Need for speed 4: High Stakes - ostatní

Autor: Michael Davidík | 24.08.2003
Žánr:  PC  | Ostatní
Homepage: ?
Hele kámo, to si ze mě děláš srandu, nebo co ? Tak nějak takhle by asi zareagoval průměrný počítačový hráč, kdyby zjistil že máte NFS 4.
Hele kámo, to si ze mě děláš srandu, nebo co ? Tak nějak takhle, by asi zareagoval průměrný počítačový hráč, kdyby zjistil že máte NFS 4. Zpočátku jsem se na tento produkt díval, jako na narychlo udělanou hru, čili „splácaninu“. Naštěstí po desetiminutovém hraní se jevilo všechno úplně jinak. Jestli se mě teď ptáte, cože to bylo za perfektní „detail“, bez kterého by NFS 4 nebylo ničím jiným, než pouhým prachsprostým pokračováním ? Možná už to víte, ale já vám to přesto řeknu. Tou věcí je KARIÉRA. Ano, kariéra, kterou jsme mohli vidět např. u amigáckého Crazy Cars nebo PSXového Ridge Racera. No já vím, že se mě úvod moc nepovedl, ale nyní už se ponořme hlouběji do hry... Na začátku (Carrer Mód) hry máte v kapse pouhých 25 000 „doláčů“, takže vám nezbývá nic jiného, než si koupit nějakou tu „plečku“, jako je Mercedes SLK 230, nebo BMW Z3. Koupíte, vyberete závod a už jede jako o život. Většinou se jedou 3 závody o dvou, nebo více kolech. Když první závod dojedete na prvním místě, dostanete nejvyšší počet bodů a když skončíte poslední, samo sebou nedostanete nic. Takto zavodíte, až celý turnaj skončí, sečte se počet nasbíraných bodů a podle nich se dostanete buď na 1, 2, nebo 3 místo, přičemž pokud jste na čtvrté a nižší pozici, máte smůlu a turnaj nebyl úspěšně dokončen. Za jednotlivé umístění dostáváte finanční odměnu a zase za první místo dostanete nejvíce penízků. Turnajů je zde požehnaně, proto počítejte, že pár dnů vám NFS 4 zabere. Jako správný závodník si svoje auto budete moci vylepšovat (až třikrát), nebo kupovat nové a výkonnější, ale je tu jeden problém - budete si na něho muset vydělat. Penízků budete potřebovat opravdu hodně, protože když se vám poškodí auto, budete muset opravovat a to by ste se divili, kolik taková oprava může stát. S postupem času budete vydělávat čím dál tím více prachů a kupovat lepší a lepší auta, která jsou rychlejší, lepší, dražší, výkonnější... Prostě se vám jednoho dne může stát, že se před vám blýská krásně naleštěný typický oranžový McLaren. Škoda jen, že je to všechno virtuální. Takže se McLaren bude blýskat jen virtuálně, nebo tri lineárně filtrovaně. Když postoupíte dál, budete moct jezdit normální turnaje o body, ale také knockout (poslední vypadává, první vyhrává), o protivníkovo auto, nebo speciální Pro Cupy, ve kterých závodí jen určitý typ vozu (např. Porsche, Korveta). Mód kariéra není tak špatný, ale mám k němu menší výhrady (narozdíl od jiných). Předně by neškodilo dát protivníkům obličeje, což by vedlo k větší motivaci hráče vyhrát závod. Přiklad: jednou si takhle spokojeně jedu závod, když z ničeho nic se za mnou vyřítí „Power držka“, která mě sejme z prvního místa až na poslední! Je pravda, že můžete závodit se závodníky, kteří mají nějaké jméno, ale přeci je to trochu neosobní. Také by neškodilo do hry vměstnat sázky. Přiklad: Vsadíte se o sto tisíc s „Power Kulometem“, že tenhle závod vyhrajete a když ne, dáte sto táců jemu. Pokud je nemáte, konec a jdete sedět. Dokonce i přes tyto nedostatky je NFS 4 v tomto směru skoro prvním vážným odvážlivcem, který se o kariéru pokusil. „Dost bylo kariéry, teď chci nefalšovanej jednorázovej závod, kterej dojedu za pět minut“. Dobře, dobře, kariéru už necháme stranou. Prvním znatelným rozdílem (samozřejmě až po kariéře) od předešlého dílu je virtuální kokpit vozu, který jede i na 3D akcelerátorech s nižší pamětí, než 8MB. Když je kamera v kokpitu, neboli v palubovce, auto