Gothic 2 - recenze

Autor: Michael Davidík | 13.05.2004
Žánr:  PC  | Recenze  | Závodní
Král je mrtev, ať žije král, tak by se dala popsat hra Gothic 2, která velice úspěšně navazuje na RPG hru s názvem Gothic. Viva RPG, viva Gothic, viva skvělé hry...
Existuje hodně málo dobrých RPG titulů, mezi ty nejlepší rozhodně patří Gothic. Když jsem poprvé nainstaloval Gothic 1, moc mě to nechytlo, asi o půl roku později jsem se k němu vrátil, a řeknu vám, lepší hru jsem nehrál a tak pro mě druhý díl byl samozřejmostí. Příběh začíná tam, kde první díl skončil, zabili jste arcidémona Sleepera (spáče) a tím jste zrušili magickou bariéru, jenže Spáčův chrám se zřítil a hlavní hrdina zůstal pod sutinami. Když už byl na pokraji svých sil, mág Xardas, který vás poslal zabít spáče, ho pomocí svých magických schopností zachránil, jenže při teleportaci hrdina přišel skoro o všechny své schopnosti a samozřejmě o výzbroj, zbraně a ostatní předměty. Po zotavení vás Xardas zasvětí do problémů, které po pádě bariéry nastaly. Když sleeper umíral, z posledních sil přivolal další zlo, draky a je jen na vás zachránit Khorinis. Aby jste draky mohli porazit, musíte získat artefakt zvaný Inosovo oko, který vlastí paladini, a s kterým bude poražení draků hračka. S tím se vydáváte do města Khorinisu. Samozřejmě není to tak snadné, zapomeňte na to, že nakráčíte do města, zajdete za palidinama, vezmete si Inosovo oko a zabijete pár draků, tak to opravdu není. První problém nastane hned, když budete chtít vstoupit do města, stráže vás nepustí a tak musíte něco vymyslet, když se dostanete za brány, čeká vás další problém, paladinové sídlí v horní části města, do které mohou jen vznešení obyvatelé města nebo městská stráž. V této chvíli si tedy musíte stejně jako v prvním dílu vybrat ze tří frakcí a k jedné z nich se přidat. Na výběr máte městskou stráž, mágy a žoldnéře. Každá frakce má své výhody a nevýhody, takže není moc lehké si vybrat. Ať se stanete mágem, žoldnéřem či rytířem, budete si muset zlepšovat své dovednosti, hlavními atributy jsou jako v prvním díle síla, obratnost a mana, tady nenastala žádná změna, ta je jinde. Když jste chtěli v jedničce ukovat meč, potřebovali jste k tomu jenom ocel, výheň, kovadlinu, brousek a vodu, jenže problém byl, že jste kovali pořád ten samej meč. Druhý díl je po této stránce propracovanější, jestli chcete kovat, musíte se to nejdřív naučit, ale nemusíte se naučit jenom jeden meč, můžete umět kovat mnohem víc druhů mečů, stačí si vybrat, dokonce se u jednoho kováře naučíte kovat z magické rudy, stejně tak to je i s mícháním magických lektvarů. Další dovednosti jako kapsářství a páčení zámků zůstali stejné, tedy až na akrobacii, kterou druhý díl vůbec neobsahuje. Mapa druhého dílu je asi 2x větší než v jedničce a obsahuje mnohem víc nepovinných questů. To ovšem neznamená, že by nějak klesla jejich úroveň, všechny jsou zábavné a spousta z nich má i několik řešení. Například dostanete od jistého chlápka úkol dostat do vězení jednu prodavačku na tržišti, teď se můžete rozhodnout buď udat chlápka, shrábnout odměnu a později si vychutnat následky, nebo dostat prodavačku do vězení a získat nový meč. Questů je dost na to, aby jste nemuseli pro každou novou úroveň jít do lesa a tam vybíjet příšery. *reklama* Obchodování se taky dost změnilo, už neobchodujete s magickými nugety, těch je ve hře až ztraceně málo, ale používáte mnohem obvyklejší měnu, zlaté. Krom toho se taky změnil způsob obchodování, nemusíte už vůbec dorovnávat, prostě něco prodáte a dostanete za to zlaťáky a když něco koupíte, zlaté se vám automaticky odečtou. První díl Gothicu se u spousty hráčů neuchytil kvůli ovládání, které je podle mě perfektní. Taky se často pomlouvá inventář, který nejde ovládat myšítkem. Ve dvojce se na ovládání nic nezměnilo, v menu sice můžete vypnout ovládání z jedničky, ale nabízená alternativa je podle mě mnohem horší. Hra běží na vylepšeném enginu prvního dílu, který nyní dokáže vykreslit mnohem víc objektů, zobrazuje detailnější textury a jsou přidány nějako nové speciální efekty. Samozřejmě kouzla vypadají taky lépe. Zvuková stránka se taky o dost zlepšila, hudba je sice nevýrazná a jen podkresluje atmosféru hry, ale zvuky jsou skvělé a to hlavně dabing. Rozdílným hlasem ve hře mluví víc jak 400 postav, to je víc jak 10 hodin mluveného slova. Dohrání hry by mělo zabrat za každou frakci aspoň 50 hodin (tak se to aspoň všude píše), mě se to ale povedlo za míň jak 40 a to jsem udělal skoro všechny questy, ale i tak je to dost dlouho a ne každá hra se takovým číslem může pyšnit, navíc když si zkusíte všechny frakce (u každé je příběh trochu jiný) měla by hra zabrat 120 - 150 hodin a to už je co říct. Gothic II je hra, která vás dokonale vtáhne do děje a několik dní se vám nebude zdát o ničem jiném. Pár bugů ve hře sice je, ale to už je prokletí rozsáhlejších gamesek. Konečná animace má zase otevřený konec takže se po datadisku „The night of the raven“ můžeme těšit na Gothic 3, na kterém se podle posledních informací už pracuje a nám, milovníkům dobrých RPG her, nezbývá než čekat.

Detaily

Platforma: PC
Doporučená konfigurace: CPU 700MHz, 256MB RAM, GK s 32MB paměti, 2,2GB místa na HDD, 4x CDROM

Chcete vidět další Recenze platformy PC? Přejděte na stránku PC Recenze.