Star Wars Galaxies: The Total Experience - recenze

Autor: Michael Davidík | 26.09.2005
Žánr:  PC  | Recenze  | RPG
Multiplayer: NE
Star Wars Galaxies je jedna z nejznámějších MMORPG poslední doby. Letos v létě Sony vydalo komplet obsahující původní hru plus oba dva doposud vyšlé datadisky.
MMORPG [b]Star Wars Galaxies[/b] (dále jen SWG) již nějaký ten pátek funguje a kouty galaxií v ní obsažených obývá na několik tisíc herních dobrodruhů. Přestože by se mohlo zdát, že této hře už odzvonila hrana, opak je pravdou. Téměř tři roky od vydání totiž autoři [b]Sony Online Entertaiment[/b] vypustili do světa komplet obsahující původní hru [b]Star Wars Galaxies: Empire Divided[/b] a oba doposud vydané datadisky, [b]Jump to Lightspeed[/b] a [b]Rage of the Wookies[/b]. Jde o nabídku velice výhodnou, protože pořízení celého kompletu vás vyjde na necelou tisícovku, a to v porovnání s cenami samostatných datadisků a původní hry činí slevu více než 1500 korun. Vyplatí se ovšem v dnešní době do [b]SWG[/b] investovat peníze i čas a najít si k ní cestu třeba až teď? Na to se pokusíme zodpovědět v naší recenzi. Recenzování her žánru MMORPG je vždy trochu problém. Narozdíl od offline her, které zůstávají neměnné po dobu vaší nepřítomnosti, jsou světy online her zcela perzistentní a na vás nezávislé. Zatímco vy třeba spíte, jste v práci nebo ve škole, hra se dál vyvíjí a posouvá. Ostatní hráči hrají dál a v herním světě se pořád něco děje. Dalším problémem je nikdy neukončený vývoj těchto titulů. Zatímco u offline her vaším konečným hodnocením ohodnotíte celkovou podobu hry, tak u MMORPG se známka vždy vztahuje jen na dobu vaší účasti, protože jak herní systém, tak i nejrůznější obsažené prvky se mohou s každým příchozím patchem upravit a zamíchat s celkovým dojmem dosaženým hraním hry. Pojďme se nyní již podívat na hru samotnou a její klady i zápory v porovnání s konkurencí, kterou je dnešní trh doslova zaplaven. [b]Grafika[/b] Hned ze začátku tedy začneme tím pozitivnějším koncem. Grafická stránky hry je velmi vydařená a to i nyní po již dlouze uplynulé době od vydání.[b]SWG[/b] jsem měl možnost hrát jak době vydání, tak i nyní po uvolnění posledního kompletu a musím říct, že jsem očekával více změn v celkovém grafickém systému. Hra po kosmetické stránce za ty roky neprodělala příliš mnoho změn. Neberte to jako výtku, spíše jako konstatování skutečnosti. Jedné pozitivní změny jsem si ale přeci jen všiml. Modely budov, zdá se, dozněly drobných vylepšení v detailech a estetickém vybavení interiérů. V dřívějších dobách se hráči naskýtal pocit, že se nachází někde ve filmovém studiu, a vše kolem něj jsou pouhé kulisy. Nyní z budov a domečků dýchá příjemná atmosféra a je v nich mnohem komfortnější bydlení. Co se modelů herních postav týče, jsou stále na velmi dobré úrovni. Grafika je spíše fotorealističtějšího rázu, přirovnal bych ji například k [b]LineAge 2[/b]. Nenajdete zde žádné přebarvené funky lokace jako třeba ve [b]World of Warcraftu[/b] nebo v postarším [b]Ragnaroku online[/b]. Je skromná na barevné kreace ale přitom není strohá. Troufám si říct, že jde o velmi vkusnou kombinaci, která výborně podbarvuje celkovou atmosféru a připomíná dojmy z filmové série. Tvorba charakterů je vybavena výborným systémem, díky němuž je téměř nemožné potkat ve hře dva totožné hráče, k čemuž se ale dostaneme později. V celé galaxii je roztroušeno mnoho obyvatelných planet, které můžete prozkoumávat, spousta unikátních míst, kde můžete zažít nejedno dobrodružství a které jsou téměř k neporovnání odlišné mezi sebou navzájem. Rozhodně se nemusíte obávat toho, že byste při přeletu z jedné planety na druhou nezaznamenali kompletní změnu podnebí, přírodní fauny a flory a okolní architektury, kterou tu zanechaly původní civilizace. Prozkoumáváním jednotlivých světů můžete