Stalker: Shadow of Chernobyl - recenze

Autor: Jakub Lojda | 07.05.2007
Žánr:  PC  | Recenze  | Akční
Multiplayer: NE
Stalker: Shadow of Chernobyl. Hra, na kterou již mnoho let čekali hráči z celého světa. Je konečně tady.
Je chladné ráno. Vy jste státe naživu. Nějaký muž v omšelém kabátě a zbraní přes rameno vás našel a zachránil. Odnesl vás do místnosti, kde si vás prohlíží další postava. Je to obchodník. Prohlíží si vaše PDA, kde je něco napsáno. Zabij Střelce. Vaše ruka se rychle vymrští po PDAčku a vy upadáte znovu do komatu. Probouzíte se. Zjistíte si pár informací a zase vyrážíte do zóny za bohatstvím a tajemstvím, které vám okolí vybuchlé černobylské jaderné továrny skrývá. Po okolí se prochází mnoho dalších lidí, kteří se nazývají stalkeři. Doslova dychtí po penězích a bohatství. Ale jen málo z nich se dostane až do samotného srdce zóny. Tam kde se může splnit jejich přání…. [b]Život v zóně[/b] Zóna je oblast, která byla zasažena silnou radiací po výbuchu Černobylské elektrárny. Celá oblast se dělí do několika dalších částí. V zóně stále plyne čas, dočkáte se tak střídání dne a noci i různého počasí. V jednu chvíli svítí slunce a za několik málo minut se přes oblohu přetáhnou tmavá oblaka a začne bouřka. Všimnul jsem si, že když vlezete k obchodníkovi do jeho podzemního úkrytu a počkáte pár minut, čas venku bude plynout mnohem rychleji. Takže pokud se v noci bojíte procházet po zóně, stačí zajít k již zmíněným obchodníkům. U obchodníka můžete nakoupit různé vybavení, léky, prášky proti radiaci, obvazy, jídlo, výzbroj a výstroj a hlavně potřebnou munici, která z komor zásobníků mizí velice rychle. Dále obchodníkům můžete nabízet artefakty vytvářející se v blízkém okolí anomálií. Každý artefakt má svou vlastní cenu a specifické vlastnosti. Všechny artefakty můžete použít tím, že si je vložíte takzvaně do opasku. Některé vám přidávají mnohem víc života, ubírají radiaci, zvyšují odolnost proti kulkám a poškrábání od zvířat, odolnost proti elektrickým výbojům a ohni - je toho prostě mnoho. Artefaktů můžete použít celkem pět, ale pečlivě si rozmyslete, jaké. Některé totiž zvyšují radiaci a pokud to přeženete a nebudete mít na sobě dostatečně odolný oblek chránící vás před radiací, za pár minut se vaše tělo bude někde válet a skončíte jako potrava pro masožravou zvěř. Před silnou radiací vás mohou zachránit prášky nebo klasické ruské pití s názvem Vodka. Pokud nechcete zemřít hlady, musíte s sebou nosit jídlo, ať už to jsou salámy, konzervy nebo pečivo jako např. chleba. Bohužel vývojáři vypustili spánek. A to je docela škoda. Hra mohla být zajímavější, pokud byste si museli najít vhodné místo pro spánek a doufat, že vás někdo nebo něco nenajde. Vaší další nevýhodou, a to namítám vůči vývojářům hry, je to, že ostatní stalkeři ve hře se mohou posadit v noci okolo ohně a zazpívat si písně. Vy můžete jen nad nimi stát a poslouchat. Ale sednout si nemůžete. A takovýchto nedostatků je víc. Jsou to sice malé věci, které hru nijak neovlivňují, ale kdyby zde byly, tak by hra byla o něco reálnější a zábavnější. Někteří stalkeři s sebou nosí kytaru a hrají na ní. Kytaru jsem sice našel, ale zabrnkat jsem na ni nemohl. Bohužel přísloví sliby - chyby stále platí. Toto přísloví platí i na dopravní prostředky, které ve hře měly být, ale nakonec narazíte jen na hromady vraků. Takže se budete muset spolehnout jen svoje vlastní nohy. Vývojáři ovšem slibují, že to, co se jim nepovedlo dostat do prvního dílu, dají do druhého. No, necháme se překvapit, jak to dopadne. [b]Questy[/b] Hlavní úkoly vás provázejí příběhem. Skoro každý lze splnit více způsoby. Příklad: jedna z prvních misí, kdy vylezete ze staré kanalizace přímo uprostřed vojenské základny. Podle zadání úkolu byste tam měli vlézt v noci, když je počet vojáků uvnitř základny minimální. Ke všemu ještě máte mapu s vyznačením, kde se asi nacházejí a kolik jich je. Ovšem do noci se mi čekat nechtělo a tak jsem se vydal za bílého dne skrz kanály přímo