Egypt III - Osud Ramsesův - recenze

Autor: Michael Davidík | 01.09.2004
Žánr:  PC  | Recenze  | Akční
Vžijte se do role kouzelnice Mayi, která za doby vlády Ramsese II řeší záhadu tajemného prokletí.
Když se zhruba před sedmi lety objevila díky francouzskému studiu Cryo adventura Atlantis, hráči byli u vytržení. Tvůrci nabídli hráčům dokonalý příběh a perfektní atmosféru umocněnou na tehdejší dobu neuvěřitelným grafickým zpracováním. Cryo bylo na výsluní. Pak se rozpoutal boom adventur, kterými Cryo zásobovalo hráčskou komunitu. Ačkoliv se jednalo o různé adventury, všechny měly jedno společné, velmi podobné technické zpracování (běžely na stejném enginu Omni 3D) a to s sebou postupem času zcela logicky přineslo do těchto her jistou dávku stereotypu. Bohužel žádná z nich už nedosáhla kvalit Atlantisu. Ani druhý díl nedokázal zopakovat úspěch svého předchůdce a většině hráčů spíše než úchvatné grafické zpracování uvízl v hlavě trochu nemastný příběh a hlavně pekelná obtížnost některých puzzlů. S Cryem to šlo z kopce a posledním hřebíčkem do rakve byl poněkud vlažný třetí díl Atlantisu. Cryo ukončilo svou činnost a na zasloužený odpočinek si vzalo své adventury a také svůj notně opotřebený engine Omni 3D. Jenže ne na dlouho. Příležitost za pačesy chytila distributorská společnost The Adventure Company, která nejenže odkoupila práva na původní Cryovské hry, ale také povolala do boje o hráčskou přízeň zpět starého veterána jménem Omni. Ačkoli by se mohlo zdát, že proti zbraním současných moderních 3D enginů nemá tento pamětník pražádnou šanci a na bitevní pole by ho dnes mohl poslat pouze ten největší blázen, The Adventure Company je zcela jiného názoru. Po nedávném čtvrtém Atlantisu je dalším důkazem i adventura Egypt III, nesoucí podtitul Osud Ramsesův. Jak už číslice tři v názvu hry napovídá, jedná se o další díl série, kterou na svět přivedlo již zmíněné zesnulé Cryo. Může tedy ještě tohle nové dítko běžící na dnes již archaickém enginu vůbec uspět? Chtělo by se říci, že šance tady je, protože adventury jsou předně o skvělém příběhu a atmosféře. Ale hezky popořadě, abychom nezapomněli na něco, s čím Egypt III vyráží do bitvy o hráčskou přízeň. Věrná svému názvu, přenáší nás hra o spoustu let zpátky, do Egypta. Egypt to je země, která díky své minulosti nabízí nepřeberné množství záhad a nekonečnou studnu inspirací pro vytvoření skvělého příběhu. Egypt, to je neustálé lákadlo pro nejrůznější dobrodružně založené jedince, ale také pro nikdy nekončící zástupy turistů, jež s otevřenými ústy hledí na všechny ty monumenty. My se ovšem ocitáme v době, kdy slunečním svitem rozpálený písek ještě neznal podrážky turistů. Dostáváme se do doby vlády vynikajícího válečníka a schopného diplomata Ramsese II, syna krále Setiho a královny Tuy, za jehož vlády Egypt vzkvétal. Jenže panovník je už postarší muž a pomalu si uvědomuje, že jeho čas panování se pomalu blíží ke konci. Jedinou naději vidí v bohovi Amun-Re, kterého požádá o další léta života. Ty jsou mu slíbeny pod jednou podmínkou. Tou je faraónův slib, že na bohovu počest nechá v hlavním městě vztyčit ten největší obelisk, který nechá zasvětit Amunovu jménu. Ramses souhlasí a ihned si nechává povolat dvorního architekta Pasera, který jako jediný je schopný celou věc realizovat. Bohužel od počátku je stavba provázena podivnými nehodami a ke vší smůle se objeví i smrtelná zranění. Mezi lidmi kolují nejrůznější řeči o zvláštním prokletí. Problémům neunikne ani samotný Paser, který je zraněn při pádu balvanu. Faraón proto povolává kouzelnici Mayu, dceru kněze Herimena, která má nelehký úkol, musí vyléčit architekta a přijít celé záhadě na kloub. Role kouzelnice se ujímáte vy a vyrážíte za dobrodružstvím. Přestože se příběh pohybuje spíše ve fantaskní rovině (oproti jeho předchůdcům), rozhodně se za něj autoři nemusejí stydět. Není sice nijak propracovaný, ale nechybí mu jistá špetka překvapení a hlavně se mu daří udržovat hráče před obrazovkou. Herní princip se