strávit hodiny a přitom se jen kochat okolním prostředím. S tím je ale spojena jedna z největších výtek celému hernímu systému [b]SWG[/b]. Přijde mi, že herní planety jsou přílišně roztahané a zbytečně strávíte spoustu času bezcílným pobíháním po téměř pustých pláních bez potkání jediné živé duše. [b]Zvukové kulisy[/b] Hodnocení zvuku je pro mne vždy nejoblíbenější části celé práce. Musím se přiznat, že v žánru MMORPG jsem doposud nenarazil na hru, která by mi svým zvukovým doprovodem či efekty nějakým způsobem vadila. A ani [b]SWG[/b] není výjimkou. Není co bych ozvučení této hry mohl vytknout, ba naopak. Zvuky jsou z dílen společnosti LucasArts velmi vydařené a o hudební doprovod se postaral původní autor hudby k filmové sérii. [b]Role playing[/b] Role playing je jeden z nejdůležitějších aspektů MMORPG. Ostatně je obsažen přímo v názvu žánru – Massively Multiplayer Online [b]Role Playing[/b] Games. Mohlo by se tedy zdát, že RP je samozřejmostí a není třeba se mu nějak více věnovat. Bohužel je to opravdu jen zdání a to mnohdy klame. Ve většině online her se setkáváme s problémem spočívajícím v konfrontaci zarytých Rpčkářů a takzvané komerční vlny hráčů, těch kteří svůj zájem o RP zatím nenašli nebo ho jednoduše nemají. Tito herní nadšenci se rádi shromažďují na společných serverech, aby tím dosáhli zvýšení RP atmosféry. Co to vlastně je ten Role playing? Je to jednoduché. Role playing spočívá v tom, že se ve hře vžijete do svého charakteru a zcela s ním splynete. Tudíž veškeré vaše výroky ve hře musí odpovídat dějovým reáliím a musí působit věrohodně, jakoby to řekla sama postava v dané situaci, ne vy jako hráč. Je to vlastně jakási odnož herectví. Ne každého to tedy musí bavit a je jasné, že ne všichni v tomto herním projevu najdou zalíbení. Proto se ve většině online her setkáme se speciálními servery, které nesou označení RP. I na nich se však často nachází borci, kteří svým chováním kazí herní požitek ostatním. V [b]SWG[/b] je to řešeno trochu neobvyklým způsobem. Nenajdete zde servery věnované speciálně RP komunitě, ale zato se ve hře můžete díky propracovanému systému komunikace a chatu připojit do mnoha nejrůznějších RP kanálů, kde si svoje choutky po pořádném Role Playingu můžete ukojit do sytosti. [b]Hratelnost[/b] Postupně se dostáváme k Alfě a Omeze celého toho humbuku kolem počítačových her. K zábavě a hratelnosti, kvůli kterým to vše začalo. Dalo by se předpokládat, že při tvorbě her se vývojáři budou zaměřovat především na ni a až následně jim půjde o dokonalou grafiku či perfektní propagaci. Mnohdy je ale opak pravdou, což nese za důsledek naprosté komerční masírování titulu, který se ale svou herní kvalitou nedostává starým legendám ani po kotníky. Jak je na tom v tomto ohledu [b]SWG[/b]? Tak předně [b]SWG[/b] oplývají neskutečným potenciálem, který se nedostává žádné jiné hře tolik, co právě Galaxies. Hlavní problém je ovšem v tom, že není ani z daleka využitý. V době vydání původní hry na tom byla Galaxie docela tragicky. Naprostá zabugovanost způsobila téměř fatální kolaps herního systému, ze kterého by se hra už nikdy nemusela vzpamatovat. Naštěstí se tak nestalo a vývojářům ze SoE se povedlo zažehnat to nejhorší. Po vypuštění několika prvních větších patchových oprav se systém vybalancoval a nyní po dvou datadiscích je jedním z nejlepších, co můžete na trhu sehnat. Stále však není potenciál hry využit naplno, což je škoda, ale zároveň to hře propůjčuje šanci přinést ještě něco nového. Hra ovšem i nyní obsahuje několik zásadních nedostatků, které jí dramaticky ubírají na kráse. Pojďme si je nyní trochu přiblížit. Prvním a zároveň největším nedostatkem je současný systém rytířů Jedi. Sice se plánuje spousta změn, ale v nastalé době právě tento prvek obsahuje nejvíce neduhů. Celý jediský sytém hru degradoval na obří