Hidden and Dangerous 2 - česká verze - recenze

Autor: Michael Davidík | 23.11.2003
Žánr:  PC  | Recenze  | Akční
Multiplayer: NE
Hra, která vám ukáže, že válka nebyla žádná procházka růžovým sadem. Hra, jenž vás zaujme fantastickým vizuálním zpracováním. Hra, ve které prožijete 2. světovou válku ve službách SAS. Hra, jenž je jednou z nejlepších na trhu.
Z dílen brněnských tvůrců Firma illusion softworks započala svůj vstup na herní scénu velmi vydařenou taktickou akcí Hidden and Dangerous, která zaznamenala velký úspěch především v Evropě a v Británii se delší dobu držela na prvních místech v žebříčcích prodejnosti. Nebylo to ale zdaleka cenou, ale především díky vyvážené hratelnosti a vydařenému grafickému zpracování. Illusioni nenechali lidi dlouho čekat a hned poté vydali datadisk a pak započali vývoj dnes jedné z nejlepších českých her, Mafie. Tato hra měla snad největší reklamní kampaň v ČR, jakou jsme kdy na PC hru mohli zaznamenat. Obrovské poutače na tuto hru, skoro všude jen reklama a internet zaplaven každým obrázkem, který o této hře vyšel. Dočkala se i hvězdého obsazení do rolí, jako Markem Vašutem, Petrem Rychlým, nebo Antonínem Molčíkem. Není tedy divu, že i dnes ji většina hráčů posouvá před hru GTA: Vice city, která neměla zdaleka tak kvalitní grafiku a příběh, jako právě Mafia. Po půl roce za spolupráce s Pterodon software vznikla vydařená hra z období války ve Vietnamu, kde jste jako zpravodaj s hrstkou dalších vyvolených plnili náročné operace proti tzv. rejžožroutům. Tato hra taktéž zaznamenala veliký úspěch a tak se připravuje i datadisk nazvaný First Alpha (který se brzy objeví na trhu). Mezitím nám ale illusioni připravili jednu velmi očekávanou hru, Hidden and Dangerous 2, proto se tedy podívejte, co všechno vám tento díl může nabídnout. Zdaleka ne stejné jako první díl Někdo by si mohl říct, že 2. díl je skoro nachlup stejný jako první, jen s lepší grafikou. Tento člověk by se však mýlil, jelikož tvůrci chtěli udělat skutečnou dvojku a ne jen vylepšenou jedničku. To jím zabralo něco okolo 3. let, ale úspěch je zaručen. Hra jede na stejném enginu jako Mafia a to LS3D, o jehož kvalitách jsme se už přesvědčili a byl velmi podařený. Grafika je naprosto ohromující, možná že dneska jedna naprosto z nejlepších, což posoudíte určitě sami z okolních obrázků. Vše si ale žádá své oběti a tak hra vyžaduje již o něco lepší HW, takže pod 1Ghz se hra může nepříjemně cukat. Stejný engine poznáte i podle toho, že používání věcí děláte pomocí pravého kliku tlačítka u předmětu, kde se vám zobrazí různé možnosti, jaké můžete s tímto předmětem dělat. Například u vozidel, jako tanky, se to osvědčí, kdy si zvolíte, zda budete řídit, střílet z kanónu, nebo z kulometu. *reklama* Chytrost (blbost) protivníků Je známé přísloví, že z chyb se člověk učí a to si tvůrci vzali k srdci a vylepšili inteligenci především v části plánování. Plánovat budete v přímo ve hře a ne pomocí mapy, jako tomu bylo v prvním díle. Nyní zmáčknete mezerník, kamera se trochu posune nad vašeho vojáka a vy můžete se pomocí myši posouvat po celé mapě a plánovat. Udělat dokonalý plán zabere hodně času a také vám hodně času zabere to, než se vůbec naučíte s touto možností zacházet, ale jde o velice zajímavou možnost. Tým pak udělá vše jak chcete a nezasekne se tak hned u první zdi, jako tomu bylo dříve. Problém je spíše u vašich protivníků, jelikož ti nejsou moc inteligentní. V průběhu cesty jsou ochotni se zastavit i 10x, takže je téměř nemožné je odstřelit, jelikož namíříte trochu před ně a oni se z nepochopitelných důvodů zaseknou na místě a