Soul Calibur 4 - recenze

Autor: David Bezdomnikov | 28.10.2008
Žánr:  XBOX  | Recenze  | Akční
Multiplayer: ANO
Jedna z nejlepších bojovek všech dob se dočkala nového pokračování. Jak si vede na XBOX 360?
Každý žánr má svého krále a je jen na Vás ke komu nepřikloníte. Dnes si představíme dlouholetého adepta na trůn bojovek – Soulcalibur s pořadovým číslem 4. Nebudu se pouštět do přemýšlení, v čem je lepší či horší než konkurence (myšleno Tekken, Street Fighter či Mortal Kombat) a raději se podívejme kousek do historie této série (podotýkám, že jsem jejím velkým fanouškem).



Vše začalo v roce 1996, kdy se na automatech objevila pecka jménem Soul Edge (posléze i na PSX jako Soul Blade) a stala se naprostým hitem. Druhý díl – Soulcalibur 2 se objevil na PS2 a XBOX a pro mě osobně byl jednou z nejlepších her roku 2002. Třetí díl následoval v roce 2005 a přinesl novinku v podobě editoru postav, na které se autoři vyřádili především v nejnovějším díle (viz. dále). Letos vyšel čtvrtý díl na next geny (X360 i PS3), což bylo překvapením, protože hra měla podle původních plánů vyjít pouze na konzoli od Sony. Asi největším šokem byl první trailer, ve kterém byli odtajněni hosté tohoto dílu, kteří dorazili až ze vzdálené galaxie. Zní to neuvěřitelně, ale ve hře se vyskytují postavy ze Star Wars! Darth Vader (PS3), Yoda (360) a Aprentice (známý ze hry Force Unleashed – ten je v obou verzích). Trochu šok pro zaryté fanoušky a hlavně chytrý marketingový tah. Každopádně časová exkluzivita již uběhla, takže si můžeme dodatečně opozitní postavu stáhnout skrze internet, ale podle mě zcela nepochopitelně za peníze. Když jsme u postav, tak nechybí staří známí z předchozích dílů plus 2 zbrusu nové charaktery – Hilde (vybavena kopím a krátkým mečem) a Angol (nový boss). Pokud počítám dobře, tak teoreticky mámena výběr 29 postav. Proč teoreticky? Máme tu totiž editor postav, který nám umožňuje měnit vizáž jednotlivých postav a dokonce tvořit i zbrusu nové a věřte, že jediné, co Vás omezuje je výběr bojového stylu, který musíte převzít od jedné z postav. Následně už nebrání nic, aby Váš favorit (ka) vypadal přesně podle Vašich představ. Pohlaví, muskulatura, hlas a hlavně nepřeberné množství doplňků (brnění, přilby, šperky atd.) a dokonce i různé herní ability (obnovení HP, counter útoky apod.) – to vše si volíte sami. Pokud nevěříte, že je editor skutečně tak dobrý, doporučuji prozkoumat Youtube, kde mnozí ukazují své výtvory a uvidíte, že se ve hře mohou vyskytovat i perfektní kopie postav z jiných her a filmů (Final Fantasy, Snake, Street Fighter,Matrix,…).



Grafika a zvuk snesou srovnání s tím nejlepším, co je momentálně na nextgeny k vidění i slyšení. Zvláště animace a detaily postav a rozmanité prostředí mě utvrdily, že pánové z Namca odvedli sakra dobrou práci. I fyzika nijak nevybočuje z kvality, na kterou jsme zvyklí a každá postava i zbraň, kterou ovládá má jiný efekt. Stejně tak brnění, které je možné ničit a pokud se tak stane, tak skutečně z postavy spadne.



Mrkněme se na silnou stránku předchozích dílů série a tou jsou herní módy. Pro singl tu máme klasický arcade a také story, který je celkem krátký, ale zajímavý, protože bojujete proti různému počtu protivníků, někdy máte dokonce pomocníka a na konci Vás čeká celkem příjemný filmeček. Pro dva je tu samozřejmě versus, se kterým si věru užijete a pokud si nevěříte, tak můžete jen tak potrénovat, abyste byli schopni střetnout síly s někým po onlinu a sbírat cenné zkušenosti (a ajchy). Náhražkou za Weapon master je Tower of Lost Souls, kde Vás čeká 80 pater plných soubojů a také specifických úkolů, za které získáváte další předměty pro editor a také peníze určené pro podobný účel (nečekejte něco zadarmo a na speciální zbraně se pěkně nadřete). Přesto, že je tato věž celkem zábavná, tak si myslím, že předchozí díly nabízely větší a kvalitnější zábavu a byl sem ní přece jen zklamán.



Pokud jste hráli předchozí díly, stačí jen říct, že hratelnost je stále stejná…stále vynikající. Pokud ne, tak v SC4 získáte vysoce kvalitní bojovku, která možná nemá tak skvělou choreografii jako Tekken, ale zase nabízí souboje se zbraněmi, což není zas tak obvyklé. Ovládání je intuitivní přejde Vám rychle do ruky, ale musím připomenout, že kolikrát Vás porazí i úplný začátečník, který jen opakuje jedno těžce blokovatelné kombo, na což si stěžuje spousta příznivců podobného typu her. Pro začátečníky i mistry je však dobro volbou a široká paleta postav nabízí možnost najít si styl, který Vám bude vyhovovat (samuraj s katanou, rychlá akrobatka se dvěmi dýkami či dvoumetrový kolos ohánějící se kladivem velikosti nebezpečně připomínající dopravní značku :))

Achievementy bych popsal jako lehce dosažitelné, ale musíte počítat s tím, že Vám jejich lov zabere více času. Ono zasáhnout 10.000x protivníka, uběhat 10 km či koupit všechny zbraně není jen tak.



Co říci závěrem? Nejnovější díl se směle zařazuje do rodiny nejlepších bojovek především díky grafice, kvalitní hratelnosti a především dokonalému editoru postav. Zamrzí jen, že Tower se nevyrovná předchozím dílům a já osobně bych uvítal i nějaké další změny v designu postav a zbraní, ale to je možná tím, že jsem poctivě hrál předchozí díly. Pokud je to Váš žánr, tak neváhejte a i nováčkům nezbývá než hru doporučit.

Detaily

Platforma: XBOX
Multiplayer: ANO

Chcete vidět další Recenze platformy XBOX? Přejděte na stránku XBOX Recenze.