Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty - recenze

Autor: Michael Davidík | 06.07.2004
Žánr:  PS2  | Recenze  | Závodní
Multiplayer: NE
Psát recenzi na druhý díl hry Metal Gear Solid není žádná legrace. O této hře by se dalo napsat desítky stránek a pořád by se našlo něco, co se ještě neřeklo. Ze začátku si pojďme připomenout...
Psát recenzi na druhý díl hry Metal Gear Solid není žádná legrace. O této hře by se dalo napsat desítky stánek a pořád by se našlo něco co se ještě neřeklo. Ze začátku si pojďme připomenout o čem byl „první díl“ na PSone. Trocha historie Ovšem pozor! On to vlastně není úplně první díl série Metal Gear Solid. Ten první vyšel velice dávno (1987) na systému MSX a jmenoval je Metal Gear (bez koncovky Solid). V roce 1990 vychází Metal Gear 2: Solid Snake opět pro MSX. Když ale v roce 1998 Hideo Kojima přivedl na PSone svoji sérii nazvanou tentokrát jako Metal Gear Solid rozpoutal naprosté šílenství. Hra naprosto všude dostávala hodnocení, které ani o milimetr nekleslo pod hranici 95 procent, což je naprosto úžasný výkon a jen se potvrdilo, že hráči touží po hře se silným příběhem, kterých v té době bylo naprosté minimum. Snad neexistuje žádný majitel PSone, který by nehrál tuto hru. Stala se kultem a je to jednoznačně nejlepší hra na již mrtvé PSone. O co vlastně šlo? No pro nezasvěcené události připomenu. Na vojenské základně Shadow Moses někde na Aljašce se ukrývá super tajný vojenský projekt s názvem Metal Gear Rex. Jenže celou základnu ovládají padouši pod velením Liquida Snakea a Revolvera Ocelota. Proto je na Shadow Moses vyslán agent (Bond to opravdu není) s krycím jménem Snake – Solid Snake. Ten postupně odhaluje plány Revolvera Ocelota a Liquida Snakea, kteří hodlají ovládnout svět pomocí nového obrněného titána s krycím jménem Rex. Solid Snake potká během plížení se okolo stráží i řadu spojenců jako Meryl, Otakona, Cyborg ninja, a jak to tak bývá i celou řadu obávaných protivníků. Určitě se nedá zapomenout na souboj s Ocelotem, Ninjou, Sniper Wolfem, Psycho Mantisem i na nerovný zápas s tankem, který řídil Vulcan Raven, nebo na souboj s MI-24 Hindem, který pilotoval Liquid Snake. A na konci jste se střetli se samotným obřím robotem Metal Gear Rexem (je zajímavé, že původně měl Metal Gear Rex vypadat jako Tyrannosaurus, odtud také ta koncovka REX, jenže PSone nedokázala zaoblit dobře hrany, a tak se Hideo Kojima musel spokojit s tím co měl). Hra měla dva druhy konců, a tudíž ji šlo hrát několikrát za sebou (já jsem ji dohrál jen jednou). Právě tato hra vnesla do videoher pojem stealth a rozpoutala to šílenství kolem špionážních akcí, které posléze využil jak druhý díl tak největší konkurent Splinter Cell. Nyní ale přestaňme vzpomínat na první díl a vrhněme se rovnou na díl druhý. Trocha té omáčky 9.00: Celý most Georga Wasingtona bičuje hustý déšť. To ale jak se zná nevadí jednomu muži, který v nepromokavém plášti a s cigárem v puse jde v tomto nehostinném počasí. Po chvilce muž odhazuje cigaretu a dává se do běhu. Plášť z něj odlétává a při rychlém sprintu skočí přes zábradlí mostu. Celá postava muže je zahalena do kamufláže, která reaguje jako pokožka chameleóna. Dokáže se zbarvit tak, že splyne dokonale s okolím. Od lana, které ho drží těsně pod mostem, se odpoutá v okamžiku, kdy pod ním právě proplouvá tanker. Dopad