dovnitř základny. Na povrchu jsem se musel prostřílet přes mnohem větší přesilu, než by byla v noci. Ale splnit quest lze stejně. Jen je o trochu náročnější. V hlavních questech se dozvíte, jaká je vaše minulost a co všechno se stalo v okolí Černobylské jaderné elektrárny. Za plnění vedlejších úkolů budete získávat mezi stalkery a obchodníky lepší pověst a dostávat různé vybavení, zbraně a příslušenství na ně, peníze a výstroj. Bohužel vedlejší questy jsou si dost podobné. Musíte najít a přinést konkrétní druh artefaktů, předmětů či zbraní. Nebo musíte zabít určitou osobu. Hra byla již od začátku vytvářena tak, aby spojovala klasickou FPS akci s prvky RPG. Podobná hra, která takto byla představena, se jmenuje Boiling Point. Stalker je této hře hodně podobný. Ale jedinými RPG prvky jsou, jak jsem již naznačil, výměna obleků, potřeba se najíst a úprava zbraní. Dalším význačným prvkem, patřícím k RPG žánrům, je inventář. Bohužel tento inventář má pár drobných nedostatků. Po jeho zaplnění se ostatní věci budou řadit níže pod obrazovku. Posuvníkem se k nim bez problému dostanete. A tady začíná kámen úrazu. Při vybírání munice poklepáním myši se přesune jeden balík a inventář vyjede opět nahoru. A vy musíte sjet zpátky dolů. Při větším množství tento nedodělek velice zdržuje a otravuje. [b]Obsah vašeho batohu[/b] Postava unese padesát kilogramů, takže nemůžete mít všechno, co najdete, s sebou. Když překročíte hranici 50 kilogramů váhy, chůze se rapidně zpomalí. Po překročení hodnoty 60 kilogramů se postava už vůbec nepohne z místa. Nepomohou vám ani energy drinky nebo jídlo, které potřebujete. Velice dobrou a užitečnou věcí ve vašem batohu, kterou si jako hráč nosíte s sebou, je PDAčko. PDA ukazuje jednotlivé zadané, splněné a nebo rozehrané questy, Mapou lze libovolně manévrovat. Dále zaznamenává všechny dialogy s jakoukoliv NPC postavou. Ukazuje vám, kam přesně máte nasměrovat svoji postavu a dojít tak na určené místo k cíli. V základu dále máte takzvaný bioscanner pracující na principu radaru. Zobrazuje vám ostatní postavy do přibližné vzdálenosti sta metrů. Různě barevné kroužky vám prozradí, zda jde o přítele nebo nepřítele. Zachycení postavy na radaru je oznámeno hlasitým pípnutím. Dalším nepostradatelným vybavením do zóny je dalekohled, který vám pomůže (jak jistě víte) s pozorováním okolí na větší vzdálenost. A proti anomáliím a dalším jevům máte v batohu přibaleno nekonečné množství matic (známe z knihy Piknik u cesty od bratří Strugackých nebo filmu Stalker, který byl režírován Andrejem Tarkovským již před pár lety). Po vhození matice se vám zobrazí přesné umístění anomálie. Můžete se jí vyhnout. Některé anomálie lze rozpoznat pouhým okem. Poznáte je podle víření prachu, vlnění vzduchu, elektrostatických výbojů a nebo malých ohníčků. Anomáliím je dobré se vyhýbat, protože když do nich vlezete, dokáží vás zabít. [b]Arzenál[/b] Pokud se máte bránit a ubránit před všemožnými obyvateli zóny okolo Černobylu, potřebujete nějakou výzbroj. Začínáte, jak jinak, s pistolí a nožem, které dostanete do ruky hned na počátku hry. K ostatním zbraním se budete dostávat postupem ve hře, čekají na vás: brokovnice, pistole, samopaly, raketomety, ostřelovací pušky, granáty (obranné a útočné), granátomety a narazíte dokonce na zbraně, které v současném arzenálu nenajdete. Samopaly můžete jednoduše upravovat. Můžete na přidat puškohled, kolimátor nebo granátomet. Pro jednotlivé zbraně lze použít rozličný druh nábojů, kterých budete mít docela nedostatek. Doporučuji proto zvážit každý výstřel. V obchodě mnoho munice neseženete, budete se muset spolehnout sami na sebe a sbírat si munici do zásoby. Výstroj - celkově důležitá část. Po celou hru budete získávat nebo dostávat ochranné oblečení. Na začátku si budete muset vystačit s koženou bundou, která vám zajistí základní ochranu. Do dalších částí zóny už ale budete potřebovat lepší výstroj. Oblečení se liší jak svým vzhledem tak vlastnostmi. Do vysoce