nijak neliší od podobných adventur. Opět na vás čeká putování různými lokacemi, cestování mezi NPC postavami (těch je tady ovšem jen velmi poskrovnu) a sbírání a kombinování získaných předmětů. Naneštěstí se některé předměty opravdu obtížně hledají a hráčům nechvalně známý pixel hunting je nevyhnutelný. Velmi zajímavým zpestřením měla být primární schopnost kouzelnice Mayi, a to kouzlení. Jenže výsledek působí trochu rozpačitě. Během hry sice získáváte nejrůznější magické schopnosti, jenže kouzla se používají stejně jako klasické předměty. Paradoxně jsou pak kouzla nejčastějším místem zákysu, protože se lehce může stát, že na možnost kouzlení prostě zapomenete. Klasikou jsou pak nejrozmanitější logické hádanky. Logických puzzlů a puzzlíků je na rozsah hry poměrně dostatečný počet. Jejich obtížnost se jako obvykle pohybuje v rozmezí "no jasně" až po "a sakra, trochu problém". Vaše mozkové závity potrápí kupříkladu velmi zajímavý mechanismus sloužící k otevření zámku, nebo pro adventury snad už povinné skládání obrazce. Jelikož se Egypt III řadí mezi adventury s přídomkem naučné, naleznete v ní další zajímavé zpestření. Je jím zakomponování encyklopedie. I když samotná encyklopedie není nijak rozsáhlá, přesto nabízí slušnou řádku historických zajímavostí, mýtů a legend. Těm kteří se chtějí při hraní her i trochu vzdělat, mohu jen doporučit. Na závěr jsem si nechal technickou stránku hry. Ano, jak už bylo na začátku článku naznačeno, vývojáři se drží tradice adventur od Crya jak to jen lze. Proto se není čemu divit, že i Egypt s číslicí tři běží na enginu, kterým kdysi prorazil Atlantis s číslicí jedna. Ano, Omni 3D není mrtvý, Omni 3D je zpátky. Ne že by tento engine měl nějakým způsobem vykouzlit na vaši tváři úšklebek, to určitě ne, protože grafika je obstojná, ale jedno je prostě nevyvratitelný fakt, tenhle engine je už zkrátka minulostí. Pokud nemáte představu, jak taková first-person adventura běžící na Omni enginu vypadá, stačí si zajít do nejbližší prodejny s hrami a v oddělení zlevněných her na vás bude určitě nějaká ta adventura od někdejších Cryo ďábelsky pokukovat. Ale pro upřesnění jde o systém, kdy lokaci vidíte z pohledu vlastních očí a pohybujete se pouze mezi pevně stanovenými body. V podstatě se nacházíte v jakési zdeformované bublině, kdy je perspektiva imitována deformováním objektů v závislosti na tom, v jakém úhlu pohledu se zrovna nacházíte. Vše je předrenderované, takže velikost dat je pak zbytečně velká. K dalším obvyklým neduhům patří minimum animací, takže vše vypadá nepřirozeně bez života. Sem tam uvidíte ve větru se pohybující palmu, případně trochu živějšího osla, ale tohle je hodně málo. Plusem vývojářů je pak alespoň to, že engine vyleštili do vysokého lesku, takže jistého oku lahodícímu zlepšení se přeci jen třetí díl Egyptu dočkal. Pozadí jsou o něco ostřejší a ani postavy nevypadají nejhůř. Je vidět, že ze zastaralého enginu se ještě něco vymáčknout dalo, ale zřejmě to vypadá, že se to blíži jeho technologickému stropu. To audio stránka se rozhodně za nic stydět nemusí. Do uší vám zní poměrně líbivé melodie, i když nehrají po celou dobu vašeho putování. Dalším plusem je, že lokace jsou velmi pestré na nejrůznější zvuky. Neherní animace vypadají celkem obstojně, ale jako celovečerní film bych je shlédnout zřejmě nechtěl. Konečný verdikt bude asi rozporuplný jako celá hra. Příznivce adventur od Crya určitě potěší, stejně jako milovníky jednodušších adventur, kteří jsou přeci jenom v převaze. Naopak stálým hráčům adventur toho hra moc nabídnout nemůže. Egypt III nijak výrazně nezklamal, ale ani nepotěšil, i když oproti svým předchůdcům má co do kvality navrch. Bohužel je u nás hra k dostání pouze v původním znění, což ji nepřímo posílá do brzkých zlevněných edicí, kde pomalu, ale jistě upadne do zapomnění.

Detaily

Platforma: PC
Doporučená konfigurace: Pentium III 600 MHz, 64 MB RAM, 32 MB graf. karta

Chcete vidět další Recenze platformy PC? Přejděte na stránku PC Recenze.