na palubu lodi je tvrdý a díky hustému dešti a tvrdému dopadu přichází neznámí muž o svoji kamufláž. A konečně to víme. Ale co ptáte se? No přeci že ten neznámí je náš starý známí agent organizace FOXHOUND - Snake. Tanker na kterém Snake „přistál“, není totiž jen tak obyčejná nákladní loď. Podle všech informací se totiž právě na této lodi tajně převáží noví armádní super tajný projekt s názvem Metal Gear Ray. Ano další Metal Gear. Díky tomu, že Revolver Ocelot dokázal okopírovat plány původního Metal Gear Rexe, objevili se zanedlouho ve všech velkých mocností tito obří roboti. Jenže Metal Gear Ray má být něco jako zabiják starého Rexe, a tak je jasné, že FOXHOUND potřebuje nějaké informace o tomto novém stroji, který má být ještě ničivějším a tím pádem strašlivějším než kdy předtím. Snake je tedy opět nasazen a má za úkol pořídit fotografie tohoto nového prototypu. Jak se ale ukáže, než se stačí Snake zorientovat, přepadne celý tanker neznámé komando, které bez milosti pozabíjí všechny námořníky a přebíre kontrolu nad lodí. Hráč konečně přebírá kontrolu nad Snakem a vydává se prozkoumat okolí. Mise na tankeru je vlastně krátkým úvodem, kde si hráč vyzkouší všechny parádičky, které umí váš hrdina, a také se tu střetne s prvním bossem. A zápas je to neskutečně zábavný a originální. Také se tu stane jedna velice důležití událost. Nejen, že poprvé spatříte Metal Gear Ray, ale budete svědky snad dvacetiminutové animace, kdy ten zatracený a nesmrtelný Revolver Ocelot uprchne s tímto drobečkem přímo z tankeru. A ta scéna není ta, kterou odcvaknete, abyste byli rychle už ve hře. Vůbec všechny ty filmečky, které spatříte, patří mezi to nejlepší, co jste kdy mohli vidět. Docela jsem se i těšil na každou další animaci a vychutnával jsem si je až do samého konce. Jen blázen by je mohl neocenit. Ale pojďme zpět ke hře. Po incidentu na tankeru, na kterém se odehraje strhujícím finále se celý tanker i jeho posádka potopí a média právě v našem hrdinovi, který tuto pasáž dle všeho nepřežil, vidí hlavního viníka. Dva roky od událostí řečených výše vstupuje na scénu zcela nový charakter s kódovým označením Raiden. Jedná se o zelenáče a dalšího agenta FOXHOUND, který byl vedle speciálních oddílů samostatně vyslán na místo nového teroristického ataku. Ocitáme se v pobřežních vodách poblíž města New York, v obrovské čističce "Big Shell", na níž prováděl inspekci samotný prezident, jehož zde ale překvapila a zajala skupina nazývající se "Sons of Liberty". Jejich požadavkem za propuštění hlavy státu je vysoké výkupné, jinak hrozí odpálením této základny, což může vyústit ve strašlivou ekologickou katastrofu. Hratelnost je božská! Více asi o příběhu nemá smysl hovořit. Pojďme se vrhnout raději na hratelnost a možnosti, které nám připravil Hideo Kojima. Ze samého začátku jste vyzbrojeni pouze uspávací pistolí a budete si muset dávat pozor na rozmístění hlídek, abyste zbytečně nevyvolali poplach. K tomu abyste se ve hře neztratili a měli dobrý přehled o situaci a místnosti, ve které se ocitáte, vám dobře poslouží radar, který vám dává dobrý přehled o rozmístění stráží, a dokonce vidíte, kam se vojáci dívají. Váš hrdina, ať už Snake nebo později Raiden, ovládá i nějaké ty chvaty a pokud vám dojdou náboje do střelných zbraní, můžete protivníky i pěkně zmlátit. Tím ale protivníka jen omráčíte