radioaktivních oblastí zóny musíte nosit protiradiační oblek s helmou a chránit se tak před nebezpečnými radioaktivními látkami a žíravinami. [b]Postavy, stalkeři a NPC[/b] Jedna z hlavních postav, která vám bude dávat úkoly (questy), je obchodník. Má pro vás jednoduché mise jako přines mi tohle, tento artefakt a tak dále. Dále pro vás má mise, které pohybují příběhem. Za splněné questy od něj dostanete různé vybavení a peníze. Další důležitou postavou jsou stalkeři. Ze začátku jsou všichni vůči vám neutrální. Pokud některému stalkerovi pomůžete, stane se z něj váš přítel. Například najdete umírajícího stalkera a dáte mu lékárničku. Nebo ho zachráníte před bandity. Můžete se tak dostat k některým užitečným věcem. Všem stalkerům, kteří vás nechtějí zabít, můžete prodat nepotřebné věci. Pokud jiná postava hry má dost peněz, hned je od vás odkoupí, ať je to cokoliv, třeba artefakt, který se od něj kousek povaluje. Tady jsem tak nějak zjistil, že ostatní stalkeři neprohledávají mrtvoly a nesbírají artefakty, aby je následovně mohli prodat obchodníkovi. Mrtvoly s vybavením zde budou ležet a nic z nich nezmizí. Jen občas je nějaká zvěř může najít, odtáhnou a sežrat. Párkrát jsem zažil zmutované zvíře připomínající prase. Ulovilo svou kořist a odtáhlo si ji kousek od cesty. Při žraní omylem vlezlo do anomálie, která ho i s kořistí roztrhala na cucky. [b]Jak je to se slibovanou inteligencí?[/b] Umělá inteligence není na špatné úrovni. Ze začátku mě mile překvapila. Banditi se kryli za troskami a stromy a snažili se mě oběhnout a zezadu zabít. Když obcházeli budovu a dostali se pod olověnou spršku kulek, stáhli se zpět a šli po jiné cestě. S obyvateli žijícími poblíž Černobylu je to trochu jinak. Nemají palné zbraně a tak na vás rychle útočí a za pomoci ostrých zubů a drápů se vás snaží dostat na kolena. Třeba takový ,,Vysavač krve,, vás nečekaně překvapí. Dokáže se zneviditelnit jako predátor a tím se dostat až k vám. S nim jsem zažil nejhororovější scény hry. Když je neviditelný, jsou vidět jen jeho zářící oči. A když se k vám začne pomalu ze tmy přibližovat… opravdu, tyhle scény si budete dlouho pamatovat. [b]Nejeden konec[/b] Závěr hry můžete podle oficiálních zdrojů zakončit několika, přesněji řečeno sedmi alternativními konci. Každý konec je znázorněn jiným videem, odehrávajícím se převážně uprostřed Černobylské jaderné elektrárny, přímo ve čtvrtém reaktoru. Víc vám prozrazovat nebudu. Jen se ještě vrátím k sedmi koncům. Každý z nich je docela překvapující. A jen jeden z nich končí šťastně pro hlavní postavu. Ostatní končí spíš tragicky, ale jsou zajímavé. Zkrátka, tajemství zóny je ještě tajemnější, než by se na první pohled mohlo zdát. Takže pokud budete chtít odhalit všechny konce, musíte hru hrát několikrát a tak odhalíte všech sedm zakončení. Jaký konec dosáhnete, to záleží na vašich rozhodnutích a možnostech. [b]Slušivý kabátek[/b] Jedna z hlavních věcí, co dělá hru tak skvělou, je bezesporu grafika. Vše je velice dobře zpracováno do detailů. Jak exteriéry tak interiéry budov a podzemních komplexů, kterých je v zóně poměrně dost. Všechny vypadají úchvatně. Hra se světlem a stínem je vynikající. Každá budova, barák, podzemní laboratoř a chatrč uprostřed lesa by měly být originálem a ve hře by se neměly vyskytovat dvakrát. Zde je vidět, jak si vývojáři na Ukrajině vyhráli. Mnoho budov by mělo být věrnou kopií skutečného originálu. Venku se cítíte svobodně, zato uvnitř podzemních chodeb vládne skličující hororová atmosféra. Bohužel, pokud budete hru chtít rozběhat na úplné detaily, budete potřebovat celkem nadupanou mašinu. Ale proti ostatním tato hra běží dobře i na pomalejších mašinách.

Detaily

Distributor: 2
Platforma: PC
Multiplayer: NE
Doporučená konfigurace: Pentium IV 1,8 GHz, Windows XP, 512 MB RAM, 3D graf. karta 128 MB, HDD 4 GB
Hratelnost:
85%
Grafika:
90%
Zvuk:
85%
Výsledný dojem:
0%
Celkové hodnocení:
88%

Chcete vidět další Recenze platformy PC? Přejděte na stránku PC Recenze.