Sim City 4 - recenze

Autor: Michael Davidík | 21.06.2003
Žánr:  PC  | Recenze  | Akční
Chcete vědět jak je na tom pokračování jedné z nejúspěšnějších budovatelských stategii vůbec? Jestliže ano, přečtěte si tuto recenzi, která vám osvětlí, jestli je hra důsledným nástupcem třetího dílu, nebo ne.
SimCity konečně ve 3D? Ano i ne. SimCity (SC) 4 sice vyžaduje 3D kartu a některé efekty jsou, nebo spíše vypadají jako 3D, i engine funguje na podpoře 3D, ale je to pořád klasické 2D SimCity. Efekty, jako je výbuch sopky, kdy se terén začne zvyšovat a když je z něj pěkný kopec, začne z něj téct láva, jsou velmi pěkné. A to vše nevypadá už jen jako 2D. Velmi zajímavé byly už i informace okolo SC 3000, kdy nám Maxis slibovali, že bychom se mohli procházet ve městě ve 3D. To samé nám říkali i u 4. dílu, ale bohužel zase nic. Když se nad tím ale zamyslíme, bylo by to skvělé, ale velmi náročné na HW. Muselo by to mít 2 enginy, nebo jeden, protože při oddálení by se textury musely komprimovat a při největším zoomu, nebo chození ve městě by pak vypadaly moc pixelovaně. Při 2 enginech by byl jeden na klasický 2D pohled a druhý na chození ve městě. Jenže, jak udělat, aby budovy vypadaly stejně na dvou odlišných enginech, nebo dokonce, aby budovy byly na stejných místech, to je otázka, nad kterou bychom se měli zamyslet. Snad to nějak tvůrci z Maxisu už v příštím díle vyřeší. Nějaké nové prvky oproti ostatním SC? Většina nových věcí je jen v detailech atd. V SC4 je ale více budov na výběr. Máte tu dvě policejní stanice, nebo dvě hasičské stanice. Navíc je tu okolo 20 různých parčíků, které můžete vybudovat a elektráren a škol je tu přibližně stejně. Máte tu i více typů cest a dálnic atd.. SC 4 je oproti SC 3000 poněkud obtížnější, její obtížnost je srovnatelná spíše s SC 2000. Pomoci vám v podnikání můžou vaši pomocníci, kteří vám budou radit, co postavit a zbourat, jestli zvýšit, nebo naopak snížit daně. Každý poradce zastává jeden obor, např. poradce pro plánování, finance, inženýrství, ochranu, zdravotnictví, dopravu a životní prostředí. Když jsou znepokojeni, uvidíte, jak vás proklínají a za nimi bude červená barva. Když šťastní, budou se usmívat a bude za nimi zelená. Pokud neutrálně, budou docela šťastní. Budete-li chtít postavit nějakou zónu, sama se do ní vybuduje cesta a ukáže se vám, jak bude široká budova v této zóně. SC 4 má ale nejlepší tvoření terénu, co jsem kdy viděl. Na začátku hry si můžete terén přetvořit k obrazu svému. Dát stromy, zvířata na libovolnou část mapy, vybudovat moře, nebo příkop, udělat si svůj vlastní Mount Everest, nechat vybuchnout sopku, nebo spadnout meteor. To vše se dá v SC 4 udělat. Můžete si nahrát i skutečný region, třeba San Francisco a v tomto regionu si ještě zbudujete třeba 20 měst, což ještě nikdy nebylo u SC možné. Navíc tyto města můžou mezi sebou volně vyvážet a dovážet zboží, proud, vodu, odpad atd.. Ovšem musí být se sebou propojena, třeba silnicí či dálnicí. Katastrofy jsou tady např. sopka, hurikán, padající meteor, požár, zemětřesení, robot - obdoba UFO ze SC 3000. *reklama* Najdete zde speciální historické budovy, kterých je bohužel oproti SC 3000 méně, a navíc vás už stojí i peníze. Musím podotknout, že dost peněz. Další speciální budovy jsou takové, které vám vydělávají peníze jen za to, že je máte ve městě. Jsou tak finančně velmi výhodné, ale většinou znečišťují prostředí, zvyšují kriminalitu, nebo vzbudí v lidech nezájem o vaše město. Jde většinou o armádní budovy, ve kterých se konají různé experimenty. Dokonce se vám bude z dálky zdát, že některé budovy a zahrady jsou stejné. Nemáte ale