grindovací kolotoč, ve kterém se všichni ti, kdo po ovládnutí Síly prahnou, musí topit neskutečně dlouho a nechat na tom velké úsilí. Nechci tím říct, že by bylo dobré, aby ve městech pobíhalo 30 rytířů Jedi na 100 obyvatel. To v žádném případě! Problém je ale úzce spjat s jedním ze základních pravidel SWG. Na každém herním serveru (galaxii) můžete mít pouze jednu herní postavu. Tento nepochopitelný defekt jsem nebyl schopný pochopit dodnes a zejména kvůli němu jsem nebyl ochotný obětovat vše jednomu charakteru čistě zaměřenému na Sílu a ještě k tomu poměrně dost nevybalancovanému. Hráč tedy přichází o možnost si promíchat svůj styl hraní a zároveň zůstat se svými přáteli a spoluguildovníky. Možná to někomu nepřijde zas až tak zásadní, ale každou recenzi se snažím psát upřímně a čistě ze svého pohledu a nikomu svůj názor nevnucuji. Druhým, pro mě neméně závažným nedostatkem je systém charakterů založený na skillování, který v teoretické představě působí vynikajícím dojmem, v praxi však dle mého názoru ruinuje celou hru. Jak už jsem předeslal na začátku, ano, máte obrovskou volnost ve tvorbě svého charakteru a v přidělování sil a dovedností, kterými má vládnout, což vám poskytuje maximální možnou spokojenost s tvorbou své postavy k obrazu svému. Vím že se vám to nemusí jevit jako zápor, ale postupně se k tomu dostaneme. Svému prvnímu avatarovi jsem do vínku vnuknul čistě vyráběcí schopnosti. Dotáhl jsem ho na hodnosti Master Tailor, Master Weaponsmith a Master Armorcrafter. Každý, kdo s [b]SWG[/b] má s craftěním alespoň malé zkušenosti, ví, kolik jsem toho musel na své cestě k těmto hodnostem vyrobit. Kolik kusů výrobku vzešlo z mých rukou, ale ta smutná věc na tom je, že jsem to celé stihl dřív, než mi uplynula zkušební verze třiceti dnů dodávaných společně se hrou v krabicovém balení. To je nejspíše jeden z hlavních důvodů, proč jsem u [b]SWG[/b] nezůstal. Netrvalo mi ani 30 dní, abych si vymaxoval svůj charakter. Jistě, dá se namítnout, že jsem mohl zkusit nový charakter s jinými atributy a jinou profesní základnou, ale já už neviděl důvod proč se k [b]SWG[/b] vracet. Prostě pro mě ta hra ztratila cennou atmosféru, která mě u ní po ten měsíc držela. A nemyslete si, že jsem u hraní trávil přes 10 hodin denně. Vše jsem vytáhl při obyčejném hraní 5-7 hodin denně. Samozřejmě ale musím podotknout, že celý ten měsíc jsem se [b]SWG[/b] královsky bavil a užíval jsem si svět Hvězdných válek na plný plyn. [b] Konečný verdikt[/b] SWG každopádně prošli dlouhým vývojem od svého prvního uvedení na herní trh. Velká spousta nedostaků byla za tu dobu odstraněna, avšak spousta jich přetrvala a dostavily se i nějaké nové. Vypadá to, jakoby vývojáři naslouchali svým hráčům mnohem více, než na začátku, což je jedině dobře, a pro SoE to musí být skvělá zkušenost, kterou mohou uplatnit v budoucích projektech. Oba datadisky spolu s obrovským potenciálem, který je prozatím bohužel nevyužitý naplno a obávám se že nikdy nebude, má SWG jistou šanci stát se dokonalou hrou, po které denně touží tisíce hráčů. Mezi její klady zcela určitě patří obrovská komplexnost a neuvěřitelná detailnost všech věcí v ní obsazených. Grafika je i nyní na velmi dobré úrovni a zvuk je ve vynikající formě, jako u málo které hry. Proti ovšem hovoří v určitých případech přílišná jednoduchost a mnoho hluchých míst rozesetých všude možně po světech. Doufejme, že se vývojářům v nadcházejícím datadisku a několika dalších patchů podaří hru konečně dostat tam, kam celou dobu patří, na vrchol herního nebe.

Detaily

Distributor: 2
Platforma: PC
Multiplayer: NE
Doporučená konfigurace: P3 1 GHz/AMD 1 GHz, 512 MB RAM. 32MB 3D T&L, Internet
Hratelnost:
65%
Grafika:
90%
Zvuk:
100%
Výsledný dojem:
0%
Celkové hodnocení:
85%

Chcete vidět další Recenze platformy PC? Přejděte na stránku PC Recenze.