Mortal Kombat: Deadly Alliance - recenze

Autor: Michael Davidík | 05.04.2004
Žánr:  PS2  | Recenze  | Akční
Nevěř nikomu. Kromě svého úhlavního nepřítele.
Bůh hromu a blesku Raiden ochraňoval pozemskou říši před mnoha útoky z Jinozemě dlouhá staletí. Ovšem je tu nová hrozba pro pozemskou říši. V pokusu o uchopení kontroly nad říšemi, černokněžníci Shang Tsung a Quan Chi spojili své síly a když císař Shao Kahn nic nečekal a hlavně netušil, vrhli se na něj a za pomocí „hrubé síly“ sesadili Shao Kahna z trůnu. Ovšem to není zdaleka vše. Díky tomu, že Shang Tsung dokáže na sebe vzít jakoukoliv podobu bojovníka, napadl bez varování šampióna předchozího turnaje Mortal Kombat Liu Kanga. Sice to Liu Shang Tsungovi natřel, ale na scénu nastupuje Quan Chi. Díky jeho kouzlu je Liu Kang poražen a Shang Tsung Liu Kangovi zlomí vaz. A aby toho nebylo málo, připravují oživit ztracenou armádu mytologického krále draka. Jestli uspějí, budou nezadržitelní. Ještě jednou se naši hrdinové musí postavit zlu. Musí jednat rychle, musí zastavit toto smrtelné spojenectví. Tak přesně takto začíná další díl známé bojovky Mortal Kombat. Poslední čtvrtý díl vyšel před pěti lety a čekání na další díl se zdálo nekonečné. Někteří už čekání vzdali a hráli japonské bojovky (Tekken, Virtua Fighter). Jen hrstka nejvěrnějších se každé ráno modlila k Shao Kahnovi, aby už tu byl nový díl turnaje turnajů. Nu a psal se rok 2002 a je tu další zbrusu nový díl kdysi slavné série Mortal Kombat. Tak co nám tvůrci připravili v dalším díle? Čtvrtý díl nabídl zbrusu novou 3D grafiku. V té době to byla bomba, ale dnes by nad tím asi mnozí ohrnovali nos. Pátý díl jde vyšlapanou cestičkou čtyřky a opět se tedy můžete těšit na plně trojrozměrný svět. Tentokrát se ale tvůrci nespokojili s málem, nesnažili se použít či nějak drobně vylepšit starý engine, ale místo toho zapracovali a začali úplně od píky. Nejen, že grafika je oproti čtyřce o jednu generaci lepší a pohlednější, což ostatně můžete vidět z obrázků, které se válejí tady okolo, ale také nově do své hry tvůrci přidali jednu neokoukanou novinku. Tou novinkou je systém střídání tří bojových stylů přímo v boji, z toho jeden se zbraněmi. To žádná jiná bojovka nenabídla a co vím, tak ani nenabízí. Zkrátka vývojáři přišli s úplně novým, nikde neobšlehnutým nápadem a za to si u mě vysloužili za jedna. Grafiku máme tedy již zdárně za sebou a vrhněme se tedy na bojovníky samotné. Ve hře si můžete vybrat z 21 bojovníků, ale pouze polovička je ze začátku přístupná. Během bojů se soupeři dostáváte za každé vítězství určité množství kreditů. Za ty si pak můžete v Kryptě koupit rakev. Ne, to není vtip, ostatně co byste v kryptě také jiného čekali, že? Těch rakví je v kryptě obrovské množství. Každá rakev obsahuje velké množství různých věcí, jako třeba náčrty arén a bojovníků, videa, kostýmy, nové arény a samozřejmě nové bojovníky. Takže s kým si tedy vybojujeme titul šampióna? Na začátku v úvodní animaci je Liu Kang zabit Shang Tsungem a tedy se budete muset obejít bez tohoto skvělého bojovníka. Ale nezoufejte, jsou tu staří známí matadoři ( Jax, Johnny Cage, Kano, Kitana, Kung Lao, Cyrax, Raiden, Reptile, Scorpion, Sub-Zero, Sonya, Shang Tsung a Quan Chi ) a také zbrusu noví, neokoukaní (Nitara, Mavado, Li Mei, Frost, Hsu Hao, Kenshi, Drahmin a Bo‘ Rai Cho) zápasníci. Vrhněme se nyní rovnou do boje. U většiny bojovek je hráč zvyklý na to, že jeho bojovník má k dispozici klasický vysoký kop, nízký kop, vysokou pěst, nízkou pěst a samozřejmě blok. Napsal jsem to trochu sparťansky, ale snad chápete co chci říci. Tím to však většinou hasne. Jednoduše stačilo zuřivě mačkat jedno, nanejvýš dvě tlačítka a pohodlně jste protivníka udolali. To už ovšem neplatí. Je tu MK: Deadly Alliance a zde už neuspějete v mačkání stále toho jedno tlačítka, ale máte tu daleko více možností, už jen díky třem bojovým