Final Fantasy VIII - ostatní

Autor: Michael Davidík | 15.10.2004
Žánr:  PC  | Ostatní
Pokračujeme v recenzích dílů série Final Fantasy. Po posledně zrecenzované FF VII přichází na řadu FF VIII - díl, který je velkou částí hráčů hodnocen jako ten nejlepší... Jak si obstojí u nás toto jedinečné dílo?
Osmý díl série Final Fantasy spatřil světlo světa v roce 1999 a ze všech PS1 dílů se stal asi nejoblíbenějším (vyšel však později i na PC, stejně jako předchozí díl). Došlo tady totiž k výrazným změnám oproti FF VII, která byla uvedena na PS1 jako první FF vůbec. V prvé řadě jsou to postavy - ty totiž vypadají realisticky, řekněme rovnou lidsky. FF VII (ač přes své kvalitní zpracování) odradila spoustu hráčů tím, že na scéně byly japonské manga postavičky. Hlavním hrdinou FF VIII je tichý podivín Squall Leonhart - kadet připravující se na složení zkoušek pro přijetí do elitní bojové jednotky SeeD. Spolu s ním se na zkoušky připravuje další spousta studentů, z nichž někteří s vámi spojí své síly a někteří (ti méně úspěšní :) půjdou proti vám. Z těch, co půjdou s vámi, jsou Zell - tvrdohlavý bojovník se špatnou schopností sebeovládání - a Selphie - věčne veselá studentka se stylovým účesem. Ovšem na vaši stranu se v průběhu hry přidají další postavy - vaše učitelka Quistis Trepe, mladá rebelka Rinoa Heartilly a student Galbadianské Zahrady (vojenská akademie, která také trénuje vojáky) Irvine Kinneas, tvrdící o sobě, že je nejlepším střelcem na světě. Každá z postav ovládá určitý styl boje a má danou zbraň, kterou pouze zdokonaluje. Nebudete tudíž kupovat lepší a lepší zbraně - pouze si vždy, až nasbíráte určité předměty, z vašich zbraní uděláte zbraně lepší. Druhý obrovský rozdíl oproti FF VII je systém rozvoje postav, magie a podobných speciálních dovedností. Pro skalní příznivce přísných RPG pravidel může být zcela nepřijatelný a nesmyslný, protože například zvyšování atributů postav nezávisí nijak zvlášť na soubojích ani na žádném vybavení, ale na kouzlech, které k nim "přiřadíte." I získávání kouzel je zvláštní - "vysáváte" je totiž z nepřátel nebo tzv. DRAW POINTŮ či je také můžete vyrefinovat z některých předmětů. Všechno toto a ještě mnohem víc vám umožňují GF (Guardian Forces) - monstra, která můžete vyvolávat. Nebýt jich, tak všechny vaše postavy jsou jen ubohé a slabé trosky. Celý systém je sice zvláštní a ze začátku složitý, ale je zcela originální. Přestup na vyšší úrovně mi připadá poněkud nevyvážený a jednoduchý - vytrénovat si postavy na nejvyšší úroveň je zde opravdu snadné a časově prakticky nenáročné. Nepřátel je zde opravdu slušná spousta. Zkušenosti po souboji získávají i GF, společně s "dovednostními body" (ABILITY POINTS - zkráceně AP), které potřebují k naučení se různým dovednostem, které poté můžou vaše postavy využívat. Tato monstra navíc můžete využít i v boji proti nepříteli nebo pro svůj prospěch (různé statusové efekty na Vaše postavy...). Vyvolávání kouzel je také zajímavě řešeno - není zde žádná "mana" ani nic podobného. Záleží na tom, kolik "kusů" určitého kouzla máte u sebe. Po každém vyvolání vám prostě "kus" ubyde. Samozřejmě budete moci daná kouzla získávat zpět do zásoby (některá se získávají o něco hůř), ovšem jak brzy zjistíte, většinu kouzla budete využívat pouze k vylepšování celkového statusu postav. Grafika hry je oproti předchozímu dílu znatelně vylepšená - animované sekvence jsou neuvěřitelně propracované do posledních detailů. Při sledování některých z nich pak ani nebudete chtít věřit, že to, co sledujete, je hra. Naprosto dokonale je vyřešen přechod ze hry do oněch sekvencí - v nich totiž máte své postavy stále pod kontrolou (někdy je to životně důležité :) a pak nevíte, kde oči nechat. Grafika ve hře mimo animované sekvence je samozřejmě slabší, ale nemyslete si, že říkám, že je špatná - to tedy určitě ne. Okolí je vcelku detailně provedené, pouze postavy se v něm pohybující jsou na tom o něco hůře (určitě ne však tak, jako ve FF VII). Hudba je skvělá - podle mě je v tomto díle nejlepší. Některé skladby jsou doslova orchestrem pro vaše uši. Jedině tak lze definovat skvělou melodičnost opravdu úchvatných písní. Autoři nezapoměli ani na ty z předešlého dílu - využili některé z nich a udělali je ještě lepšími. Možná jen hudba v soubojích je méně vyvedená, ovšem po nějaké době si na ni zvyknete. Pokud se ještě podívám na PC verzi, musím říct, že mě lidi ze Squaresoftu trochu naštvali, protože lidem, kteří hrají na PC, dali poměrně odfláklou konverzi. Hra totiž nabízí maximální rozlišení 640x480, hudba je zde jako MIDI (skladby zní jakoby byly hrány na piáno) a písmo ve hře je dost nečitelné (navíc horší než v původní verzi). Squaresoft se tak možná připravil o nějakou tu část hráčů. I přesto Final Fantasy VIII zůstává výbornou hrou, kterou prostě musíte hrát. Bude vás bavit mnoho a mnoho hodin. Sežeňte si ji, nebudete toho litovat...

Detaily

Platforma: PC

Chcete vidět další Ostatní platformy PC? Přejděte na stránku PC Ostatní.