čekají. Nutno ale podotknout, že to samé někdy dělají i vaši členové týmu, kteří jsou natolik hloupí, že pokud drží bazuku, střelí s ní klidně na pěšáka. Na tom by nebylo nic zlého, jenže když pak proti vám jede obrovská kolona vozidel, nemáte je čím zneškodnit a musíte hru restartovat. Další chybky, tentokrát ne v AI Další věcí, kterou moc nechápu je to, že v africké poušti, kdy dojedete za pomocí auta, které veze flak kanón na konec levelu, napíše se vám Mise úspěšně dokončena, ale poté do vás nabourá nepřátelské vozidlo a napíše se, že jste misi nesplnili. To samé se opakuje i při zneškodnění lodi Topritz v Norsku, kdy položíte nálože, seberete enigmu, odhodíte na palubě potápěčské zařízení, abyste mohli rychlej chodit. Dostanete se na svoji loď, na kterou jste měli a napíše se opět Mise úspěšně dokončena. Náhle ale po výbuších se vám ukáže, že mise nebyla dokončena, jelikož ten člen, který neměl potápěčské vybavení utonul, nevím však jak, když odplul na lodi. Prostě nevím, zdali toto bylo záměrem, ale zaručuji, že to celkem naštve, když po půl hodinové námaze se vám ukáže právě toto. SAS SAS (special air service) jsou britská komanda podobající se commandos, která vznikla taktéž ve 2. světové. Jejich úkolem bylo záškodnictví v řadách nepřítele, které se jim povedlo. Šlo o skupinku pár elitních vojáků, kteří byli schopni udělat v řadách nepřítele velký zmatek. Za celou dobu, co SAS operovali ve 2. světové, zneškodnili přes 400 letadel a samozřejmě i nějaké ty nacistické vojáky. Ve hře si můžete vzít do své party maximálně 4 členy (počítáme-li klasickou kampaň), kteří se postupem času budou zlepšovat. Mají i různé vlastnosti a každý úplně jiné info o sobě. Celkem si budete moci vybírat z více jak 30 lidí, avšak postupem času se jejich hodnost z vojína bude měnit, až nakonec dosáhnou třeba hodnosti major. Proto je pak škoda, když ztratíte nějakého svého veterána v boji, který byl už třeba nadporučík či kapitán. Za účast v bojích se jim budou udělovat i různé medaile a stužky, ale to hlavní je především vylepšování vlastností. Mezi ně patří hlavní 2 aspekty: Zdraví a síla. Sílu potřebujete k tomu, abyste unesli co nejvíc věcí v baťohu a zdraví je snad jasné. Pak je tu ještě běh, první pomoc, přesnost střelby a další. Tyto věci, ač se mohou zdát býti zbytečnými, jsou v praxi téměř neocenitelné. Mířit budete moct jak pomocí křížku, tak i přes mušku, jak bylo zvykem ve Vietcongu. Budete si přepínat i mezi různými stupni rychlosti, jako pomalý, chůze, běh, nebo sprint pomocí kolečka myši, jako tomu bylo zvykem v Splinter Cellu. Výzbroj Ve hře se dočkáte něco málo přes 40 skutečných zbraní rozdělených do různých skupin. Začneme tedy pěkně od začátku, tím jsou lehké zbraně, které tvoří především pistole (Colt 1911, Enfield 38 Tokarev atd.) a nože (buďto německý či anglický). Pak jsou tu střední, které tvoří především pušky, odstřelovačky a kulomety. Nyní ale těžké, kde se setkáme BAR, Bren, ZB26 a penzerfaustem 60, či s jeho americkou konvercí - bazukou M1. Střelba z těžkých kulometů musí být obvykle provedena jen z leže, takže je prakticky nevyužitelná ve většině misí. Naopak panzerfaust 60 (číslo 60 značí dolet jeho výstřelu v metrech) je neocenitelný zejména na vozidla. Každý voják unese pouze určitý počet věcí, přičemž si sebou může vzít i baťoh, do kterého může dát další věci. Věci, které si pak dáte do sumky můžete použít kdykoli, takže je nesmysl v sumce vláčet nějaké nepotřebnosti, spíše byste tam měli nosit náboje, jelikož těžko si budete sundávat baťoh kvůli tomu, abyste si dobyli zásobníky. Kromě toho se ve hře setkáte