stylům hra hned tak nezevšední a už vůbec nepřejde do naprostého stereotypu. Každý z bojovníků ovládá i několik speciálních chvatů, konkrétně Sonya dokáže na několik sekund oslepit protivníka, Sub-Zero dokáže protivníka zmrazit, Raiden metá blesky, no zkrátka klasika. Navíc je tu přeci možnost vykouzlit si nějaké to „srabácké“ kouzlo a dopomoci si vítězství trošku jiným způsobem. Tekken 4 nabízí úchvatné arény, avšak i když jsou ve 3D, uhýbání doleva nebo doprava je k ničemu. Natož abyste kroužili okolo protivníka, jen chodíte dopředu nebo dozadu. To prostě u těchto „tuctových“ bojovek nejde, anebo jde, ale stejně to nevyužijete, protože herní styl je prostě jiný. Tvůrci si zřejmě řekli „Proč chodit po aréně? To je k ničemu, hráč bude postupovat dopředu a dozadu.“ Přesně opačně se k tomuto problému postavili tvůrci MK: Deadly Alliance. Jelikož jsou arény v novém MK plně 3D, stejně jako tomu bylo ve čtvrtém díle, proč nevyužít tento potenciál a nedovolit hráči mít daleko větší operační prostor? V MK: Deadly Alliance se tedy můžete volně pohybovat po aréně a vlastně se po aréně pohybovat musíte, protože se takto můžete lehce vyhnout někdy smrtícím úderům a kouzlům protivníka. Je to zkrátka jiný systém a to je dobře. Mortal Kombat je první hrou svého druhu, která vlila novou krev do žil již zašlému stylu. Zde musíte pečlivě zvažovat, jak protivníka udeříte a hlavně odkud. Jednoduše se může stát, že nepřítel vychytrale vykryje váš kop (chytne vám nohu) a jste pěkně nahraní. Po této vaší troufalosti většinou následuje jeho nepěkná odplata. Když už mluvím o 3D arénách, nebylo by na škodu zmínit, kde se utkáte s nepřáteli. Zabojujete si uprostřed sopky, na obřím mechanickém pterodaktylu, který letí kaňonem, uprostřed hrobky, na zamrzlém jezírku a řadě dalších míst. Navíc se v arénách nachází několik věcí, které jde zničit a konkrétně to jsou třeba sochy nebo ledové krápníky. Pokud udeříte protivníka přímo u těchto věcí, uberete mu značně více života, než obvykle. Bez krve bychom si Mortal Kombat nedokázali snad ani představit. Krve je zde takové množství, že by i v krevní bance pukli závistí. Krvavé louže se dokonce dají rozšlapávat, když po nich bojovníci chodí. Takže počítejte s tím, že zhruba po druhém mači bude aréna vypadat, jako by jste byli na jatkách. Navíc se mi zdá, že je jí o poznání více a nemizí ze země, jako tomu bylo v předchozích dílech. A aby toho nebylo málo, dokonce stéká ve velkých kapkách z bojovníků. Po každém zápase následuje i chvilička pro vaší Fatalitu. Stejně jako tomu bylo ve všech dílech série, tak i zde můžete všelijak znetvořit poraženého protivníka, jehož tělo už jen bezvládně stojí bez jakéhokoliv pohybu v aréně. Každý bojovník má pouze jednu Fatalitu a to je docela škoda. Dříve toho šlo dělat daleko více, no ale lepší jedna než žádná. Těšit se můžete na trhání vnitřností (Kano), trhání hlav (Scorpion), polibek smrti (Kitana) a na řadu dalších nechutností. Na PS2 naleznete celou řadu bojovek, namátkou jmenujme asi nejznámější bojovou sérii – Tekken do Namca a ani Sega nezůstává se svým Virtua Fighter pozadu. Upřímně řečeno, tyto Japonské bojovky mají sice skvělé naprosto přirozené pohyby, ale co se týče například tak banálních výskoků do vzduchu, působí Japonské bojovky natolik prkenným dojmem, až hanba. Bojovníci jsou pohybliví do vzduchu asi jako stodola. A to není výsměch, to je holý fakt. Mortal Kombat má dynamiku, špičkovou grafiku, neokoukaný bojový systém a spousty bonusů. Pohyby působí naprosto plynulým a přirozeným dojmem a s jakou lehkostí dokáží vaši svěřenci skákat a dělat ve vzduchu salta, je prostě úžasné. Je to hra, která zkrátka vydrží oproti ostatním bojovkám, které po kratší době upadnou do naprostého stereotypu.

Detaily

Platforma: PS2
Doporučená konfigurace: PlayStation 2

Chcete vidět další Recenze platformy PS2? Přejděte na stránku PS2 Recenze.