pravdu, jsou si jen podobné, protože zahrada je náhodně generovaná, takže na ní najdete třeba víc stromů a keřů atd.. Pokud se vám líbila možnost v SC 3000 importovat svá města z předchozího dílu, tak v SC 4 je také tato možnost. Pro milovníky hry The Sims je tu dokonce možnost, importovat si své Simi do svého města. Ti vás pak budou ve městě informovat o různých drbech, své práci a svém věku, o nejbližších autobusových zastávkách atd.. Grafika a detaily. Pokud si ještě pamatujete, v SC 3000 při maximálním zoomu vypadaly všechny budovy velmi škaredě. V SC 4 jsou při maximálním zoomu detaily s grafikou opravdu skvělé, samozřejmě i z dálky je vše pěkně zpracované. Ti, co mají pomalejší PC si ale musí nechávat zobrazovat lidi a auta až při větších zoomech, jinak se hra začne příšerně sekat. Na chodnících vidíte lidi, jak jdou, nebo jedou do práce, večer zase, jak se vrací zpět ke svým domům. Ano, v SC 4 se opravdu střídá den a noc. Ráno vidíte, jak vychází červánky a město je narůžovělé, přes den svítí slunce a večer je tma, což je velmi překvapující. Večer je velmi pěkně zpracován, možná i lépe než den, protože vidíte na ulicích méně aut a lidí než přes den. Auta, lampy a domy svítí. Navíc, když vychází zase slunce, je to jako ve skutečnosti, protože vás začnou pálit oči. Je tu ale i možnost hrát jen za denního, nebo nočního světla, ale každopádně je střídání dnů a nocí velmi dobře zpracováno. V parcích vidíte děti, jak si hrají, dokonce vidíte, jak na U-rampách jezdí skejťáci. Na stadiónu se hraje fotbal, na hřišti zase basketbal. Velmi zajímavě vypadají i různé plážové hry. Když je nový rok, z radnice začnou lítat rachejtle a další třeskaviny. Nad skladištěm odpadků vidíte, jak krouží holubi, nad chemičkou se zase vznáší zelený oblak, v kasárnách cvičí vojáci atd.. Zvuk. Jako ve všech SC, i zde je velmi dobrá zvuková kulisa. Hudba je tentokrát i jiná, než jen Jazzová. Okolní zvuky jsou také dobré, na hřištích slyšíte pláč a smích dětí, v domech zase cinkání zvonků atd..Zvuk už jen dobarvuje již tak skvělou hru, jako je právě SC 4. Hardwarové nároky. Máte-li PC okolo 700 Mhz, 256 MB RAM a grafickou kartu alespoň GF2TI, mohli byste si hru zahrát i v rozlišení 800x600, na střední detaily a docela plynule. Jste-li ale vlastníky PC okolo 1.2 Ghz, 384 MB RAM s grafickou kartou okolo GF3TI, nebo GF4MX440, můžete si zahrát SC 4 v rozlišení 1024x768, na plné detaily a naprosto plynule. Může se ale stát, že postavíte-li obrovské město, budete muset snižovat detaily. SC 4 stačí ještě Direct X 8, takže nemusíte zbytečně instalovat devítku. Závěr. SC 4 nepřináší do tohoto žánru sice nic moc nového, ale to vše si vynahrazuje bezchybným ovládáním ve hře, které se vám zažije do paměti během pár minut hraní. Samozřejmě, že grafika vypadá velmi dobře a detaily jsou velmi precizní. SC 4 možná kandiduje na nejlepší strategii roku. Mimochodem tvůrce všeho co bylo SIM, nedělal již čtvrtý díl SC, ale soustřeďuje se spíše na hru The Sims. Ano, tušíte správně. Je to Will Wright. Pokud jste hráli už nějaké to SC, tak by vám mělo být všechno povědomé a hned začnete být nejváženějším starostou, ale i nejbohatším ve světě Sim. Pro ty, kteří ještě nikdy nehráli hru SC, je tu můj návod, který by vám měl pomoci. Návod najdete zde na GAMESPOTU. + dobrá hratelnost, grafika, hudba, možnost importování měst z SC 3000, stále stejné SC - pro někoho až moc vysoká obtížnost, HW nároky Typ hry: budovatelská strategie

Detaily

Platforma: PC
Doporučená konfigurace: P 900mhz, 256 MB ram, GF 4 MX 440

Chcete vidět další Recenze platformy PC? Přejděte na stránku PC Recenze.