se různě naklání, podle toho, jak jedete do zatáček. Také můžete vidět otáčkoměr, ze kterého sice moc nevyčtete, ale aspoň se cítíte víc „in“. Samozřejmě, kokpit není nic nového, ten jsme mohli vidět už ve hře TOCA, ale přece jenom je to radostná zpráva, kterou teď trochu srazím k zemi, když řeknu, že virtuální zrcátko není právoplatné. Těmi slovy „ není právoplatné“ myslím, že není vůbec reálné, protože se v něm pořád dokola opakuje malá animace a tak se vám může (určitě) stát, že za vámi pojede auto a vy ho neuvidíte. Naštěstí je tu klasické zrcátku, se kterým už je vše v pořádku. Co mě z technického hlediska opravdu dostalo, byly modely aut zvenku, protože můžete vidět řidiče jak zatáčí volantem, nebo kroutí hlavou (bohužel auta z NFS 3 nejsou kompatibilní s auty z NFS 4). Jinak se grafika příliš nezměnila, až na to, že textury na autech jsou ještě detailnější a tak skoro můžete poznat typ vozu podle značky (např. Mercedes Benz SLK). Graficky je také pěkně znázorněná deformace aut, protože když párkrát „votřete“ auto o stěnu, nebo otočíte na střechu, uvidíte rozbitá skla, „osmicovitá“ kola, nebo rozbitá přední i zadní světla (to naštve hlavně když jedete v noci). Naštěstí můžete poškození aut vypnout (pouze v Arcade módu) a tak se vám nemusí auto poškozovat vůbec, psychicky (auto vypadá na „maděru“, ale jede pořád stejně, čili nedá se poškodit), nebo fyzicky (auto vypadá pořád stejně, ale může se poškodit). Zvuky Jako tradičně jsou zvuky na vysoké úrovní, stačí se jen zaposlouchat jak vyjí vlci, jak houká vlak, jak vrčí motory, jak kvílejí brzdy, jak klaksony troubí, jak houkají sirény... prostě není to špatný. Hudba je sice v průměru a v menu hry je dokonce v nadprůměru, ale zato při hře je to hrůza. Hudbu jsem skoro vždy ztlumil, až na jednu písničku se jménem Rool The Dice, ta docela ujde. Trocha čísel Tak předem si můžete zajet na sedmi nových tratích, které jsou opravdu designově lepší, než ty z předešlých dílů, i když by po nich mohli přebíhat zajíci, nebo fotografové, jako tomu je v Sega Rally 2. To by potom tratě byly živější. Potom na vás čeká 9 starých tratí z předešlého dílu, což je od EA trochu podraz a zde se objevuje problém s časem, kterého měli programátoři zatraceně málo a tak si prostě řekli, že tam „prudnou“ tratě ze „trojky“. Tím to ještě nekončí, protože si budete moci zajezdit po třech speciálních okruzích, které jsou postaveny čistě jenom pro závodění, žádná osobní auta, jenom závody, závody, závody... Aut, ve kterých budete od začátku závodit je 22 (snad), patří mezi např. Porsche 911 Turbo, Lamborghini Diablo SV, Mercedes CLK-GTR, Ferrari 550 Maranelo. Přibylo i pár „pursuite“ aut, jako policejní BMW M5, nebo policejní Porsche 911 Turbo. Arcade mód je pořád stejný, jenom přibyly možnosti Gateway a TimeTrap. Klasickému módu ale nešahají ani po paty - myslím tím honičku s policajty. Když hrajete za policajta, spolupracujete se svými kolegy a můžete mezi sebou přepínat, čili zmocnit se jejich aut a jet v nich, což myslím že v NFS 3 nebylo. I když má NFS 4 nějaké mini speciality, jako třeba rolba, hrnoucí sníh, přesto má i nedostatky: vlak nezastavuje, nedá se vjet do tunelu. Celkově je to ale výborná hra a důstojný nástupce předešlého dílu, jen je zase o něco rychlejší a akčnější, což pro někoho může být mínus a pro jiného zase plus. Takže sejdeme se u NFS 5! Nebo 6? Verdikt: Důstojný nástupce třetího dílu, který si určitě zaslouží pozornost. Pro fanoušky NFS nutnost.

Detaily

Platforma: PC
Doporučená konfigurace: ?

Mohlo by vás zajímat - podobné hry a recenze

Return to castle Wolfenstein »
Diablo II »

Chcete vidět další Ostatní platformy PC? Přejděte na stránku PC Ostatní.