s řadou dalších věcí, jako kompasu, min (ať už tankových či pěších), lékárniček, granátů atd.. Je tedy vidět, že autoři měli smysl pro detail. Kromě zbraní budete protivníky ničit i vozidly, kterých je tu o polovinu méně než zbraní a to konkrétně 20. Bohužel v singleplayerové části je moc nevyužijete, ale ve hře více hráčů zaručeně ano. Jsou to jak sidecary, tak různé džípy s připevněným kulometem, či bez něj, až po obrněné transportéry, či tanky. Letectvo nebylo taktéž oželeno a tak tu je přímo 9 letadel, jako Junkersy, nebo Spitfiry. Dále se tu setkáte i s jednou lodí, nebo ponorkou. Rozličné lokace Hlavním lákadlem hry, kromě taktizování a napínavé akce, jsou lokace. Setkáme se tu hned v 6 odlišných, po sobě jdoucích lokacích. Lokace procházíte podle toho, kdy se zrovna určitá událost odehrála, takže vrhněme se tedy na to, kde se to vlastně ocitneme. Jako první zavítáme do zimy a to konkrétně Norska, poté následuje hned poušť v severní části Afriky, pak Barma, Rakousko, severní část Francie a nakonec Československo. V každé z nich si zahrajete pár misí, z nichž v Barmě a Rakousko pouze 2, přičemž v závěrečném Československu asi něco okolo 5. Dočkáte se i misí, kde se musíte vyhnout prozrazení, nebo projít v tichosti. Pokud nechcete, aby vás protivník poznal, musíte si navléct protivníkovu uniformu. Problém je, že nesmí být zakrvácena, takže si ji můžete vzít pouze od zajmutých vojáků. Lokace jsou velmi dobře zpracovány a i to, že se dočkáte specifického jazyka u států, i když čeština u SAS se vidí jen zřídkakdy :-). Je vidět, že na lokace byl kladen velký důraz a kromě jedné, předposlední mise v Československu, se mi všechny líbily (nebylo to tím že by byla špatně udělána, ale úkol zničit všechny na mapě byl celkem nudný, jelikož oblast byla velká). Obtížnost, animace a Multiplayer Oproti prvnímu dílu je vidět, že obtížnost se snížila, avšak stále máte jen jeden slot na uložení. Hru hodně zjednodušuje možnost, že pokud někdo z vašeho týmu uvidí nepřítele, zařve kontakt a vy už víte, kde přibližně je, podle mapy a kompasu. Hru by navíc měli zvládnout na nejlehčí obtížnost i ti, kteří rádi provádí rambo kousky, avšak poslední, 4. obtížnost, bych doporučoval jen skutečným hardcore hráčům. Ve hře jsou animace jak přímo v enginu, tak i animované. V Československu se jich dočkáte asi nejvíc a všechny z nich jsou celkem pěkně udělané. Nakonec jsem si tu pro vás nechal velmi vydařený MP, který vám nabízí hned 3 odlišné módy. Bude tu klasický objektiv, nebo Deathmatch, popřípadě pokud se vám zalíbila hra Battlefield, je tu i obdoba obsazení všech vlajek na mapě. Osobně jsem byl spokojen jak se singleplayerem, obsahujícím jak klasickou kampaň, tak i krveprolití, kde byla hra těžší a s tím i obtížnější úkoly, nebo Vlk samotář, kde váš tým tvořil pouze jeden voják. 2. světová skončila Vskutku dobře odvedená práce, u které se vyskytlo pár problémů, ale jinak nic vážnějšího. Dobrý zvuk, hratelnost, grafika, lokace a mohl bych klidně pokračovat, to vše se illusionu podařilo. Pokud se vám líbil první díl, budete dvojkou úplně fascinování a věřím, že ti co tvrdili, že Operation Flashpoint je nejlepší válečná hra, by teď měli svá tvrzení upravit. Proč? Protože H&D 2 nabízí nejautentičtější požitek z boje, jaký kdy byl na PC ztvárněn.

Detaily

Distributor: 
Platforma: PC
Multiplayer: NE
Doporučená konfigurace: 1 ghz, 128 MB RAM, 2,4 giga na disku a 3D karta o kapacitě nejméně 32 MB.
Hratelnost:
0%
Grafika:
0%
Zvuk:
0%
Výsledný dojem:
0%
Celkové hodnocení:
91%

Chcete vidět další Recenze platformy PC? Přejděte na stránku PC Recenze.