a pokud ,rychle nezmizíte, máte velký malér. Pokud stráže uvidí vaše mokré či krvavé "ťápoty" na zemi, začnou všechno prohledávat. Pokud vás zahlédnou nebo zahlédnou zlikvidovaného vojáka, kterého jste zapomněli odtáhnout na méně frekventované místo, nebo zpacifikovaný voják již neodpovídá na výzvy z řídícího centra – přiběhnou lépe vyzbrojení vojáci s neprůstřelnými štíty. Před těmito chlapíky je lepší vzít nohy na ramena. Díky tomu, že kamera není zas tak dobře postavená, budete se muset vždy, když chcete vejít do další místnosti, přitisknout ke zdi a podívat se pěkně pomalu zpoza rohu. Sice to dělat stále nemusíte ale mnohdy předejdete nemilému překvapení. Také tu můžete přeskočit zábradlí, zachytit se okraje plošinky a nepozorovaně přeručkovat kolem hlídky. Potěší i detaily jako trubky s parou nebo hasící přístroje, které se dají použít k odhalení laserových paprsků. Lze i přelézt různé překážky, sice jen do velikosti pasu, ale i tak to potěší. Můžete se ukrýt před dotěrnými vojáky i do skříněk, které během úprku potkáte. Můžete se také přepnout do pohledu z vlastních očí, pro lepší orientaci a také můžete z tohoto pohledu lépe mířit při střílení. To oceníte především při soubojích řadou bossů, které během hry potkáte. Ale abyste se dokonale využívali pohled z první osoby, bude to chtít trochu cviku. Rozhodně to není nic lehkého, jelikož musíte držet R1 plus lehce čtvereček. Chcete-li střílet ze samopalu, musíte stlačit čtvereček silněji. U pistolí je to ale jiné, tam sice také musíte držet R1 plus čtvereček ale při výstřelu musíte silně stlačený čtvereček pustit. Sice to zní možná složitě, ale při troše cviku a šikovnosti zvládnete zaměřování a střílení z první osoby za pár minut. Každá ze střelných zbraní má navíc laserové zaměřování, takže vidíte na cíli maloučkou červenou tečku. Působí to více realisticky než klasický zaměřovací křížek, který ve k vidění ve všech 3D střílečkách. Trocha arzenálu Vaší nejpoužívanější zbraní bude jistě M9 – pistole s tlumičem, která střílí uspávací šipky. S touto hračkou si užijete kopec srandy. Není nic lepšího než pěkně čistě zasáhnout protivníka do hlavy a dívat se jak se pomalu hroutí k zemi a pohodlně zařezává. Do ruky se vám také dostane skvělá pistole USP 9mm, trošku futuristická odstřelovačka PSG1, samopaly M4 a AKS – 47u, granátomet, odpalovač raket STINGER a raketomet NIKITA. K dispozici máte i výbušniny C4, miny CLAYMORE, klasické granáty i granáty, se kterými zmatete veškeré kamery, ale i svůj radar. Většinu zbraní jste měli k dispozici už v prvním díle. Game Over Nakonec se dostáváme k tomu, co je zřejmě nevyhnutelné. Mnoho lidí bude Metal Gear Solid 2 srovnávat se Splinter Cell, ale to není moc fér, jelikož obě hry jsou o něčem jiném. Splinter Cell je o světlech a stínech. Celá hra je ta tom postavená. Zatímco v Metal Gear Solid 2 tak nějak pobíháte okolo a řekl bych, že je příběh oproti Spliner Cellu dost komplikovaný a plný nečekaných zvratů. Je jen na vás, které hře dáte přednost, avšak z vlastní zkušenosti vím, že obě hry mají něco do sebe. Volba je jen na vás.

Detaily

Distributor: 
Platforma: PS2
Multiplayer: NE
Doporučená konfigurace: PlayStation 2
Hratelnost:
0%
Grafika:
0%
Zvuk:
0%
Výsledný dojem:
0%
Celkové hodnocení:
97%

Chcete vidět další Recenze platformy PS2? Přejděte na stránku PS2 Recenze.