Hitman: Blood Money - recenze

Autor: Radek Micopulos | 28.06.2006
Žánr:  PS2  | Recenze  | Akční
Holohlavý profesionální zabiják s kódovým označením 47, se skvěle padnoucím oblekem a kufříkem ve své pravici se co nevidět znova objeví na monitorech počítačů. Čím zaujme tentokrát?
Je tomu již téměř půl desetiletí, co do světa počítačových her vstoupil chlapík s čárovým kódem vytetovaným na temeni své holé hlavy. Bezejmenný muž byl znám pouze pod svým kódovým označením 47. Perfektně padnoucí černý oblek, elegantní kravata, chladná hlava, perfektní muška a pohled muže, který nemá co ztratit. Samota bez emocí a jen minimum pronesených slov, tak vypadá život nájemného vraha. A tím tenhle člověk také je. Zabiják, který za peníze vykonává tu nejšpinavější práci (jeho oběti však patří k těm, jež za svůj život stačily na své konto sesbírat nejeden závažný hřích). Když na sklonku roku 2000 vypustili dánští vývojáři z IO Interactive do éteru hru Hitman: Codename 47, právem si vysloužili hráčský obdiv. Hitman přinesl zajímavé oživení trhu v podobě relativně vyváženého mixu střílečky a stealth akce. Dosažený komerční úspěch byl hnacím motorem pro vznik druhého dílu, který se světu představil pod názvem Hitman: Silent Assassin. A znova nášup kladných ohlasů (a díky řadě inovačních nápadů opět zaslouženě). Značka Hitman se stala zárukou kvality, a není proto divu, že cestu na monitory počítačů si našel i díl třetí, tentokrát křtěný jako Hitman: Contracts. Ani tentokráte hra nezklamala, nicméně dojem z nastavované kaše byl přinejmenším oprávněný. I přes nepřítomnost nových prvků hra neztratila nic na své oblibě u široké hráčské veřejnosti. Také proto se řadí chystaný čtvrtý díl Hitman: Blood Money k těm titulům, které se dají zařadit do škatulky netrpělivě očekávaných. Až moc dobře si tvůrci uvědomují, že kráčet ve šlépějích třetí dílu znamená krok, který by nemusel příliš dobře dopadnout a s nímž by mohli tvrdě narazit. Proto má čtvrtý díl působit mnohem více dojmem plnohodnotného pokračování, než se tomu dělo u jeho předchůdce, který kdyby dostal nálepku datadisk, nic moc by namítat nemohl. Hitman: Blood Money slibuje řadu příjemných a osvěžujících novinek, jež by měly celou sérii znova pozvednout o nějaké ty stupínky výše. Nový díl Hitmana by měl v prvé řadě klást větší důraz na příběhovou linii, na rozdíl od Contracts, který byl v tomhle ohledu bohužel pouhým chudým příbuzným. O příběhu toho pravda zatím příliš známo není, avšak zevrubná šablona vypovídá o ději následující. Hlavní postava, kterou samozřejmě zůstává nám známý agent 47, na počátku pocítí, že se blíží pořádné problémy. Jeho kolegové z organizace ICA jsou totiž postupně odstraňováni z povrchu zemského. A že by mohla přijít řada i na něj samotného, není paranoidní představa, ale naopak spíše pouhá otázka času. Vzniklá nesympatická situace mnoho východisek nenabízí, tudíž náš zabiják řadí zpátečku a mění kontinent. Vydává se do Spojených států, protože Evropa pro něj za těchto okolností představuje velké riziko. Jeho kroky směřují do Las Vegas, kde také zřejmě započne cesta msty a odplaty. K největším kladům celé série patří kromě samotného nápadu i značná volnost při plnění všemožných misí. V drtivé většině případů záleželo pouze na samotném hráči, jakým stylem dané úkoly splní. Inklinovala-li jeho mysl k cestě lemované hektolitry lidské krve, mohl vzít do ruky zbraň a kropit a kropit. Pokud se rozhodl, že si nechce příliš ušpinit ruce, mohl jít cestou, jež se vyznačuje tichostí, nenápadností a do určité míry i jistou dávkou elegance. Tento našlápnutý trend, tedy volba mezi tichošlápkem a moderním řezníkem, zůstane zachována i ve čtvrtém dílu. Ovšem zde budou důsledky vašeho chování značně rozlišné. Hra přinese řadu taktických prvků, které by vás měly spíše přimět k práci v rukavičkách, čili plnit mise v co možná největší tichosti a nenápadnosti. Poutat na sebe zbytečnou pozornost se moc vyplácet nebude. Velký důraz má být kladen na zahlazování stop. Bude velmi