Gumboy - Crazy Adventures - recenze

Autor: Michael Davidík | 31.10.2006
Žánr:  PC  | Recenze  | Akční
Hraní s míčem patří k oblíbené činnosti dětí a dospělých, zvláště jedná-li se o nějaký sport. Zajímá vás, jak hraní s míčem lze převést do hry?
Patrně skoro nikdo z vás nemá ani ponětí, co to ten Gumboy vlastně je. Takže není nic jednoduššího, než abych vám ho představil. Jak jsem psal v anotaci, je to vlastně hra s míčem. Hraní se odehrává v různých prostředích a v každém z nich musíte splnit nějaký úkol. Někomu by se chtělo říct, že to je obyčejná arkáda, ale hned na úvod vám můžu říct, že je velmi zábavná. A díky tomu, že autoři hry jsou Češi, konkrétně Cinemax, tak všechno je v češtině. Na začátku jsem mluvil o různých světech (prostředích) a úkolech s nimi spojených. Světy jsou pěkně vymodelovány, byť ve 2D grafice, ale to u takovéto hry nevadí. 3D grafika by byla zbytečně složitá a zde ne moc efektivní. Prvním světem, který si můžete zvolit, je školka. Jak už název napovídá, dovíte se zde, jak se všechno ovládá a s čím vším se můžete potkat. Důležité je si uvědomit, že od všeho se dá odrazit. Vyzkoušíte si na vlastní kůži do jakých jiných tvarů se lze dostat (hvězdice a kostka) a také v jakých stavech se octnete. Také jsou dva, kromě normálního gumového, budete ještě moci létat díky snížené gravitaci a nebo naopak budete těžší a budete moc plavat. To vše máte sice v manuálu popsané, ale mnohem lepší je si to vyzkoušet. V manuálu také najdete, co všechno lze najít tak říkajíc na zemi, za co dostáváte body. Plnění úkolů spočívá právě ve sbírání bodů, ale jen tím, že posbíráte nějaké předměty body nezískáte. V každém ze světů je nějaký jiný hlavní úkol, který musíte primárně splnit. Ve světě Magického lesa, což je první velký svět, na který narazíte, přemísťujete pomocí magnetizéru hvězdný prach ke skřítkovi. Jakmile mu ho přinesete dostatek (získáte dostatek bodů) otevře se vám brána a vy postupujete do dalšího levelu. Na podobné bázi překonáváte i další světy. Zkuste hádat, co asi budete stěhovat ve Světě fazolí? Přenášení ale není vůbec jednoduché a často budete vážit opravdu dlouhou cestu k místu určení. A protože světy mají mnoho pater, nerovných míst nebo slepých uliček, vymyslet správnou cestu není jednoduché. Samozřejmé je, že čím budete dál, bude se obtížnost ztěžovat. Někdy se doba hraní jedné mise může vyšplhat i na půl hodiny. Ptáte se, jak je to možné? Například ve světě Letní louka stěhujete bubliny a ty jakmile narazí příliš rychle do nějaké zdi, prasknou a vy začínáte bublinu stěhovat od začátku. Někdy bublin musíte přenést třeba pět a něž najdete správnou cestu, tak půl hodina uteče jako nic. Hráči, kteří jsou zvyklí na moderní hry, asi tak dlouhý čas jedné mise odradí, protože její náplň není kdo ví jak extra, a tak čas mise je v tomto případě spíše mínus. Horší náplň některých misí zastíní výborná atmosféra. U každého světa je jiná hudba a skvěle vystihuje jeho náladu. Do toho vydává vtipné zvuky i míč. Když se vám něco povede zajásá. Naopak, když něco zkazíte povzdychne si. Narazí-li například na housenku s výkřikem bolesti pokračuje dál v kutálení. A i každou změnu stavu, jako zmenšení či teleportace, doprovází nějaký charakteristický zvuk. Nejlepší je pak asi, když seberete semínko škytavičníku, balón začne roztomile škytat a vy se zároveň mnohem lépe odrážíte. Zvuky společně se stále usměvavou pusou a mrkacíma očima prostě dodávají míči život. Trochu horší je hratelnost. Už jsem mluvil o nudných a zbytečně zdlouhavých misích. Zdlouhavé jsou občas hlavně proto, že nezávisí na tom, jak bravurně pohybujete šipkami, ale spíše na náhodě. Dostat se občas k nějakému místu životně důležitému pro další průběh není vůbec jednoduché, a když prakticky nemůžete ovlivnit to, jestli se tam skutečně dostanete, vytváří to u hráče frustraci. Párkrát se mi i stalo, že jsem se dostal na nějaké místo, kam jsem se ani neměl dostat, a s míčem jsem spadl někam do hluboké neznámé propasti. Jaké bylo moje překvapení, když jsem zjistil, že se nedostanu zpátky se stejným počtem splněných úkolů, ale nýbrž úplně na začátek mise s nulou, takže jsem musel začít znovu. I přes tyto zápory si myslím, že mnoho hráčů, kteří mají rádi logiku, atmosféru, jednoduché ovládání a náplň misí může kutálející míč – Gumboy zaujmout. Pro hráče, kteří jsou zvyklí na moderní hry, v nichž najdou skvělou grafiku, propracovaný příběh a dobrou hratelnost, to opravdu není. Možná by je jen mohla přesvědčit k zahrání slušná cena, a to 299Kč a česká lokalizace.

Detaily

Distributor: 8
Platforma: PC
Doporučená konfigurace: 1 GHz CPU, Paměť RAM 256 MB, 3D grafická karta - min 32 MB paměti

Chcete vidět další Recenze platformy PC? Přejděte na stránku PC Recenze.