Spore - novinky

Autor: Ondřej Suchý | 27.03.2006
Žánr:  PC  | Novinky  | RPG
Homepage: www.spore.ea.com
Will Wright se pustil do dalšího velkolepě pojatého projektu. Bude Spore lepší než The Sims?
Jestli si někdo v herním světě může dovolit experimentovat, je to Will Wright, autor The Sims. [b]Spore[/b] je projekt šílený, neuvěřitelně rozsáhlý, komplexní a ambiciózní. Od mikroorganismů k hvězdným válkám: je to vůbec možné? Dokáže nám Maxis vytřít zrak? Spore začne svůj popis vývoje živých organismů skutečně od píky. Na počátku budou mít hráči k dispozici pouze jednoduchý mikroorganismus. Zpočátku bude hlavním cílem co nejrychleji se vyvinout v něco silnějšího a životaschopnějšího. To znamená prohánění se bahnitým prostředím, sháněním libovolné poživatelné potravy a vyhýbání se životním formám, které již vyvinuly obranné, či dokonce predátorské útočné mechanismy. Když se potravy nasbírá dost, položí za sebe stvoření vejce, čímž se symbolizuje možnost skokové evoluce. Kliknutí na vejce pak hráče přenese do vývojové obrazovky. Tam je k vidění 3D model životní formy a je na hráči, do jakých vylepšení investuje získané evoluční body. V případě začátků lze třeba přidat na hlavu stvoření bodavý osten a obrátit poměr sil s dřívějšími agresory, nebo přidat na tělo bičík pro rychlejší pohyb. Will Wright při prezentaci na E3 následně skočil zhruba o deset generací dopředu. Z mikroorganismu se stal ještěrovitý vodní tvor, který se proháněl oceánem. Evoluční možnosti jsou zde bohatší - pravěkému stvoření lze upravit tělo na protáhlé a úzké, či naopak mohutné a široké, samozřejmostí jsou menší změny ploutví nebo šupin. Změny prováděné s citem mohou vést k překvapivým důsledkům: Will vytvořil postupně tři výstupky, ty se proměnily v končetiny a postava kráčející po dně se brzy propracovala z oceánů na souš a ukázal se další významný krok: nalezení partnera a jeho vábení. V té chvíli se prezentace přesunula od fyzického vývoje a přežití ve světě k vývoji mentálnímu. Tvorové s větším mozkem brzy začnou vytvářet primitivní společenství a učit se základům soužití. Hráč částečně plní i roli boha - v ukázce na E3 třeba třínozí ještěrové dostali oheň, který nadšeně prozkoumali, načež kolem něj začali tančit a opékat si maso. V této fázi je Spore hra kmenů, kdy hráč citlivě vylepšuje technologickou úroveň, budují se základy náboženství a válčí se s podobně se rozvíjejícími civilizacemi jiných tvorů. Po dalším výraznějším skoku ve vývoji se společnost soustředí okolo města. Ta jsou zobrazena spíše jen schematicky, ne jako velké shluky budov. Hráč situaci ovlivňuje stavbou různých zařízení mimo ně, jaké konkrétní účely budou mít ale už jasně odhaleno nebylo. Každopádně je mimořádně zajímavé, že budou volně upravovatelné a hráči si je tak nastaví snadno do podoby nejlépe odpovídající potřebám a žádanému stylu svého národa. Cílem dané fáze je sjednotit planetu a získat vůdčí roli, ať už to národ dokáže diplomacií, bojem či ekonomicky. V tu chvíli se pohled na celou věc ještě výrazněji oddálí a hráči se začnou zajímat nejen o vlastní planetu, ale i o vesmír. Významným krokem je nákup létajícího talíře. UFO je v podstatě sídlem hráče, z něj si prohlíží rozvoj civilizace a sem tam může někoho unést a použít ho jako testovací "holubici" při objevování obyvatelných planet. Časem se budeme starat o terraforming vhodných planet (a to může znamenat třeba i zavodnění - Will ukázal, že může existovat civilizace, které dobývá planety a staví na nich velká bublinová města, kde kupole jsou naplněné vodou). Ani zde se Spore nezastaví a hra pokračuje: navazování kontaktu s cizími civilizacemi ve vesmíru, dobývání galaxie a ohromné války v prostředí celého vesmíru. Zní to šíleně - ale jestli někdo má na to hru s tak neuvěřitelnými možnostmi, variabilitou a velkorysým návrhem dotáhnout do konce, asi to je právě Wright. Peter Molyneux se svým Black & White může jen tiše závidět - nebo si klepat na čelo, protože Spore šílené opravdu je. Závěrem ještě jeden významný aspekt. Spore bude v jistém smyslu online hra: všechny hráči vytvořené národy, stvoření, domy, technické výdobytky či vizuální styly, se budou uploadovat do databáze a následně zabydlovat světy ostatních hráčů, takže ti se potkají s predátory či pacifistickými civilizacemi ostatních - ať už v počátcích v rámci jedné planety, či následně formou mezihvězdného kontaktu. Informace o Spore zní čím dál tím více fantasticky, neuskutečnitelně, šíleně - a přitom atraktivně. Ať už vypadá tenhle projekt jakkoliv, rozhodně je to hra, o kterou stojí za to se zajímat a pečlivě sledovat její vývoj. Datum vydání je naplánováno na březen 2006.

Detaily

Distributor: 5
Platforma: PC

Chcete vidět další Novinky platformy PC? Přejděte na stránku PC Novinky.