důležité uklidit těla kamsi do ústraní (kanály a kontejnery patří obecně k vděčným úložištím podobných nákladů a stejně tak dobře mohou posloužit i ve hře), aby se pokud možno minimalizovalo jakékoliv podezření. Dalším novinkou je zosnování zdánlivé nehody. To je jedno z velmi vítaných osvěžení hry. Co více může nájemného zabijáka pohladit na duši než to, že jeho vražedný čin bude vypadat jako shoda nešťastných náhod. Takový pád z balkónu patří ke klasice v oboru. Novým prvkem, jenž má hráče motivovat k čisté diskrétní práci a který úzce souvisí se zahlazování stop, je tzv. Notoriety System, tedy jakýsi ukazatel toho, jak moc jste podezřelí. Nebudete-li šetřit olovem a půjdete na to takříkajíc z gruntu, pak vězte, že vám to v budoucnu bude činit nemalé problémy. Jít vykonávat špinavou prácičku a přitom mít svou podobiznu pod palcovými titulky plácajících cosi o nevídaném krveprolití na předních stránkách novin, je samovolné házení si klacků pod nohy. Inu důsledky vašich činů budou nyní mnohem více zřetelnější a pocítíte je daleko intenzivněji. Už samotný přídomek Blood Money naznačuje, že tentokrát si peněz vykoupených krví užijeme v daleko větší míře než v minulosti. Za odvedenou práci samozřejmě čeká sladká odměna v podobě hutného balíku bankovek a za tu zvláště vyvedenou pak pochopitelně balíček značně hutnější. Kvalita zkrátka zná svou cenu. K tomu co vede k většímu honoráři se řadí například již několikrát zmiňovaná čistá prácička beze svědků. Další motivační prvek, který ocení především ti taktičtěji založení hráči. Peníze tady evidentně nemají hrát pouze podřadnou roli, ale budou mít své vlastní prospěšné využití. Tak například ve vztahu k širokému zbrojnímu arzenálu, jímž se série Hitman vždy vyznačovala, to bude jako vzduch a voda pro člověka. Čím více těch zelených papírků vám bude říkat pane, tím širší možnosti budete mít při nákupu a upgradu zbraní. *reklama* Autoři se chlubí, že právě úprava zbraní bude patřit k velkým lákadlům celého titulu. K dispozici jich má být zhruba na šedesát a modifikovat je budete moci několika desítkami přídavných součástek. Díky tomu budou vaše hračky vynikat například znatelně větší přesností, dostřelem a jim podobnými, v praxi velmi prospěšnými vlastnostmi. Střelné zbraně však nebudou jediným prostředkem k zabíjení, jako správný nájemný vrah jistě využijete i další nabízené serepetičky (baseballová pálka, struna aj.) a agent 47 bude taktéž obdařen několika speciálním chvaty k neutralizaci nepřítele (k lákavé schopnosti se jistě řadí možnost vytvořit si z protivníka živý štít). Ale nákup a „tuning“ vašeho arzenálu není jediný význam peněz ve hře. Na program dne se dostane rovněž korupce. Uplácet půjde množství vlivných osob, od prostého novináře až třeba k policistům. A neprodejné nejsou ani citlivé informace, jenž by vám mohly jistým způsobem usnadnit splnění mise. Hitman: Blood Money poběží na úplně novém enginu Glacier 2. Tento mocný nástroj zvládá nejlepší současné grafické efekty a díky němu bude čtvrtý Hitman vypadat zase o kus realističtěji. Vylepšovací kůrou projde rovněž fyzikální model hry a chybět nebude ani oblíbený Ragdoll efekt, takže postavy se budou klátit k zemi zase o nějaký ten kus přirozeněji. Notně vylepšena bude také umělá inteligence. Nepřátelé mají býti zase o kus „lidštější“, takže vyzrát na ně bude stát opět o něco více sil. Podle dojmů z prezentace hry na výstavě E3 si autoři pohráli i s NPC postavami. Ty jsou do hry zakomponovány zcela nenásilným a přirozeným způsobem, což potěší nejednoho milovníka skutečně pohlcující atmosféry. Kdo z hráčů v předchozích dílech obdivoval takřka dokonalou filmovou hudební kulisu, přijde si s největší pravděpodobností na své i v případě Blood Money. Titulu se dočkáme již letos na podzim a holohlavý elegán s číslem 47 poctí svou návštěvou nejen PC platformu, ale radost udělá taktéž majitelům PS2.

Detaily

Distributor: 1
Platforma: PS2

Chcete vidět další Recenze platformy PS2? Přejděte na stránku PS2 Recenze.