, záchranku či letadla a čluny. Velmi mě překvapilo, že v menu je možné vybrat si ze čtyř možných vzhledů jednotek, což sice neovlivňuje vlastnosti hry, ale přesto potěší. Na výběr je z amerických, francouzských, britských a německých hasičů. Škoda, že autoři neimplementovali české požárníky s jejich tatrovkami, třeba by se tím naskytla možnost výběru obtížnosti Ultra-extreme. Na místo zásahu ve většině případů nejprve dorazí všeobecný hasičský sbor bez zvláštních jednotek, ty je potřeba v rámci posil přivolat až po splnění části úkolů. *13* *14* *15* Grafická stránka hry naproti tomu není kdovíjak ohromující. Oheň je jakožto hlavní složka hry zpracován poměrně věrně, ovšem na okolním prostředí je bohužel vidět nízký rozpočet hry. Textury nejsou příliš detailní, a co mě nejvíce dorazilo je skutečnost, že pokud se v původních animacích kamera přetočí směrem do oblohy, naskýtá se pohled na opravdu kvalitně zpracovanou černotu. Za samotného hraní samozřejmě obloha již vidět být nemůže, ale i tak je to bug způsobený leností grafiků, protože dát místo černé oblohy nějakou texturu snad není kdovíjak náročné... nebo se mýlím? Majitelům silných strojů rozhodně doporučuji zapnout vyhlazování hran (vážně to celkem bije do očí), já jsem na svém Athlonu 2500+, 512MB RAM a GeForce FX 5700 hrál na nejvyšší detaily a v rozlišení 1024x768 počet snímků za sekund bohužel nepříjemně atakoval čísla kolem 20, tedy hratelnou hranici. *16* *17* *18* Hudba je přítomna pouze v menu a při brífincích, kde sice hraje stále stejná melodie, ale vzhledem ke krátkosti hry se stejně nemá příliš šanci oposlouchat. V průběhu hry vaše postupy podbarvuje pouze šumění vysílačky, plepotání ohně a hroucení budov. *19* *20* *21* Multiplayer ve Fire Captainovi přítomen je, pochopitelně pouze kooperativní. I když, taková minihra 'Odpal vodním dělem civilistu co nejdále' by určitě pobavila více. Vzhledem k tomu, že jsem v době psaní recenze nebyl schopen najít nikoho dalšího, s kým bych multiplayer této hry vyzkoušel, nemohu než splakat nad systémem přítomným ve většině strategií. To je možnost založit hru nebo se připojit na určitou IP - kdy už si tvůrci RTS vezmou příklad z FPS her a udělají podobný systém, případně implementují např. GameSpy Arcade? *22* *23* *24* A jaké je pro Fire Captain závěrečné resumé? Jednoznačně se jedná o jednu z kvalitních budgetovek, plnou originálních nápadů. Bohužel je nepříjemně krátká a stereotypní, herní doba se pohybuje někde kolem jednoho odpoledne na nejnižší obtížnost, v případě dalších dvou se herní doba zhruba násobí. Nikoliv však přidáním dalších prvků, ale zbytečnou frustrací hráče. Jestliže byl Fire Department na půli cesty k pěknému zpracování hasičské simulace, je Fire Captain ve dvou třetinách. Ale dalšího pokračování se snad chválabohu zase chvíli nedočkáme. *25* *26* *27*

Detaily

Distributor: 4
Platforma: PC
Multiplayer: NE
Doporučená konfigurace: CPU 1000 MHz, 256 MB RAM, 64 MB grafika
Hratelnost:
70%
Grafika:
50%
Zvuk:
50%
Výsledný dojem:
0%
Celkové hodnocení:
66%

Chcete vidět další Recenze platformy PC? Přejděte na stránku PC Recenze.