Civilization IV: Beyond the Sword - recenze

Autor: Filip Němec | 28.09.2007
Žánr:  PC  | Recenze  | Akční
Multiplayer: NE
Další datadisk na nejslavnější tahovou strategii. Překoná Beyond the Sword první datadisk a pozvedne pomyslnou laťku ještě výš?
Rčení „historie se opakuje“ se v dnešním světě ukazuje, jako čím dál více pravdivé. Pokud i vy, si chcete projít lidskou historii a přitom se náramně bavit, je pro Vás Civilization IV: Beyond the Sword tou pravou volbou. Udělat datadisk pro hru, je ten nejjednodušší úkol pro vývojáře. Ovšem udělat opravdu dobrý datadisk, to už chce vývojáře, kteří vědí „jak na to“. A těmi chlapci z Firaxis opravdu jsou. Máme tu už v pořadí druhý datadisk k úspěšně tahové strategii z roku 2005, která nadchla spousty hráčů a vytvořila si pevnou fanouškovskou základnu. Rok poté vyšel datadisk Warlords, který přinesl nové civilizace, budovy, scénáře, zkrátka vše, co má pořádný datadisk obsahovat. A opět rok poté vychází nejnovější datadisk Beyond the Sword, který vysoko nasazenou laťku posouvá ještě výš a přidává další desítky hodin zábavy a zkoumání lidské historie. Novinkou je mod Advanced start, který je připraven převážně pro hráče, kterým budování nové civilizace od počátku není tím pravým ořechovým a hru si začínají užívat, až když je jejich národ v rozkvětu. Díky tomuto modu se úplným začátkům své civilizace naprosto vyhnete a místo toho zamíříte do editoru, kde si sami vybudujete svoje města, cesty, silnice, vojsko a vše potřebné k existenci vyvinuté civilizace. Další novinkou, která je zpřístupněna až v pozdějších fázích hry jsou kolonie. Vaše impérium budete moci v průběhu hry rozdělit na kolonie, které si vezme na starost umělá inteligence. S koloniemi budete moci obchodovat a snažit se udržovat přátelské vztahy což někdy nemusí být zas až tak jednoduché. Příjemnou novinkou se staly i náhodné události. Tím jsou myšleny především přírodní katastrofy, letecké havárie, nebo různorodé události ve městech. Tím ale nic nekončí. Vy jako vládce budete moci na tyto činnosti reagovat. Například, pokud se zřítí letadlo, na Vás bude, zda pošlete na pomoc záchranné jednotky, nebo se k dané věci otočíte zády. Katastrofy se dají ale využít i k diplomatickým věcem, jako je posílení morálky, nebo oslabení vojska nepřítele. Některé katastrofy jsou prezentovány v podobě úkolů, což hře přidává na atraktivnosti a odbíjí tím stereotyp, který je u žánru strategií více než běžným společníkem. Do hry se nám dostávají i herní korporace, což je jakási obdoba náboženství. Díky korporacím můžete rozšiřovat svůj vliv, území, zaplňovat státní pokladnu, protože korporace jsou velkým zdrojem peněz. Stejně ale jako k penězům můžete přijít, ještě snadněji o ně přijdete kvůli vlivu jiných korporací. Budete-li vlastnit korporaci (řetězec) restaurací, který bude prosperovat, ale moc peněz něj nebude a v tu chvíli se k vašemu území dostane konkurenční řetězec restaurací s lepším vybavením a službami, ekonomika vašeho státu je rázem zruinována. Pokud se ale vaší korporaci bude nadmíru dařit, lze tím dosáhnout i ekonomického vítězství. Jak už sám název napovídá, bojovat se nebude jenom zbraněmi, ale napovrch vyplouvají i další možnosti jak zvítězit, nebo vyhladit soupeře. Asi nejpoužívanější metodou v datadisku bude špionáž. Do špionáže se investuje stejně jako do vědy a techniky a získáváte za to body. Kolik bodů budete mít, tolik špionážních akcí budete mocí provést. Vaši špioni se mohou dostat až do nepřátelských měst a podle počtu špionážích bodů mohou vyslídit nejrůznější informace a dokonce i sabotovat útok nepřítele. I když byla v původní hře špionáž podstatnou složkou hry, v Beyond the Sword bude jednou z hlavních součástí hry. Datadisk přináší spousty větších či menších úprav a zásahů do hratelnosti a krom toho samozřejmě i novou dávku jednotek, vůdců, technologií, divů i samotných civilizací. Ve výčtu těch nových se honosí takové národy, jako jsou Portugalci, Babyloňané a další osmička národů. Mezi vůdci dominují především Abraham Lincoln, nebo náčelník Indiánů Sedící Vlk. Co se týče jednotek, novinek je mnoho, za připomenutí stojí například proti tanková pěchota, nebo parašutisté. Přestože jsem v úvodu recenze psal o historii lidského pokolení, v Civilization IV: Beyond the Sword, se podíváme i do budoucnosti. Datadisk nám nabízí osm nových scénářu a na paškál si vezmeme dva z nich. Prvním je Final Frontier, který dělá ze hry zároveň i vesmírnou tahovou strategii. Namísto stavění měst Vás totiž čeká budování základen uprostřed Vesmíru, osídlování nových planet, vytváření vesmírných koloníí a prozkoumávání nových vesmírných systémů. Dalším revolučním scénářem je i Next War, který umožňuje vynalézt technologie ke stavbě takových technických vymožeností, jako jsou kybernetičtí vojáci, obrovští mechové a podobné stroje. Zkrátka a dobře, v tomto datadisku si každý hráč najde něco pro sebe. Pokud by měl někdo vytvořit scénář na tvorbu povedených datadisků, měli by to být rozhodně borci z Firaxis. Pokud se Vám líbil některý z předešlých dílů, datadisk Beyond the Sword, by vám neměl uniknout. Snad jen jediným mínusem, je stále obtížnější a nepřehlednější uživatelské rozhraní, které začínajícím hráčům může připadat složité a hra je tak přestane bavit.

Detaily

Distributor: 1
Platforma: PC
Multiplayer: NE
Doporučená konfigurace: procesor 1.8 GHz Intel Pentium 4 nebo AMD Athlon či ekvivalentní/lepší • 1 GB RAM • 128 MB videokarta s podporou DirectX 9.0c (p
Hratelnost:
95%
Grafika:
80%
Zvuk:
95%
Výsledný dojem:
0%
Celkové hodnocení:
90%

Chcete vidět další Recenze platformy PC? Přejděte na stránku PC Recenze.