Metal Gear Solid 4: Guns of Patriots - preview

Autor: Jakub Vitásek | 27.12.2007
Žánr:  PS3  | Preview  | Simulátory
Vzor agenta 007. Jedl hady, dělal všechno proto, aby přežil a splnil svůj úkol. Prošel se přes Aljašku, seskočil z New Yorkského mostu a z dvoukilometrové výšky nad džunglí. Jak si poradí tentokrát?
Solid Snake je mistr plížení, tichého zabíjení a v neposlední řadě maskování. Stejně tak i jeho tvůrce, Hideo Kojima se také rád tváří jako že nic, i když jsou okolnosti úplně jiné. Když oznámil, že třetí pokračování Metal Gear Solid bude poslední, hráčská komunita si prožila velký šok. Naštěstí si to Hideo, díky Konami, která mu nabídla jeho vlastní studio Kojima Productions, rozmyslel a začal pracovat na novém, tentokrát prý už opravdu finálním, čtvrtém dílu. Zdali je to zase stejné tvrzení jako minule, to nikdo kromě Hidea vědět nemůže. Hlavní hrdina kvůli látce jménem „Foxdie" strašlivě zestárnul a nejen to – virus ho narozdíl od Liquid Snakea připravuje o život pomalu, díky jeho speciálnímu obleku je však pořád stejně mrštný, jako býval dříve. V trailerech můžeme zahlédnout moment, kdy si Snake píchne zvláštní injekci, nejspíše kvůli zmiňovanému viru. Snake má před sebou posledních šest měsíců života, ve kterých musí stihnout hodně věcí. Mezi nimi je i památka na Big Bosse a na jeho minulost.

Big Bossova famílie


Big Boss byl po úspěšném splnění mise v Rusku pasován na nejlepšího vojáka v USA – tím si vysloužil pseudonym Big Boss. Poté byl však těžce zraněn a upadl do kómatu. Vláda se jala sprostě klonovat jeho geny jak rychle to půjde s úmyslem vytvořit další supervojáky. Tři pokusy se povedly: z nich vzešel Liquid Snake, Solidus Snake a Solid Snake – trio genetických synů Big Bosse. Solid Snake si mezitím uvědomuje děsivou situaci a vydává se hledat Big Bosse. O tom vlastně vyprávějí hned první dva díly. V Zanzibaru Big Boss umírá a s ním i vydávání hry na MSX 2, vše se přesouvá na tehdejší next-gen PSone.

Po šarvátce otce se synem vstupují na dějiště sourozenci – Liquid Snake, jenž hrozí vypuštěním jaderných raket, což musí zastavit zase jen Solid Snake. Časové prodlevy mezi vydanými díly byly celkem velké: další díl vyšel až na PS2. V něm u
ž Solid Snake ví o Big Bossovi a dozvídá se o tajemné skupině Patrioti. Na konci hry Snake potkává Raidena a s jeho pomocí získává disk, na němž jsou jména členů Patriots, všichni už jsou ale mrtví.

Třetí pokračování bylo zasazeno do éry Studené války v Rusku, kde se Snake živil různorodými potravinami jako třeba hady, krokodýli, ptáčky, ale také ovocem. Tento titul můžeme označit jako nejvíce realistický – nemoce pronikaly skrze tělem a napadaly důležité orgány. Daly se léčit, ale velmi obtížně si seženete protijed na hadí kousnutí uprostřed východoevropské džungle. Chování nepřátel bylo zatím nejrevolučnější v celé sérii.


Čtvrté pokračování se odehraje po celém světě, oficiálně byla oznámena východní Evropa a lokace poblíž Brazílie. Začalo něco mnohem horšího nežli Třetí světová válka – militaristické společnosti testují vyrobené zbraně a vytrénované vojáky na bojovém poli. Lidé chrání svou rodinu, bojí se o svůj vlastní život a žijí v neustálem stresu a panice. Je na vás, na kterou stranou se dáte.

Film, nebo hra?

Z minulých dílů všichni víme, že si Kojima potrpí na videosekvencích. Sekvencí nebude tolik jako ve trojce, což je možná chyba: emočně založená hráčská sorta musí nespočet videí oželet. Videa jsou renderovány v reálném čase přímo enginem, takže se rovněž můžeme těšit na dlouhé a interaktivní klipy, v nichž se budeme moci přepínat mezi postavami a sledovat rozhovor z cizích očí. Ve hře se setkáme s mnoha známými postavami, jako je třeba Otacon, Meryl, Naomi, Campbell, Raiden a Vamp.


Audiovizuální zpracování je díky next-gen technologii PlayStation 3 velmi dobře propracované, na screenshotech vidíme vysoce realistické stíny, prach, vrásky v obličeji či stopy po kulkách ve zdech. Designéři hry rozhodně neplánují udělat čistě křišťálový obraz – naopak hledají způsoby, jak dosáhnout špinavosti podobné té z Hollywoodských klasik. Hra bude také podporovat plné HD rozlišení 1080p, a mimo to vývojáři slibují malé detaily, jichž si všimne jen hráč pozorný a vnímavý. Na Blu-Ray disku zabere MGS4 díky samostatnému enginu a zvuku s přehledem 20 GB, což je taky standartní kapacita jednovrstvého BD.

Namluvení hlavní postavy má znovu na svědomí David Hayter, jehož hlas je pro Snakea jako stvořený. Za zmínku stojí také pad Sixaxis, na kterém vývojáře mrzí absence vibrací, avšak na druhou stranu příchod pohybových senzorů je rozhodně potěšíl a jeho dispozice plánují pořádně využít.

Pomoc!!! Zeď mě střelila do nohy!

Pokud se Snake postaví ke zdi a chce se skrýt před nepřítelem, jeho hi-tech oblek „Octocamo" na něm automaticky zobrazí kopii toho, o co se opírá: něco jako chameleon. Samozřejmě, půjde manuálně nastavovat kamufláž, jako jsem viděli v trojce, a zbraně půjdou maskovat rovněž. Octocamo neslouží jako neviditelný plášť, napřed je nutné naučit se kombinovat kamufláž s kamufláží. Půjde také měnit design uniformy – to znamená, že můžeme infiltrovat nějakou nepřátelskou frakci tím, že napodobíme jejich uniformu. Arzenál zbraní má být u každé frakce jiný; na řadu by měly přijít raketomety, nebo klasické AK-47. Ve hře najdeme frakce bojující proti vašemu nepříteli, něco jako v Mercenaries. Můžeme se k nim přidat, když zabijeme nějakého protivníka a s jejich pomocí pak projít kousek hry. Budou nám krýt záda, nabízejí plnou kooperaci. Frakce má svoji základny, tedy menší tábory, kam si můžete chodit pro munici či nové zbraně.

Kojima vždy říkal, že nepřikazuje hráči kudy má jít a jak má jít. Má si zvolit svou cestu sám, má improvizovat a chovat se přesně tak, jak by se v určitém momentě choval on. Může si sám zvolit, jakým stylem hrou procházet – jestli bude taktizovat a promýšlet každý sebemenší útok, nebo proběhnout hrou se dvěma kulomety v rukou a úplně všechny bezhlavě postřílet. Neříká, který postup je lepší: každý si vybere, jak právě vzniklou situaci řešit.

Několikrát zmiňovaní nepřátelé mají mnoho podob, jak lidských, tak mechanických, v prvé řadě je však vyzdvyhována biomechanická verze protivníka – mělo by jít o nějakou gigantickou verzi robota. Ale ne zase tak úplně robot: v jeho žilách koluje lidská krev. I humanoidi mají ve hře svůj úděl, ve hře se vyskytují jen v malých skupinách. Zajímavá je jejich AI, která by měla fungovat na psychologické bázi. Když jim třeba střelíme vedle hlavy nebo zabijeme někoho poblíž něj, zpanikaří a snadno vás přehlédne, jestliže jen stojíte a máte zapnuto Octocamo.

Kojima sliby plní


Jestliže je tomu opravdu tak, mělo by jít o zakončení veleúspěšné špíonážní ságy, kde se nám odhalí všechny dosud nepochopené skutečnosti. Velice nadějný příběh, jenž ještě nikdy nezklamal, tímto dílem vrcholí a uzavírá se. Grafické zpracování vypadá úžasně a hratelnost by se díky obleku Octocamo měla vyšplhat až k devítce. Metal Gear Solid 4 vyjde na konci roku, tedy alespoň podle naposled oznámených informací. Kojima umí překvapit, tak už se těšíme, jak to se Snakem dopadne.

Detaily

Platforma: PS3
Doporučená konfigurace: PS3

Chcete vidět další Preview platformy PS3? Přejděte na stránku PS3 Preview.